به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۸، ۱۳۹۸

نیروهای آمریکایی مواضع کتائب حزب‌الله عراق را بمباران کردند

به گفته پنتاگون سه پایگاه در عراق و دو پایگاه در سوریه هدف قرار گرفته‌اند که انبار مهمات یا مرکز فرماندهی
این نیروها برای عملیات علیه نیروهای ائتلاف بوده‌اند.
بی بی سی:
نیروهای آمریکایی سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کردند. به گزارش رسانه‌ها در تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق اعلام آماده‌باش کامل شده است.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: "در واکنش به حملات کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های عراقی که مقر عملیات OIR نیروهای ائتلاف هستند، نیروهای آمریکایی حملات دقیق دفاعی علیه پنج تاسیسات کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه انجام دادند که توان این نیروها را برای حملات آتی به نیروهای ائتلاف کاهش می دهد."

به گفته پنتاگون سه پایگاه در عراق و دو پایگاه در سوریه هدف قرار گرفته‌اند که انبار مهمات یا مرکز فرماندهی این نیروها برای عملیات علیه نیروهای ائتلاف بوده‌اند.

دو روز پیش ارتش عراق اعلام کرده پایگاه کی‌۱ در نزدیکی شهر نفت‌خیز کرکوک، هدف چند راکت قرار گرفته و یک آمریکایی کشته شده است.

این پایگاه علاوه بر نیروهای عراقی محل استقرار نیروهای آمریکایی نیز هست.

این خبر بتدریج تکمیل می‌شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کتائب حزب‌الله عراق یک گروه شیعه است که اعضای آن مقلد خمینی و محمد باقر صدر هستند و در سال ۲۰۰۳ توسط نیروی قدس سپاه پاسداران ایران راه اندازی شد. این گروه مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند و بعد از سقوط صدام حسین اولین عملیات خود علیه نیروهای آمریکایی را در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۳ در منطقه بلدیات شهر بغداد انجام دادند.[۱۴]

سازماندهی این گروه مخفی است ولی ابومهدی مهندس، مشاور نیروی قدس ایران و از اعضای سابق سازمان بدر به عنوان رئیس این گروه شناخته می‌شود. این گروه از نیروی قدس ایران آموزش و کمک‌های مالی دریافت می‌کند. دولت آمریکا حزب‌الله لبنان را متهم می‌کند که سلاح‌ها و آموزش‌های این گروه را تأمین می‌کند. این گروه در سال ۲۰۰۷ با تهاجم علیه نیروهای ائتلاف و آمریکا شناخته شد و با گذاشتن فیلم تهاجمات خود علیه نیروهای آمریکایی در روی اینترنت شناخته شد.

در تابستان سال ۲۰۰۸ نیروهای آمریکایی و عراقی سختگیری را علیه کتائب حزب‌الله و گروه‌های ویژه انجام دادند. حداقل ۳۰ عضو این گروه در آن ماه‌ها دستگیر شد. بسیاری از سران گروه‌ها دستگیر شده و مقامات رسمی آمریکا اظهار کردند که در نتیجه این سختگیری بسیاری از فرماندهان آن‌ها به ایران فرار کردند.

در ۲ ژوئیه ۲۰۰۹ این گروه به لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا افزوده شد. این گروه مسؤل بسیاری از بمب‌های کنترل از راه دور کنارجاده‌ای، خمپاره، موشک و تهاجمات با آرپی‌جی و همچنین عملیات‌های تک تیراندازی علیه نیروهای آمریکایی و عراقی بوده و همچنین مسؤل عملیات تهاجم راکت به منطقه سبز در نوامبر ۲۰۰۸ که منجر به کشته شدن دو کارمند سازمان ملل شد می‌باشد.

در دسامبر ۲۰۱۰ مقامات نظامی آمریکایی گفتند، در روستایی در نزدیکی مرز ایران در ۲۵۶ کیلومتری (۱۶۵ مایل) در جنوب شرق بغداد یک درگیری با اعضای گروه کتائب حزب‌الله داشته‌اند. در این درگیری ۱۲ نفر دستگیر شدند. نیروهای نظامی طی بیانیه‌ای اعلام کردند که، نیروهای مشترک امنیتی از ساختمان‌های متفرقه شهری مورد تیراندازی قرار گرفتند و آن‌ها نیز به این آتش پاسخ دادند که میلیتان‌هایی که در آن‌ها حضور داشتند را کشتند. مقامات رسمی عراقی اعلام کردند که بسیاری از کشته شدگان از افراد بیگناه بودند و خواستار جبران خسارات وارده شدند. گفته می‌شود که ۸ نفر کشته شدند.

