به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۸

اینترنت موبایل در چند استان ایران 'قطع یا مختل شده است'

قطع اینترنت موبایل در پنج استان در آستانه مراسم چهلم جان‌باختگان
نمودار سایت‌ نت‌بلاکس از اختلال در دسترسی به اینترنت ایران
مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی از اختلال یا قطع سرویس‌های اینترنتی در بعضی شهرهای ایران خبر داده‌اند. هم‌زمان خبرگزاری ایلنا به نقل از "یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" گزارش داده است که دسترسی به اینترنت تلفن‌های همراه در چند استان قطع شده است.

ایلنا در این گزارش "از قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه در چند استان به دستور مراجع امنیتی" خبر داد.

سایت نت‌بلاکس هم که محدودیت‌های اینترنتی را در نقاط مختلف دنیا رصد می‌کند از اختلال در اینترنت موبایل در نقاطی از ایران از صبح امروز چهارشنبه چهارم دی‌ماه خبر داده است.

ایلنا به نقل از منبع خود در وزارت ارتباطات گزارش داد که محدودیت دسترسی به اینترنت شامل "ترافیک داخلی" نمی‌شود و مربوط به "ترافیک بین‌الملل خطوط تفلن‌های همراه است."

بنا بر این گزارش اینترنت تلفن همراه در استان‌های البرز، کردستان، زنجان و شهر شیراز قطع شده است.

این گزارش‌ها در آستانه پنجم دی ماه، مصادف با مراسم چهلم شماری از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه منتشر شده است.

برای اتصال به اینترنت در زمان قطع ارتباط چه می‌توان کرد؟
دفاع روحانی از تقویت شبکه ملی اطلاعات 'برای بی‌نیاز شدن از خارج'
جزئیات بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری؛ 'یک کودک ۱۱ ساله دستگیر شده'
مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی هم از شهرهای مختلف گزارش داده‌اند که اینترنت خانگی آنها قطع یا دچار اختلال شده است.

ایلنا در گزارش خود ازا حتمال افزایش تعداد استان‌هایی خبر داده که "شامل قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تفلن‌های همراه می‌شوند."

حکومت ایران در جریان اعتراض‌های آبان ماه در اقدامی بی‌سابقه دسترسی به سرویس‌های اینترنتی در سرتاسر ایران را به مدت حدود ده روز قطع کرد.

مقام‌های دولتی در آن زمان اعلام کردند که قطع اینترنت با دستور شورای امنیت کشور و مقام‌های امنیتی صورت گرفته است.

قطع اینترنت در جریان اعتراض‌ها با سانسور شدید خبری درباره پوشش ناآرامی‌ها همراه بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دویچه وله: از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه چهارم دی، اینترنت خطوط تلفن همراه در چند استان قطع شد. خبرگزاری ایلنا به نقل از یک “منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات” نوشت علت امر ترافیک بین‌المللی است و مسئله شامل ترافیک داخلی نمی‌شود. این منبع خبر داد که قطع تلفن همراه در استان‌های البرز، کردستان، زنجان و فارس به دستور مراجع امنیتی صورت گرفته است.  

نت بلاکس، شبکه رصد امنیت سایبری و حکومتی اینترنت با تایید اختلال در ارتباطات تلفن‌همراه در ایران اعلام کرده که شواهد موجود، بیانگر یک اختلال هدفمند است، نه یک مسئله بین‌المللی. احتمال داده می‌شود که محدودیت کنونی، با اعتراضات برنامه‌ریزی شده برای مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات آبان مرتبط باشد.

در گزارش نت بلاکس آمده که روز ۱۹ دسامبر هم ایران جزء چند کشوری بود که با اختلال در شبکه بین‌المللی ارتباطات اینترنتی روبروشد؛ اختلالی که دسترسی به خدمات گوگل را به شدت ضعیف کرد و نگرانی از  مسدود شدن عمدی را برانگیخت.

در ماه نوامبر و با اوج‌گیری اعتراضات سراسری در ایران، اینترنت برای پنج روز قطع شد و دسترسی به آن حدود پنج درصد بود.

کاربران توییتر در ایران از قطع اینترنت موبایل همراه اول در کرج، محمدشهر، ملارد، فردیس و شهرک آتمسفر خبر داده‌اند. روزنامه شرق نیز در توییتی نوشت: اینترنت موبایل در پنج استان به دستور نهادهای امنیتی قطع شده و احتمال دارد شمار استان‌های بی‌اینترنت بیشتر هم بشود.
افت سرعت اینترنت و محدودیت اتصال به شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها در روز خاکسپاری نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی و یک روز قبل از فرارسیدن چهلم جان باختگان اعتراضات آبان روی می‌دهد. مردم تهران، روز سه‌شنبه نیز شاهد جابجایی نیروهای امنیتی و خودروهای ویژه “ضد شورش” در مسیرهای مرکزی پایتخت بودند

پنجشنبه پنجم دی، چهلم کسانی است که در جریان تظاهرات آبان کشته شدند. پدر و مادر پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله‌ای که ۲۵ آبان در مهرشهر کرج با شلیک گلوله به سرش جان باخت، از مردم خواسته بودند در گورستان “بهشت سکینه” در غرب کرج گرد بیایند. اعضای این خانواده پس از آن که خواست ماموران امنیتی برای لغو مراسم را قبول نکردند، دستگیر شده‌اند.

شهروندی در توییتر نوشته است:  «قطع شدن اینترنت نشانه قدرت مردم است.»

دویچه وله