به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۱۰، ۱۳۹۸

آیت‌الله سیستانی حمله آمریکا به حشد الشعبی را محکوم کرد

مرجع تقلید شیعیان عراق در بیانیه‌ای حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه را محکوم و تأکید کرد که عراق نباید به محلی برای تسویه حساب‌های بین‌المللی تبدیل شود. در همان حال سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای «انتقامجویی» را حق ملت عراق دانست.

دو روز بعد از حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال غربی کرکوک، وزارت دفاع آمریکا یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی با انتشار بیانیه‌ای از حمله به پایگاه‌های القائم «کتائب حزب‌الله» در عراق و سوریه خبر داد. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا هم اعلام کرد جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا پنج هدف، دو هدف در شرق سوریه و سه هدف در غرب عراق را بمباران کردند. در جریان این حملات دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. دست‌کم ۵۵ نفر از شبه‌نظامیان «کتائب حزب‌الله» هم در این بمباران‌ها مجروح شدند.

دفتر آیت‌الله علی سیستانی مرجع شیعیان عراق دوشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان و دولت عراق خواست اقدامات لازم برای عدم تکرار حملات آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در این کشور را انجام دهد. دفتر مرجع شیعیان عراق در این بیانیه نوشت:

«مرجعیت بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم تجاوز به آن به بهانه پاسخ به اقدامات غیر قانونی برخی طرف‌ها تأکید می‌کند و این تنها نهادهای رسمی عراق هستند که باید با این گونه اقدامات مقابله کرده و اقدامات لازم را برای عدم تکرار آن اتخاذ کنند.»

مرجعیت عراق در ادامه این بیانیه تأکید کرد که نباید عراق به محل تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و محلی برای دخالت دیگران در امور داخلی‌اش تبدیل شود.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که دوشنبه ۹ دی در تهران برگزار شد، از آمریکا خواست «به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی ارضی عراق» احترام گذاشته و دخالت خود را در امور داخلی این کشور متوقف کند. موسوی گفت:

«ایالات متحده، مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند. آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد.»

شامگاه گذشته مارک اسپر وزیر دفاع، مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا برای مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره حملات نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه‌ حشد الشعبی در شهر القائم در استان الانبار عراق به مارالاگو در فلوریدا سفر کردند. مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا بعد از رایزنی با ترامپ در فلوریدا، در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. پمپئو گفت:

«ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.»

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری از رایزنی با ترامپ درباره سایر گزینه‌ها خبر داد:

«اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را برای اطمینان یافتن از دفاع از خود انجام می‌دهیم و در هر حال از خودمان دفاع می‌کنیم و از رفتارهای بد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.»

در همان حال علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی دوشنبه ۹ دی در یک نشست خبری «هرگونه نقش‌آفرینی» جمهوری اسلامی در حمله به نیروهای آمریکایی در پایگاه کرکوک را تکذیب کرد. حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با رسانه‌های داخلی تاکید کرد که هیچ‌گاه راهبرد جمهوری اسلامی چالش با نظامیان خارجی در منطقه نبوده و به دنبال آن هیچوقت ایران «وارد چالشی نشده که نتیجه آن آسیب زدن به یک سرباز خارجی باشد.» جمعه گذشته در حمله منسوب به حشد الشعبی به پایگاه نظامیان آمریکا در کرکوک یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و چند نظامی آمریکایی نیز مجروح شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما همزمان با این تحولات در بیانیه‌ای «انتقام و پاسخگویی» به حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه را «حق طبیعی مردم عراق و نیروهای مدافع این کشور» دانست.

ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی اعلام کرده است نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد. برهم صالح، رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق حمله آمریکا به دو تیپ «کتائب حزب‌الله» در مرز عراق و سوریه را خلاف توافق‌های دوجانبه دانستند. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله را نقض حاکمیت عراق دانست. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر هم اعلام کرد که مخالف تبدیل عراق به میدان نبرد و درگیری میان آمریکا و ایران است.

رادیو زمانه