به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۸

فریبا عادلخواه و کایلی مور گیلبرت از شب کریسمس دست به «اعتصاب غذای خشک» در زندان اوین خواهند زد

فریبا عادلخواه شهروند ایرانی- فرانسوی (راست) و کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران
فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی- فرانسوی، و کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی، که در ایران زندانی هستند، با انتشار نامه‌ای از حامیان خود خواسته‌اند که در شب کریسمس به اعتصاب غذای خشک آنها بپیوندند.

در این نامه سرگشاده که از سوی مرکز حقوق بشر ایران منتشر شده آمده است که، این دو محقق زندانی در ایران به نمایندگی از همه دانشگاهیان و محققان در سراسر ایران و خاورمیانه که ناعادلانه به دلیل انجام کارهای پژوهشی زندانی شده‌اند از روز سه‌شنبه ۳ دی ماه، از نوشیدن و خوردن دست خواهند کشید و اعتصاب غذای خشک خود را آغاز می‌کنند.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، و کایلی مور گیلبرت، مدرس دانشگاه ملبورن، با اعلام خبر اعتصاب غذای خشک مشترک می‌گویند، نه تنها خواستار آزادی فوری خود هستند، بلکه می‌خواهند عدالت برای هزاران مرد و زنی که بدون ارتکاب جرمی به سرنوشت مشابه و یا بدتر از این دو زندانی دچار شده‌اند و در زندان‌های ایران به سر می‌برند، اجرا شود.

این دو زندانی حاضر در زندان اوین، در نامه خود با اشاره به اینکه کایلی مورگیلبرت بیش از ۱۵ ماه و فریبا عادلخواه بیش از ۷ ماه تحت بازداشت سپاه پاسداران بودند نوشته‌اند که در طول این مدت تحت شکنجه روانی قرار داشتند و ابتدایی ترین حقوق انسانی آنها نیز نقض شده است.

آنها در شب کریسمس با دعوت از خانواده‌، دوستان، و حامیان خود به یک روز اعتصاب غذای خشک، اعلام کرده‌اند که پس از کریسمس نیز اعتصاب غذای خشک خود را ادامه خواهند داد.

بازداشت فریبا عادلخواه، پژوهشگر «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس»، که در خرداد ماه سال جاری توسط سازمان اطلاعات سپاه در تهران روی داد، واکنش برخی از مقامات فرانسه را با خود به همراه داشته است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، یکی از مقاماتی بود که به این بازداشت واکنش نشان داد و خواستار آزادی فریبا عادلخواه از مقامات ایران شد.

کایلی مور گیلبرت که در امور خاورمیانه و با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس تخصص دارد یکی از سه شهروند استرالیایی بود که چندی پیش در ایران بازداشت و خبر دستگیری او از سوی سخنگوی قوه قضائیه ایران به اتهام «امنیتی و جاسوسی» اعلام شده بود.

در حال حاضر علاوه بر این دو زندانی در ایران، چندین شهروند آمریکایی و غیرآمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی، نازنین زاغری رتکلیف، احمدرضا جلالی، و ارس امیری در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، دیگر شهروند آمریکایی که بیش از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شد، نیز اطلاعی در دست نیست.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

صدای آمریکا