به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۸

آخرین خبرها از خانواده پویا بختیاری

 مراسم به هیچ عنوان لغو نخواهد شد
پویا فرزند همه ایرانیان آزادیخواه است!
آخرین خبرها از خانواده پویا بختیاری در گفتگو با دو تن از بستگان: مراسم به هیچ عنوان لغو نخواهد شد؛ پویا فرزند همه ایرانیان آزادیخواه است! منوچهر بختیاری پدر پویا، ناهید شیرپیشه  مادر پویا، مادر منوچهر بختیاری، مونا بختیاری خواهر پویا، مهدی کرمی شوهر خواهر پویا، آصف بختیاری و مهرداد بختیاری عموهای پویا، اشکان بختیاری پسرعموی نوجوان پویا بختیاری، آرین شیرپیشه و فرید شیرپیشه دایی‌های پویا بختیاری از جمله افرادی هستند که بازداشت شده اند.

- یک عضو خانواده پویا بختیاری: از مردم شریف ایران درخواست داریم ادامه صدای این جا‌نسپاران و جاویدنامان ایران باشند. پویا فقط یکی از این افراد بوده است.
- نیروهای حکومتی نمی‌توانند یک خانواده را از حق برگزاری مراسم یا دادخواهی عزیز کشته شده‌شان بازدارند. راه پویا و آرمان پویا ادامه دارد.
- پویا کنار مادرش بود که تیرخورد و مردم و مادرش رساندنش بیمارستان. خانواده ما مراسم را به هیچ وجه لغو نمی‌کنند و اگر حتی مردم پیامی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه مبنی بر لغو مراسم دیدند، بدانند این پیام‌ها یا از سوی نهادهای امنیتی است یا زیر فشار شدید نوشته شده. خواست مادر و پدر پویا برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم چهلم پویاست.

روشنک آسترکی – چند روز مانده به پنجم دی و یادبود و گرامیداشت جانباختگان آبان ۹۸ در مراسم چهلم آنها، تعدادی از اعضای خانواده پویا بختیاری از شامگاه روز دوشنبه دوم دی‌ماه بازداشت شدند.

همزمان سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار از دیگر جانباختگان اعتراضات سراسری بازداشت شد و مأموران امنیتی به خانه برخی دیگر از خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سال ۸۸ و آبان ۹۸ یورش بردند.



پیشتر پدر و مادر پویا بختیاری از مردم ایران دعوت کرده بودند که برای برگزاری مراسم چهلم پویا روز پنجم دی ماه بر سر مزار او در آرامستان «بهشت سکینه» در کرج حاضر شوند و یا در شهرهای خود یاد و خاطره‌ی کشته‌شدگان را زنده نگه دارند.

این دعوت که از سوی فعالان سیاسی و مدنی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی و ایرانیان در سراسر جهان مورد حمایت قرار گرفت، موجب ایجاد فشاری مضاعف بر خانواده بختیاری شد. در پی پافشاری والدین پویا برای برگزاری این مراسم پس از احضار و ساعت‌ها بازجویی و بازتاب گسترده‌ی این وقایع در رسانه‌های خارج کشور، آنها به همراه چند عضو دیگر خانواده، شامگاه دوشنبه دوم دی‌ماه بازداشت شدند.

این فشارها پیشتر نیز وجود داشته است. یکی از اعضای خانواده پویا بختیاری در ایران که به دلایل امنیتی نام و نسبت او با پویا محفوظ می‌ماند روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در گفتگو با کیهان لندن گفته است که «فشار بر پدر و مادر پویا از همان روز جان باختن پویا شروع شد و حتی در مراسم خاکسپاری پویا نیز تلاش داشتند ما را کنترل کنند. منتها آنقدر داغ‌ ما بزرگ بود که هیچ توجهی به تلاش حکومت برای برگزار نکردن مراسم نداشتیم. احساسات خانواده با داغ پویا بدون شک قابل کنترل نبود و ما مراسم خودمان را برگزار کردیم.»

با این همه پیکر پویا مانند بسیاری از جانباختگان دیگر با تأخیر به خانواده تحویل داده شد: «پویا کنار مادرش بود که تیرخورد و مردم و مادرش رساندنش بیمارستان و ما هم همگی وقتی خبر را شنیدیم رفتیم. مردم فهمیده بودند که پویا متاسفانه همان موقعی که تیر خورده تمام کرده اما به هر حال مادر و خواهر حاضر به پذیرش این موضوع نبودند و می‌خواستند حتما پویا به بیمارستان برسد شاید بتوان برایش کاری کرد. در بیمارستان مستقیم پویا را به سردخانه منتقل کردند چون کاری نمی‌شد برایش کرد. اما اجازه برای تحویل پیکر پویا به ما سه روز بعد اتفاق افتاد.»

