به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: آمار جانباختگان نزدیک به ١٨هزار نفر؛

 بازگشت بحران به قم و جنجال بر سر «نیش زنبور عسل»
با بالا رفتن تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹در استان قم، سیما سادات لاری معاون وزیر بهداشت، ساکنین قم را به استفاده جدی از ماسک برای ممانعت از تکرار تجربه‌های تلخ اسفندماه گذشته فرا خواند 

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، روز پنجشنبه ۱۶ مرداد/ ۶ اوت گفت: «تاکنون ۳۲۰ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌ باختگان کرونا در کشور به ۱۷هزار و ۹۷۶ نفر رسیده است».

لاری درباره آخرین آمار درباره شیوع ویروس کرونا در ایران ادامه داد: «از دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک‌هزار و ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند».

معاون وزیر بهداشت گفت: «خوشبختانه تا کنون ۲۷۷ هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۱۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۲میلیون و ۶۱۲ هزار و ۷۶۳ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است».

لاری اظهار کرد: «استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد، گیلان و قم، در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

بازگشت بحران به قم
سیما سادات لاری درباره وضعیت استان قم بیان کرد: «اولین موارد بیماری در استان قم شناسایی شد. با تلاش کادر بهداشت و درمان و همکاری مردم، از فروردین ماه امسال شاهد روند نزولی ابتلا و بستری در این استان بودیم، اما از خرداد ماه این روند کاهشی متوقف شد و در ۶ هفته گذشته شاهد روند صعودی بیماری در این استان هستیم».

لاری ادامه داد: «در حال حاضر وضعیت استان قم از نظر شیوع کرونا قرمز است و قطعاً عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها در ایجاد این وضعیت مؤثر است. استفاده از ماسک در استان قم و در اماکن و مراکز عمومی ۶۶ درصد، در واحدهای صنفی ۶۲ درصد، در واحدهای صنفی ۷۵ درصد، در وسایل نقلیه عمومی درون شهری و برون شهری ۶۷ درصد و بین کارکنان اداره‌ها با بیشترین مقدار یعنی ۸۵ گزارش شده است».

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «تاکنون چهار بار کلیه اداره‌های استان قم بازرسی و به اداره‌های متخلف اخطار داده شده و واحدهای صنفی و صنعتی نیز در حال بازرسی نوبت سوم قرار دارند. اماکن پرخطر نیز به صورت مرتب بازرسی می‌شوند».

لاری گفت: «۲ دفتر پیشخوان، ۶ فروشگاه، ۱۲ گیم نت، ۱۲ رستوران، ۱۱ تالار، ۱۴۳ نانوایی، ۱۴ آرایشگاه، ۳۳ مجتمع خرید و ۲ شعبه بانک در روزهای اخیر در استان قم پلمب شده است. بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها در اداره‌ها و بدترین وضعیت در سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها گزارش شده است. وی بیان کرد: امیدواریم مردم استان قم با پرهیز از هرگونه عادی انگاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده جدی از ماسک مانع از تکرار تجربه‌های تلخ اسفندماه گذشته باشند. همکاران بهداشتی ما با تمام توان در خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ در کنار مردم استان قم هستند».

سخنگوی وزارت بهداشت بار دیگر مردم ایران را به رعایت اصول سه گانه فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مداوم دست‌ها فراخواند.

جنجال بر سر تاثیر نیش زنبور عسل بر درمان کرونا
انستیتو پاستور ایران، روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تأثیر نیش زنبور عسل بر درمان کرونا تأیید نشده است». روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «اخیرا فردی به نام عظیم اکبرزاده خیاوی، کلیپی را در خصوص تأثیر نیش زنبور عسل بر درمان بیماری های مختلف از جمله ویروس کرونا در شبکه های مجازی منتشر و وابستگی علمی خود را با انستیتو پاستور ایران اعلام کرده است. این فرد عضو هیأت علمی بازنشسته این انستیتو بوده و ادعاهای صورت گرفته در این ارتباط، در انستیتو پاستور ایران بررسی شده و مورد تایید قرار نگرفته است».

انستیتو پاستور ایران همچنین تأکید کرد: «بررسی تأثیر درمانی هر دارو یا مداخله پزشکی بر ویروس کرونا و بیماری‌های مشابه باید پس از بررسی پروپوزال مربوطه در شورای پژوهشی مراکز تحقیقاتی و دریافت مجوز از کمیته‌های اخلاق پزشکی صورت گیرد و تا زمانی که این مراحل انجام نشود و نتایج احتمالی درمانی مطالعات به تأیید مراجع ذی صلاح در کشور مانند سازمان غذا و دارو نرسیده و به پروتکل‌های درمانی کشور وارد نشود، این روش‌های درمانی ادعاهای اثبات نشده بوده و مورد تأیید نیست و توصیه نمی‌شود».

پیشتر اکبر زاده خیاوی، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرد که توانسته فرمول واکسن و درمان قطعی کرونا را بسازد. اکبر زاده گفت: «با توجه به ارتباطی که با زنبورداران مشکین‌شهر و اردبیل داشته‌ام، هیچ کندو داری کرونا نگرفته است. با همکاری یکی از دانشجویان خود آزمایش‌هایی انجام دادم که در پی آن زهر زنبورعسل به یکی از بیماران حاد کرونایی تزریق و پس از یک روز کاملاً بهبود یافت. به همه بشریت و ایران عرض می‌کنم که تعلل نکنید من حتی فرمول تولید آمپول و واکسن کرونا را هم آورده‌ام. واکسن هم نمی‌تواند برای از بین رفتن ویروس کرونا مؤثر باشد، تنها راه‌حل درمان قطعی این بیماری زهر زنبورعسل است».

او ادامه داد: «اگر زهر زنبورعسل در اختیار کارشناسان ما قرار گیرد، می‌توانند ظرف مدت یک ماه داروی مناسب این ویروس را بسازند. این دارو هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت و می‌تواند درمانی برای بیماری حاد تنفسی باشد».

رادیو بین المللی فرانسه