به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۵، ۱۳۹۸

سپیده قلیان از نقش مجری صدا و سیما در بازجویی‌ها پرده برداشت

سپیده قلیان
سپیده قلیان، دانشجویی که به خاطر حمایت‌هایش از کارگران نیشکر هفت‌تپه دستگیر و وادار به اعتراف اجباری شد در شبکه توئیتر نوشت که آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار برنامه امنیتی ۲۰:۳۰  در صداوسیما در جریان بازجویی از او حضور و مشارکت داشته است.

سپیده قلیان در واکنش به گزارش برنامه امنیتی ۲۰:۳۰ درباره کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه، روز چهارم دی /۲۵ دسامبر اعلام کرد که مجری این برنامه – آمنه‌سادات ذبیح‌پور- در جریان بازجویی و پرونده‌سازی برای سپیده قلیان حضور فعال داشته و بر همین اساس قلیان از او شکایت کرده است.

قلیان در یک “رشته توئیت” توضیح داد که در مراحل تولید مستند “طراحی سوخته” که در بهمن ۱۳۹۷ از صدا و سیما پخش شد و  در آن کارگران هفت‌تپه از جمله علی نجاتی و اسماعیل بخشی و حامیان آنها مانند سپیده قلیان را ناچار کردند که اعتراف کنند که وابسته به “عناصر خارجی” هستند، آمنه سادات ذبیح‌پور در بازجویی‌ها حاضر بوده و در تولید متن اعتراف‌های اجباری مشارکت داشته است:

“شخص خانوم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ی جسمی و روحی، متنی را از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد.”

قلیان نوشته است که از رئیس صدا و سیما، سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و  ذبیح‌پور برای مشارکت در تهیه و پخش اعترافات اجباری شکایت کرده است. او از شادی صدر، وکیل قضایی، خواست که کمک کند که از این افراد در مجامع بین‌المللی هم شکایت شود.
آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار برنامه امنیتی ۲۰:۳۰
آمنه سادات ذبیح‌پور برای بخش اخبار صدا و سیما و برنامه خبری ۲۰:۳۰  کار می‌کند که رویه‌ای امنیتی دارد. در آخرین برنامه‌اش که چهارم دی ماه از صدا و سیما پخش شد، ۲۰:۳۰ بر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ماه تمرکز کرد و علیه او و خانواده‌اش پرونده‌سازی کرد. این برنامه با صدای ذبیح‌پور اجرا شد که با نشان دادن تصاویری از اعتراضات این متن را می‌خواند:

“حالا رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های اجتماعی همانند مدل عراق و لبنان تلاش دارند تا جمهوری اسلامی و نیروهای حافظ امنیت را متهم اصلی جان باختن این فرد [پویا بختیاری] معرفی کنند.”

رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری مهر و صدا و سیما در پوشش خبرهای مربوط به دستگیری خانواده پویا بختیاری آنها را به “کشته‌سازی” متهم کرده‌اند و می‌گویند کشته شدن بختیاری “مشکوک” است.

پویا بختیاری، ۲۷‌ساله روز شنبه ۲۵ آبان در جریان اعتراضات آبان ماه در مهرشهر کرج در اثر اصابت گلوله به جمجه‌اش مجروح شد و سپس درگذشت. پدر و مادر او در جریان اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت کشته‌شدگان فعال بودند و با دیگر خانواده‌های داغدار هم دیدار کرده‌اند. منوچهر بختیاری، پدر پویا طی یک فراخوان ویدیوئی از مردم خواست که خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را فراموش نکنند و در مراسم چهلم پویا و پویاها در پنج دی ماه شرکت کنند. پس از این فراخوان، ماموران امنیتی او و همسرش، ناهید شیرپیشه و دیگر اعضای خانواده بختیاری را دستگیر کردند.

قلیان که تا کنون سه بار بازداشت شده است می‌گوید که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تا مدت‌ها پس از اینکه اولین بار از زندان آزاد شد، از فیلم‌های اعتراف‌های اجباری برای تهدید قلیان و دیگر فعالان کارگری استفاده می‌کردند. قلیان و دیگر فعالان کارگری اکنون به صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند. او با یادآوری شعار  دوم بهمن ۹۷ بازنشستگان که گفتند “شکنجه، مستند، دیگر اثر ندارد،” از تمام کسانی که تجربه بازجویی و اعتراف اجباری دارند دعوت کرده است که “از رنجی که پشت دوربین و پیش از فیلم‌برداری بر متهم تحمیل شده است بگویند.”

هم سپیده قلیان و هم اسماعیل بخشی شهادت داده‌ بودند که در جریان بازجویی و اعتراف اجباری مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

سپیده قلیان: وضعیت فعالان عرب زندانی و اعتراف‌های اجباری
سپیده قلیان که آخرین بار در جریان اعتراضات آبان ماه و برای شرکت در تظاهرات‌ها علیه بالابردن قیمت بنزین دستگیر و به زندان اهواز منتقل شد، در مورد رویه اعتراف‌گیری اجباری در جمهوری اسلامی نوشت و از مخاطبانش خواست که به شرایط زندانی‌های عرب توجه بیشتری کنند. او در مورد زندانی‌های عرب که در جریان اعتراضات خونین در ماهشهر و  شهرهای دیگر خوزستان در آبان ماه دستگیر شده‌اند نوشت:

“حالا که فیلم اعترافات اجباری فعالان عرب منتشر شده است، می‌توان پروسه‌ی فشار و شکنجه‌ی وحشیانه‌ی پیش از ضبط فیلم‌ها را حدس زد. فعالان عرب، همواره به دلیل در حاشیه بودنشان، با برخوردهای بدتری مواجه بوده‌اند. این بار قطع به یقین زیر شکنجه‌های قرون وسطایی مجبور به تکرار داستان بازجوها از فاجعه‌ی نیزار بوده‌اند. داستانی که بیشتر شبیه فیلم‌های هالیوودی و بازی‌های کامپیوتری است و البته باورناپذیر.”

معترضانی که در اعتراضات آبان ماه در ماهشهر دستگیر شده‌اند، غالباً جوان‌های عرب از قشرهای فرودست این شهر هستند. اعتراض‌های ماهشهر که از ۲۴ آبان آغاز شده بود به شکل خونین در ۲۷ سرکوب شدند، بسیاری در نیزارهای ماهشهر کشته شدند و بسیاری هم دستگیر شدند. مستندسازی در مورد تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان استان خوزستان همچنان ادامه دارد.

آنچه که با نام «کشتار ماهشهر» مشهور شده رخدادی است که در جریان آن نیروهای امنیتی مسلح به خودروهای مجهز به تیربار به محل اعتراض‌ها رفتند و معترضان را به تیربار بستند. کشتار در جاده شهرک‌های بعثت (ممکو) و چمران (جراحی) به سمت ماهشهر رخ داده است. این سرکوب شامل دستگیری فعالان عرب بوده که یا در جریان اعتراضات و یا پس از آن دستگیر شده‌اند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۰ آذر در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات کشتار معترضان در نیزارهای ماهشهر این کشتار را تایید کرد اما گفت خود معترضان بودند که باقی معترضان را کشتند:

«در ماهشهر و عسلویه شاهد بودیم که اینها سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند که این موضوع عجیبی بود. عده‌ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.»

مسئولان جمهوری اسلامی با معترضان عرب برخوردی امنیتی دارند و آنها را به عنوان اشرار و اخیراً به عنوان “تروریست و داعشی” معرفی می‌کنند.

رادیو زمانه