به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۸

جزئیات بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری؛ 'یک کودک ۱۱ ساله دستگیر شده'

وزیر خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری پدر و مادر پویا بختیاری شد: جامعه جهانی کنار مردم ایران بایستد
دست‌کم ۸ تن از اعضای خانواده پویا بختیاری، از کشته شدگان اعتراض‌های اخیر بازداشت شده‌اند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در پیامی در توئیتر دستگیری پدر و مادر پویا بختیاری را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد. وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه سوم دی ماه در این پیام گفت: 
«زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی گردهم آمده و در کنار مردم ایران بایستد و رژیم را پاسخگو نگه دارد.»

بهمن صادقی نور از بستگان نزدیک این خانواده به بی‌بی‌سی فارسی گفته در حمله شب گذشته نیروهای امنیتی، پدر و مادر، خواهر و شوهر خواهر، دو عمو و پسر عموی ۱۱ ساله پویا بختیاری بازداشت شده‌اند.

او گفت نیروهای امنیتی به خانه یکی از دایی‌های پویا بختیاری رفته‌اند و او را بازداشت و پس از چند ساعت آزاد کردند.

آقای صادقی نور همچنین از بازداشت یک دایی دیگر پویا بختیاری خبر داده است.

بنابر گزارش‌ها، شب گذشته، مأموران امنیتی در اقدامی دیگر، شماری از فعالان سیاسی و مدنی را که برای ابراز همدردی به خانه پویا بختیاری رفته بودند، برای مدتی بازداشت و بازجویی کردند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در شبکه توییتر قویا بازداشت والدین پویا بختیاری را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری آنان شد.

او گفت: زمان آن فرا رسیده که جامعه بین المللی در کنار هم از مردم ایران حمایت کند و رژیم را مسوول بشناسد.

مایک پومپئو در نطق روز پنجشنبه گذشته خود در واشنگتن درباره وضع حقوق بشر ایران، به ماجرای کشته شدن پویا بختیاری اشاره کرده بود که تشکر پدر وی از وزیر امور خارجه آمریکا را در پی داشت.

از طرف دیگر، سازمان عفو بین‌الملل نیز در توئیتی خواهان آزادی "فوری و بدون قید و شرط" ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، والدین پویا بختیاری شد. در این توئیت آمده که این دو نفر صرفا خواستار اجرای عدالت درباره مرگ فرزندشان بوده‌اند.

از زمان کشته شدن پویا بختیاری در روز ۲۵ آبان ماه در کرج مادر و پدر او، ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، طی گفت‌وگوهای مکرر با رسانه‌های خارج از ایران به کشته شدن او اعتراض کرده‌اند.

پدر و مادر پویا بختیاری با انتشار فراخوانی از مردم خواسته بودند تا ۵ دی در مراسم چهلمین روز کشته‌شدن فرزندشان شرکت کنند.

در همین رابطه، بهرام بیضایی، فیلمساز و نمایشنامه نویس برجسته ایرانی، در نامه‌ای به "کانون کارگردانان سینما هنر و تجربه، موزه‌ی سینما" درخواست کرده است به دلیل هم‌زمانی روز تولدش با ۵ دی، چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ برای او هیچ مراسمی گرفته نشود.

آقای بیضایی نوشته است: "تولد اتفّاقى من در پنجم دى، سال‌ها پيش با مرگ اكبر رادى، نمايشنامه نويس سياه شد و سپس با فاجعه قربانيان زلزله بم سياه‌تر و در هم‌زمانى با چهلم قربانيان وقايع خونبار و باورنكردنى اخير جايى براى سياه‌تر شدن در آن نمانده است."

او افزود: "آن را با هيچ مراسمى به نام من، سرپوشى بر واقعيّت پيش چشم‌هايمان نكنيد. من اين روزها هيچ شركتى در هيچ جشن و آيينى ندارم".

خانواده‌ پویا بختیاری اما اعلام کردند مراسم در زمان مقرر برگذار خواهد شد.
پیش از این، شماری از مادران و اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان سیاسی و مدنی چهار دهه اخیر نیز با اعلام همبستگی با این خانواده پیشنهاد کردند پنجم دی‌ماه "روز ادای احترام به قربانیان آبان ماه" نامگذاری شود.

در آستانه برگذاری مراسم یادبود کشته شدگان آبان ماه در پنجم دی، به نظر می رسد موج جدیدی از فشارهای امنیتی نیز آغاز شده است. گزارش‌ها در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ، نیمه شب گذشته توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته است.

همچنین گفته می شود که موبایل و مدارک شناسایی او ضبط شده و پلاک ماشینش را نیز ماموران کند‌ه‌اند. گزارش‌ها حاکی است که ماموران به او گفته‌اند برایش پرونده قضایی تشکیل شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این گردهمایی چند بار به موضوع معترضان ایران و حمایت آمریکا از مردم ایران اشاره کرد و گفت: «معترضان در ایران به دنبال آزادی هستند و ما به طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنیم.»

بی بی سی /  صدای آمریکا