به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۱۰، ۱۳۹۸

برایان هوک: معترضان از این مافیای فاسد دینی به ستوه آمده‌اند؛

جهان باید از خواسته مردم ایران حمایت کند
برایان هوک
برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید بهترین کاری که ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند انجام دهند، ایستادن در کنار مردم ایران و تقاضایشان برای دولتی است که نماینده آن‌ها باشد.

آقای هوک شامگاه شنبه هفتم دی‌ماه و در گفت‌وگویی با رادیو بی‌بی‌سی چهار در مورد وضعیت اعتراض‌ها در ایران گفت: «آمار کشته‌ها در ایران رو به افزایش است. آخرین آمار کشته‌ها را رویترز حدود یک هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد که به دست رژیم کشته شده‌اند. بیش از هشت هزار تن دستگیر شده و هزاران تن در جریان این سرکوب‌ها زخمی شده‌اند. معترضان در سرتاسر کشور از این مافیای فاسد دینی، از نداشتن فرصت‌ها و اقتصادی ناکارآمد و از انزوای دیپلماتیک خسته شده‌اند.»

برایان هوک در ادامه افزود: «ایران در بدترین بحران اقتصادی و سیاسی ۴۰ سال گذشته خود به سر می‌برد. اگر به سرکوب‌هایی که اجرا می‌کنند نگاه کنید،‌ می‌بینید که هیچ‌گاه به این حد از خشونت متوسل نشده بودند. و به نظرم، این نشان‌دهنده رژیمی است که دارد حمایت خود را از دست می‌دهد.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های آمریکا دلیل این اعتراض‌ها است، گفت: «به نظرم این درست نیست که بگوییم تحریم‌های آمریکا یکی از دلایل این اعتراض‌ها است. اعتراضات در سراسر کشور، یعنی در بیش از یکصد شهر ایران، جریان داشت و حتی در یکی از این اعتراضات هم کسی به تحریم‌های آمریکا اعتراض نکرد. تمامی این اعتراضات مخالف رژیم بود.»

برایان هوک گفت که تحریم‌ها هزینه‌ای است که رژیم به دلیل رفتار خلافکارانه‌ای که اختیار کرده می‌پردازد و مردم ایران در مورد این که دلیل مستقیم شرایط اقتصادی آن‌ها این رژیم است، هیچ تردیدی ندارند.

آقای هوک ضمن تاکید بر این که آمریکا به دنبال تغییر رژیم نیست و خواهان تغییر رفتار رژیم است، گفت: «بسیاری از رفتارهایی که ما می خواهیم تغییر کند، برای مثال در حوزه امنیت ملی و حقوق بشر، همان چیزهایی هستند که مردم ایران تقاضای آن را دارند. آن‌ها از این که پول‌شان هزینه حزب‌الله و گروه‌های نیابتی شیعه در عراق و سوریه و حوثی‌ها در یمن ، و نیز حماس و جهاد اسلامی می‌شود - آن‌هم در حالی که مردم ایران زجر می‌کشند - خسته شده‌اند.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: «بهترین کاری که ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند انجام دهند، ایستادن در کنار مردم ایران و تقاضایشان برای حکومتی است که نماینده آن‌ها باشد.»

برایان هوک گفت:‌ «ما از مردم ایران و تقاضایشان برای دولتی که نماینده آن‌ها باشد، حمایت می‌کنیم. ما به طور واضح گفته‌ایم که خواهان تصحیح خطاهای سال ۱۳۸۸ هستیم. در جریان جنبش سبز، دولت اوباما طرف رژیم را گرفت و با خواسته‌های مردم ایران همسو نشد. ما فکر می‌کنیم این تصمیمشان اشتباه بود. در این مورد، و در جریان اعتراض‌های اخیر و وقتی اینترنت را مسدود کردند، ما وزیر ارتباطات و فناوری را که مسئول این کار بود، تحریم کردیم. از آن زمان تاکنون چند قاضی را تحریم کرده‌ایم؛ آنها شماری از معترضان را به زندان انداخته بودند. به نظرم این زمان مناسب و درستی برای دولت‌ها باشد که به لحاظ دیپلماتیک ایران را منزوی کنند و تحریم‌هایی علیه آن مسئولانی از رژیم که حقوق بشر مردم خودشان را نقض می‌کنند، اعمال کنند.»

آقای هوک در پاسخ به پرسشی درباره موضع اروپا در قبال ایران و تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای، گفت: «توافق هسته‌ای فقط محدود به خطری است که به لحاظ هسته‌ای ایران ایجاد می کند. و به نظرم نگرانی از این که ایران توافق را ترک کند به لحاظ تاریخی باعث شده برخی دولت‌ها وقتی می‌بینیم آزمایش‌های موشکی و تولید موشک بالا رفته، خصومت‌های منطقه‌ای بیشتر شده، و نقض حقوق بشر هم افزایش یافته است، چشمشان را بر آن بسته‌اند؛ چرا که تلاششان حفظ توافق است. ولی در این مقطع و در سایه خشونت‌های وحشتناکی که رژیم با مردم خودش کرده، برای آن‌هایی که هنوز در توافق هستند به نظرم باید در کنار مردم ایران بایستند و حتی هر دو را انجام دهند. ما باید بتوانیم هر دو را انجام دهیم.»

صدای آمریکا