به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۸

حکم ۱۵سال و نیم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

گزارش‌ها حاکی است که حکم حبس رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران در دادگاه تجدید نظر تایید شده است. کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه ۸ دی ماه گزارش داد که حکم بدوی رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین در شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدید نظر عینا تایید شده و حکم کیوان باژن یکی دیگر از اعضای این کانون به سه سال و نیم سال حبس تعزیری کاهش یافته است.

این سه نویسنده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه، هر یک به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان - در مجموع شش سال زندان برای هر کدام - محکوم شده بودند.

پیش از این بکتاش آبتین روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت با انتشار ویدئویی به حکم ۱۸سال زندان خود و دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران واکنش نشان داده بود.

کانون نویسندگان ایران همچنین گزارش داده است که این دادگاه بدون حضور متهمان و وکیلانشان برگزار شده است. بنابر این گزارش حکم کیوان باژن به سبب نداشتن سابقه‌ کیفری به سه و نیم سال حبس تعزیری کاهش یافته است.

این سه عضو کانون نویسندگان ایران بهمن ماه سال گذشته و پس از مراجعه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند و پس از مدتی با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

شاکی پرونده این سه نفر، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. پرونده آنها اردیبهشت ۱۳۹۴ باز شد و آنها از آن زمان تا کنون بارها برای بازجویی درباره دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «انتشار نشریه غیرقانونی» احضار شده‌اند.

بهمن سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی، سال ۲۰۱۸ را «سال شرم» جمهوری اسلامی نامید و اعلام کرد در این سال بیش از هفت هزار نفر، اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و فعالان حقوق قومی و اقلیت‌های مذهبی، در ایران بازداشت شده‌اند.

صدای آمریکا