به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۸

۲۵ کشته و بیش از ۵۵ زخمی در حمله آمریکا به کتائب حزب‌الله عراق

به دنبال حمله آمریکا به گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در عراق ۲۵ نفر از جمله چهار فرمانده این گروه کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شدند. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.
حمله ارتش آمریکا در واکنش به  حملات کتائب حزب الله به پایگاه‌هایی بوده است که نیروهای آمریکایی در عراق در آن مستقر هستند. در پی آن حملات که دو روز پیش رخ داد، یک آمریکایی کشته شده بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است، در حال حاضر تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق به صورت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.

استقبال مقامات آمریکایی از حمله به گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق

بسیاری از مقامات ایالت متحده آمریکا نیز از بمباران گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق استقبال کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی) با انتشار بیانیه‌ای گفت: «اقدامات جمهوری اسلامی که جان زنان و مردان آمریکایی را به خطر بیاندازد تحمل نخواهیم کرد.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش هم از این حملات حمایت کردند.

وزیر دفاع آمریکا بمباران مواضع کتائب حزب‌الله عراق را عملیاتی موفق اعلام کرد و از احتمال گسترده‌تر شدن حملات نظامی در عراق توسط نیروهای کشورش خبر داد.

تام کاتن، یکی از سناتوران جمهوری‌خواه آمریکا نیز ساعتی پس از حمله آمریکا اعلام کرد: «تهران باید از حمله به آمریکایی‌ها دست بکشد یا با عواقب بدتری مواجه شود.»

همچنین لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در صفحه شخصی خود در توییتر از حمله آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله عراق استقبال کرد و نوشت: «تنها زبانی که ایران می فهمد، زور است.»

احتمال افزایش کشته‌شدگان حملات اخیر

مقامات رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به رخدادها و اظهارات مقام‌های آمریکایی نشان نداده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی عراق و شبه نظامیان این کشور گزارش کرده است: «دست‌کم ۲۵ نفر در حملات شب گذشته کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شده‌اند. احتمالا با توجه به وخامت حال زخمی‌ها تعداد کشته‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. دست کم چهار فرمانده محلی کتائب حزب الله در میان کشته شدگان هستند.»

واکنش مقامات عراق به حملات آمریکا

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق حملات آمریکا را "نقض حاکمیت ملی عراق" وصف کرد و گفت: «وزیر دفاع آمریکا تقریبا نیم ساعت پیش از انجام حملات با من تماس گرفت. او را از اینکه این حملات بر تنش‌ها به طور خطرناکی می‌افزاید و امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند، مطلع کردم.»

ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد شعبی عراق که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی به ویژه نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران دارد نیز در واکنش به این حملات گفته است: «پاسخ ما به نیروهای آمریکایی بسیار کوبنده خواهد بود.»

مقتدی صدر نیز هم‌زمان با اتفاقات اخیر نسبت به تبدیل شدن عراق به محل رویارویی ایران و آمریکا هشدار داد و گفت، مخالف تبدیل شدن عراق به میدان نبرد و درگیری میان آمریکا و ایران است.

دویچه وله فارسی