به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۹۹

امانوئل ماکرون: بازگشایی رستوران‌ها و کافه‌ها در فرانسه، نویدبخش بازگشت روزهای خوش است

در دومین مرحله از طرح بازگشایی پس از قرنطینه، رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها در فرانسه، پس از حدود سه ماه تعطیلی، بدلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا، از روز سه‌شنبه ۲ ژوئن/ ۱۳ خرداد، فعالیت خود را از سرگرفتند. به گفته امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، این مکان‌ها بخشی از فرهنگ، هنر زندگی و روحیات فرانسوی‌ها هستند که بازگشت به روزهای خوش را نوید می‌دهند. 

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در واکنش به از سرگیری فعالیت بخشی از رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها در فرانسه در حساب کاربری شخصی خود در توییتر، نوشت: بازگشایی کافه‌ها، رستوران‌ها‌ و هتل‌ها نشانه بازگشت روزهای خوش هستند.

امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه این مکان‌ها بخشی از فرهنگ، هنر زندگی و روحیات فرانسوی‌ها هستند، تاکید کرد: در این روزهای سخت دولت به حمایت خود از این بخش ادامه خواهد داد.

صنعت گردشگری و رستوران‌ها در جریان شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبرو شدند.  

همزمان با اجراء دومین مرحله از طرح بازگشایی پس از قرنطینه، با از سرگیری فعالیت بخشی از رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها، شهرهای فرانسه شاهد رونق دوباره زندگی شدند. این مرحله که دوره آن سه هفته بطول می‌انجامد، از روز سه‌شنبه دوم ژوئن آغاز و به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت.

بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها که طی روزهای اخیر برای پذیرایی از مشتری‌ها آماده شده بودند،‌ از صبح امروز (سه‌شنبه)  با استقبال فراوان روبرو شدند. هتل‌ها، در مناطق سبز، مناطق عاری از ویروس کرونا، با رعایت الزامات بهداشتی و اجتماعی در انتظار ورود مسافران هستند. 

از سرگیری فعالیت رستوران‌ها، کافه‌ها  و هتل‌ها بر طبق ضوابط اعلام شده از سوی دولت امکانپذیر است. رعایت فاصله میان میز و صندلی‌ها، قرار گرفتن کمتر از ۱۰ نفر بر سر یک میز، استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست، استفاده از ماسک برای مشتری‌ها زمانی که بر سر میز خود نیستند و در محیط رستوران حرکت می‌کنند، استفاده از ماسک برای فروشندگان الزامی است.

همچنین رستوران‌ها و کافه‌ها در مناطق نارنجی، طی سه هفته آینده، تنها در فضای باز و تراس‌ها می‌توانند از مشتری‌های خود پذیرایی کنند. بر اساس طبقه‌بندی وزارت بهداشت در فرانسه، منطقه نارنجی، حدفاصل میان مناطق قرمز آلوده به ویروس کرونا و منطقه سبز عاری از بیمار مبتلا به این ویروس است. 

رفع محدودیت آمد و شد در سراسر فرانسه

در دومین مرحله از کاهش محدودیت‌ها بدلیل مقابله با گسترش ویروس کرونا، محدودیت آمد و شد در فرانسه از روز سه‌شنبه ۲ ژوئن حذف شد و شهروندان این کشور می‌توانند بدون محدودیت مسافت در داخل کشور سفر کنند. پیش از این، طی مسافت‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر نیازمند ارائه گواهی بود.

 با وجود کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از اصناف و مشاغل در فرانسه، دولت این کشور همچنان بر رعایت دورکاری برای موسسات و شرکت‌هایی که آمادگی دارند،  تاکید می‌کند. 

 نرم‌افزار «استُپ کووید»، از عصر روز سه‌شنبه دوم ژوئن/۱۳ خرداد، برای کاربران تلفن‌های همراه اندورید قابل دسترسی است. به زودی این نرم‌افزار بر روی تلفن‌های همراه اپل نیز قابل دسترس خواهند بود.

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، دو روز پیش اعلام کرد سامانه «استُپ کووید» به منظور آگاهی رسانی خودکار به افرادی که در معرض انتقال احتمالی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، در دسترس شهروندان فرانسه قرار می‌گیرد.

به گفته نخست وزیر فرانسه، استفاده از این نرم‌افزار داوطلبانه است. استفاده از این نرم‌افزار در میان شهروندان فرانسه با تردیدهایی روبرو شده بود. اما پس از تایید این نرم‌افزار از سوی پارلمان فرانسه، ادوار فیلیپ تاکید کرد این سامانه بر پایه موقعیت‌یاب جهانی کار نمی‌کند و بارگیری آن در تلفن همراه منجر به ردیابی شهروندان نمی‌شود. نرم‌افزار «استپ کووید» بر پایه استفاده از فناوری بی‌سیم بلوتوث قابل استفاده است.    

کلیۀ افرادی که داوطلبانه این نرم افزار را بارگیری کنند، در صورت قرار گرفتن در فاصلۀ کمتر از یک متر و به مدت حداقل ١۵ دقیقه در کنار یک فرد ناقل ویروس، پیامکی در این زمینه دریافت خواهند کرد و به آنها توصیه خواهد شد، برای حصول اطمینان آزمایش تشخیص ویروس کرونا انجام دهند. دولت توان استفاده از این اطلاعات را ندارد و سامانۀ بوجود آمده در پایان دورۀ شیوع از میان برداشته خواهد شد.


مرحلۀ سوم خروج از محدودیت‌های برقرار شده برای مقابله با ویروس کرونا از روز ٢٢ ژوئن آغاز خواهد شد و دولت پیش از آن تمهیدات تدارک دیده شده را اعلام خواهد کرد.​

رادیو بین المللی فرانسه