این عضو خانواده پویا بختیاری که با او نیز رابطه‌ای نزدیک و صمیمی داشته درباره پویا و خصوصیاتش می‌گوید: «پویا یکی از بهترین‌های فامیل که نه، بلکه بهترین‌های ایران بود. پسری با ادب، دانا، با مطالعه، فهمیده، مهربان، دست و دل باز، دوستدار طبیعت، خاکی و عاشق زندگی. پویا از کمترین سطح سواد، از کشاورز و کارگر تا افرادی با سطح عالی سواد و موقعیت به راحتی ارتباط برقرار می‌کرد اما با ظلم هیچ ارتباطی نمی‌توانست برقرار کند.»

او می‌افزاید: «مادر پویا می‌گوید دو صفحه صفات خدا در قرآن نوشته شده و پسرم همه این صفات را داشته است. نه اینکه ما چون خانواده‌اش هستیم و از دستش داده‌ایم این را بگوییم پویا واقعا کم‌‌نظیر بود.»

او با گریه می‌گوید: «اگر ما هزار جوان ایرانی مانند پویا در ایران داشتیم که کمر همت برای بردن ایران به سمت آبادی ببرند ایران به سرعت مانند سوئیس می‌شود.»

این عضو خانواده با تأکید بر اینکه پویا خودش در زندگی شخصی چیزی کم نداشت، می‌گوید: «پویا به معنای واقعی از این ظلمی که حکومت به اشکال مختلف به مردم وارد می‌کرد به ستوه آمده بود و دیگر نمی‌توانست این همه فقر، بدبختی و تحقیر مردم را تحمل کند. او نگاهی ملی داشت و معتقد بود ایران و مردمش پتانسیل زندگی خوب و سربلند را دارند. پویا اگر جان نمی‌باخت حتما تا روز آزادی ایران از پا نمی‌نشست.»

او درباره بازداشت‌های صورت گرفته به کیهان لندن می‌گوید شامگاه دوشنبه مأموران امنیتی به خانه پویا بختیاری ریختند و پدر و مادرش و چند عضو خانواده که آنجا بودند را بازداشت کردند. اما یکی دو نفر دیگر از جمله یک عمو و یک دایی پویا نیز ساعات بعد و در محل های دیگری بازداشت شدند. تا کنون حدود ۱۰ نفر از اعضای خانواده در بازداشت هستند.

به گفته این عضو خانواده بختیاری، هیچیک از بازداشت‌شدگان تا زمان انجام این مصاحبه (بعد از ظهر سه‌شنبه) هیچ تماسی با خانواده‌هایشان نداشتند و مشخص نیست دقیقا از سوی کدام نهاد بازداشت شده و به کجا منتقل شده‌اند.

با اینهمه به گفته این عضو خانواده، مراسم پویا بختیاری همچنان برقرار خواهد بود. او می‌گوید: «پویا دیگر تنها به خانواده خودش تعلق ندارد. او به همه مردم ایران و تمامی آزادیخواهان تعلق دارد و من مطمئنم حتی اگر بقیه اعضای خانواده را هم بازداشت کنند، مردم برای شرکت در مراسم پویا بختیاری حاضر خواهند شد.»

او تأکید می‌کند که «حتی اگر یک نفر از اعضای خانواده بازداشت نشود به تنهایی برای برگزاری مراسم پویا در بهشت سکینه کرج حاضر خواهد شد و نیروهای حکومتی نمی‌توانند یک خانواده را از حق برگزاری مراسم یا دادخواهی عزیز کشته شده‌شان بازدارند. راه پویا و آرمان پویا ادامه دارد.»

این موضوعی است که بهمن صادقی نور پسردایی ناهید شیرپیشه نیز در گفتگو با کیهان لندن بر آن تأکید می‌کند. بهمن صادقی نور که در ترکیه اقامت دارد می‌گوید همه اعضای خانواده برای برگزاری مراسم چهلم پویا پافشاری دارند و با وجود بازداشت اعضای خانواده اما همچنان اجرای مراسم برقرار است.

بهمن صادقی نور تأکید می‌کند: «خانواده ما مراسم را به هیچ وجه لغو نمی‌کنند و اگر حتی مردم پیامی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه مبنی بر لغو مراسم دیدند، بدانند این پیام‌ها یا از سوی نهادهای امنیتی است یا زیر فشار شدید نوشته شده. خواست مادر و پدر پویا برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم چهلم پویاست. افرادی از خانواده که بازداشت نشده‌اند حتما در مراسم حاضر می‌شوند و اگر مردم نمی‌توانند به آرامگاه بهشت سکینه کرج بروند، در هر شهری که هستند همانجایی که فرزندان ایران شهید شدند مراسم را برگزار کنند.»