در ۱۳ ژولای ۲۰۱۰ ژنرال ری اودیرنو از گروه کتائب حزب‌الله به عنوان یک تهدید اصلی علیه نیروهای و پایگاه‌های آمریکایی در عراق نام برد. اودیرنو در یک بریفینگ در بغداد گزارش داد: «در هفته‌های اخیر تهدیدات علیه ما افزایش یافته و لذا ما تدابیر امنیتی را در بسیاری از پایگاه‌ها افزایش داده‌ایم».

در ژوئیه ۲۰۱۱، نیروهای رسمی اطلاعات عراق تخمین زدند که این گروه دارای ۱۰۰۰ جنگنده است و ماهانه به آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار پرداخت می‌شود.

منبع: ویکی پدیا

آمریکا مواضع الحشد الشعبی را بمباران کرد / تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق به حالت آماده‌باش درآمد / الحشد الشعبی شهادت ۴ نفر در این حمله را تأیید کرد؛ فرمانده تیپ ۴۵ در بین شهداست
چند پهپاد ناشناس شامگاه یکشنبه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی «القائم» استان الانبار (غرب عراق) را هدف قرار دادند.

به گزارش انتخاب، به نقل از المیادین، سه پایگاه گردان‌های حزب‌الله عراق اعم از پشتیبانی، تیپ و یک پایگاه اصلی آن هدف قرار گرفتند.

به نوشته المیادین، در این حملات پهپادی، دو تیپ 45 و 45 الحشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه هدف قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این حمله هوایی، چند نفر از نیروهای الحشد الشعبی به شهادت رسیدند.

شبکه خبری السومریه نیز ضمن تأیید این خبر گزارش داد که در محل حادثه در شهر القائم، آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داده است.

 وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که مواضع «گردان‌های حزب‌الله» از زیرمجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی» عراق را هدف حمله قرار داده است. 

در بیانیه آمریکا در مورد این حملات ادعا شده است که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

بر اساس این بیانیه، مجموعا پنج هدف، شامل سه موضع گردان‌های حزب‌الله در عراق و دو موضع در سوریه مورد حمله قرار گرفته است.

واشنگتن همچنین گردان‌های حزب‌الله را به داشتن ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و دریافت پشتیبانی از تهران متهم کرده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که آمریکا به حق حاکمیت عراق احترام می‌گذارد، اما «از حق خود برای دفاع» نمی‌گذرد.

پنتاگون همچنین نیروهای حشد الشعبی را به تکرار چنین حملاتی تهدید کرده و گفته است که «ایران و گردان‌های حزب‌الله» باید از حمله به نیروهای ائتلاف و آمریکا دست بردارند.

آمریکا حمله اخیر به یک پایگاه نظامی در شمال غربی کرکوک را هم به گردان‌های حزب‌الله نسبت داده است. در این حمله یک آمریکایی کشته و شماری زخمی شدند.

منابع آگاه امنیتی در عراق از اعلام وضعیت هشدار حداکثری در همه پایگاه‌های آمریکا در عراق خبر دادند.

این منابع در گفت‌وگو با وبگاه خبری «موازین نیوز»، گفتند: «نیروهای آمریکایی بالاترین حالت هشدار را در تمام پایگاه‌های خود در عراق اعلام کردند.»

منابع عراقی افزودند: «این اعلامیه پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مقرهای گردان‌های حزب الله، یکی از گروه‌های الحشد الشعبی را در منطقه القائم  در غرب الانبار بمباران کردند.»

 حشد شعبی عراق با انتشار توییتی اعلام کرد که پهپادهای آمریکایی پایگاه‌های این نیروها در غرب الانبار را هدف قرار دادند.


همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند که الحاج علی، فرمانده ارشد یکی از تیپ‌های گردان‌های حزب‌الله در این حمله هوایی کشته شده و طبق اطلاعات اولیه چهار تن از نیروهای حشد شعبی در این حمله کشته و سی تن دیگر از آنها زخمی شده‌اند.