به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۹

بروز اعتراضات ضددولتی در بیروت در پی انفجار مرگبار سه‌شنبه

ده ها نفر در نزدیکی پارلمان تجمع کردند
در پی انفجار عظیم روز سه شنبه در بیروت که حداقل ۱۳۷ کشته به جا گذاشت تظاهرکنندگان در این شهر با نیروهای امنیتی درگیر شده اند. ماموران علیه ده ها معترضی که در نزدیکی پارلمان جمع شده بودند از گاز اشک آور استفاده کردند.

تظاهرکنندگان از انفجار ویرانگر روز شنبه خشمگین بودند که به گفته مقام ها ناشی از شعله ور شدن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیومی بود که از سال ۲۰۱۳ در شرایط ناامن در بندر ذخیره شده بود.

بسیاری از مردم لبنان می گویند که غفلت و ناکارآمدی دولت علت این انفجار بود. انفجاری که همچنین حدود پنج هزار نفر را زخمی کرد.

این انفجار برخی محلات اطراف بندر را ویران کرد. ده ها نفر هم همچنان مفقود هستند.

خبرگزاری رسمی لبنان می گوید که ۱۶ نفر به عنوان بخشی از تحقیقات درباره علت حادثه تحت بازداشت قرار گرفته اند.

از زمان این حادثه دو مقام استعفا کرده اند. مروان حماده نماینده پارلمان روز چهارشنبه و تریسی شامون سفیر لبنان در اردن روز سه شنبه کناره گیری کردند و گفتند این فاجعه نشان می دهد کشور نیازمند یک رهبری تازه است.

پیشتر در روز پنجشنبه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از بیروت بازدید کرد و گفت لازم است مقام ها دست به "تغییرات عمیق" بزنند.

او همچنین خواستار تحقیقات بین المللی درباره فاجعه شد.

علت انفجار چیست؟

بنابه گزارش ها نیترات آمونیوم برای شش سال بعد از خارج شدن از یک کشتی ضبط شده در سال ۲۰۱۳ در بندر نگهداری می شد.

رئیس بندر بیروت و رئیس گمرک هر دو به رسانه های محلی گفته اند که چند بار به صورت کتبی از قوه قضاییه خواسته بودند این ماده شیمیایی برای رعایت ایمنی صادر یا فروخته شود.

حسن کرایتم مدیر کل بندر به "او تی وی" گفت که وقتی دادگاه ابتدا دستور ذخیره این ماده در انبار را داد آنها از خطر این مواد آگاه بودند "اما در این حد."

این نیترات آمونیوم با کشتی روسس که با پرچم مولداوی حرکت می کرد وارد لبنان شد. بنابه گزارش ها کشتی که از گرجستان به موزامبیک می رفت به دلیل مشکل فنی وارد بیروت شد.

روسس بعد از بازرسی دیگر اجازه خروج نگرفت و به فاصله کوتاهی از سوی مالک کشتی رها شد که چند شکایت حقوقی را به دنبال داشت. بنا به گزارش ها بار آن برای رعایت ایمنی در انبار بندر ذخیره شد.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

تازه ترین های عملیات نجات

یک تیم امداد و نجات فرانسوی که در بیروت مشغول به کار است گفته که دو روز بعد از حادثه هنوز شانس خوبی برای یافتن بازماندگان وجود دارد.

یک مامور امداد به آقای مکرون گفت که آنها امیدوارند گروهی شامل هفت یا هشت نفر را که تصور می شود در یک "اتاق فرمان" در زیر آوار به تله افتاده باشند پیدا کنند.

نیروهای امنیتی ناحیه وسیعی در اطراف محل انفجار را با کمربند ایمنی بسته اند.

حامد حسن وزیر بهداشت عمومی لبنان گفت که تخت و تجهیزات بیمارستانی کافی برای درمان مجروحان و مراقبت از کسانی که حالشان وخیم است وجود ندارد.

مروان عبود فرماندار بیروت گفت که حداکثر ۳۰۰ هزار نفر در پی این انفجار نیازمند سرپناه هستند.

او به بی بی سی گفت: "بیروت غذا لازم دارد، بیروت لباس نیاز دارد، خانه و مواد ساختمانی لازم دارد. بیروت به جایی برای آوارگان، برای مردم، نیاز دارد."

رائول نعمه وزیر اقتصاد گفت که کشور مجبور است حدقل برای بخشی از بازسازی به کمک های خارجی تکیه کند.

بی بی سی