بهمن صادقی نور نیز تأکید می‌کند که پویا دیگر فقط متعلق به خانواده‌ی خودش نیست و به ایران تعلق دارد و فرزند همه ایرانیان آزادیخواه است. مادرش هم خواسته است که ما هیچکدام نگذاریم صدای پویا و آرمانش خاموش شود.

بهمن صادقی نور درباره افراد بازداشت شده به کیهان لندن می‌گوید منوچهر بختیاری پدر پویا، ناهید شیرپیشه  مادر پویا، مادر منوچهر بختیاری، مونا بختیاری خواهر پویا، مهدی کرمی شوهر خواهر پویا، آصف بختیاری و مهرداد بختیاری عموهای پویا، اشکان بختیاری پسرعموی نوجوان پویا بختیاری، آرین شیرپیشه و فرید شیرپیشه دایی‌های پویا بختیاری جزو بازداشت‌شدگان بوده‌اند. برخی اقوام سن اشکان را ۱۴ و برخی دیگر سن او را ۱۱ سال عنوان کرده‌اند.

بهمن صادقی نور می‌گوید پویا عاشق ایران بود و دلش برای مردم خیلی می‌سوخت و معتقد بود باید به خیابان رفت و اعتراض کرد تا همه بدانند در ایران جوانانی هم هستند که به میدان می‌آیند تا فریاد دادخواهی مردم نجیب و ستمدیده ایران را که در ۴۰ سال گذشته اینهمه اذیت شده‌اند به گوش جهان برسانند.

هرچند من و خانواده‌ام از داغ پویا سوخته‌ایم اما پویا با رفتن به خیابان و فدا کردن جانش درواقع آتش زرتشت را در ایران پرفروغ‌تر کرد.

بهمن صادقی نور در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت اطلاعات نه تنها به والدین بلکه به دیگر اعضای خانواده هم فشار آورده و دست به بازداشت خانوادگی زده می‌گوید: «پویا از سوی خانواده پدری بختیاری و از سوی خانواده مادری آذری هستند. هر دو خانواده ایرانگرا و ملی گرا هستند و نگاهی ملی و آزادی‌خواهانه دارند. در نتیجه با از دست دادن پویا همه خانواده با هم به دادخواهی برخاسته‌اند و حالا همگی زیر فشار هستند.»

بهمن صادقی نور تأکید می‌کند که «ما نگران هستیم اما هر چه پیش بیاید از مردم شریف ایران درخواست داریم ادامه صدای این جا‌نسپاران و جاویدنامان ایران باشند. پویا فقط یکی از این افراد بوده است. ۱۵۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ زن و ۱۷ کودک با دستور مستقیم علی خامنه‌ای و به دست نیروهای حکومت کشته شده‌اند. این کشتار طی ۴۸ ساعت، در سده گذشته آنهم بدون حمله از خارج، سابقه نداشته است!»

بر اساس آخرین خبرهایی که از سوی بهمن صادقی نور و همسرش نگار شاه‌پری در اختیار کیهان لندن قرار گرفته است، «تا ظهر روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه، مهدی کرمی شوهر خواهر پویا، مادر بزرگ پویا، دایی‌های پویا و اشکان بختیاری پسرعموی پویا آزاد شده‌اند امامنوچهر بختیاری پدر پویا، ناهید شیر پیشه مادر پویا، مونا بختیاری خواهر پویا، آصف و مهرداد بختیاری عموهای پویا همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی هستند. این حکومت مثل ضحاک ماردوش که مغز فرزندان ایران را هدف قرار می‌داد، سر مردم معترض را هدف گلوله قرار می‌دهد تا اندیشه و فکر آزادی را نابود کند اما پیروز نخواهد شد.»

از سوی دیگر تلفن همراه برخی از اعضای بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی ضبط شده و فشار به خانواده برای لغو کردن مراسم یادبود پویا و جانباختگان آبان۹۸ همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود که فرزند نوجوان خانواده، اشکان بختیاری با وجود ۱۱ یا ۱۴ سال سن، زیر فشار قرار گرفته تا درباره پدرش آصف بختیاری، عموی پویا،  اطلاعاتی در اختیار مأموران قرار دهد. درباره اینکه آیا این نوجوان مورد ضرب و جرح قرار گرفته یا نه هنوز اطلاعات دقیق و روشنی در دست نیست اما بازداشت یک نوجوان که هیچ جرمی مرتکب نشده و زیر فشار قرار دادن وی به خودی خود نقض حقوق کودک به شمار می‌رود و غیرقانونی و ضدبشری است.

خانواده بختیاری همچنان از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری والدین، خواهر و عموهای پویا بختیاری بی‌اطلاع هستند.

کیهان لندن