به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۹

انفجار شدید دربیروت؛ حداقل ۷۸ کشته، چهارشنبه عزای عمومی است

وزارت بهداشت لبنان مرگ دست کم ۷۸ نفر بر اثر انفجار شدید در بیروت را تایید کرده است. حدود چهار هزار نفر هم بر اثر این انفجار مجروح و راهی بیمارستان شدند. چهارشنبه در این کشور عزای عمومی اعلام شد. تصاویر ضبط شده مردم نشان می‌دهد که انفجار بزرگی به شکل قارچ در نزدیکی بندر بیروت به وقوع پیوست. دود به هوا رفت و موج انفجار همه‌جا را لرزاند.

مقام‌های لبنان گناه را به گردن انبار مواد قابل انفجار در آن نزدیکی می‌اندازند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته این «پذیرفته شده نیست» که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود شیمیایی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده باشد.

شدت انفجار آنقدر زیاد بود که بسیاری از شاهدان عینی می‌گویند برای لحظاتی گوش‌هایشان نمی‌شنید.

مداوای همه مجروحان در داخل بیمارستان نجار بیروت ناممکن است

براساس گزارشها از این شهر انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه "دیلی استار" بوده است. این حادثه در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.

براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

حسین دیاب، نخست وزیر لبنان گفته کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ‌گوی اعمالشان خواهند بود. او گفت که تحقیق درباره انفجار شامل انبار «خطرناکی» هم می‌شود که از سال ۲۰۱۴ در این بندر بوده است. آقای دیاب، گفته که فعلا اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن جسد کشته‌شدگان است.

گفته شده که بیمارستان‌ها زیر فشار حجم انبوه بیماران قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند. او گفت که انفجار در منطقه‌ای انجام شد که سابقه طولانی در عملیات تروریستی دارد. برای همین خیلی زود او به این نتیجه رسیده بود که ممکن است حمله تروریستی باشد.

محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

وزیر خارجه اسرائیل گفته که این کشور در انفجارهای لبنان دست نداشته است. گبی اشکنازی، گفته که دلیلی وجود ندارد به گزارش‌های آمده از بیروت درباره این انفجار شک کرد که «این حادثه‌ای بود که ظاهرا به دلیل آتش‌سوزی» روی داده است.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده که این وزارت‌خانه و وزارت دفاع این کشور از طریق «کانال‌های امنیتی و بین‌المللی» به لبنان پیشنهاد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و بهداشتی داده‌اند. رئیس جمهوری این کشور هم با مردم لبنان ابراز همدردی کرده است.

واکنش ها

حسن دیاب نخست وزیر همچنین گفت: "من از کشورهای دوست و برادر درخواست کمک عاجل دارم... تا در کنار لبنان بایستند و به شفای زخم های عمیق ما کمک کنند."

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت: "عکس ها و ویدئوهایی که امشب از بیروت می آید تکان دهنده است. به یاد کسانی که در این حادثه هولناک گرفتار شده اند هستیم و برایشان دعا می کنیم."

"بریتانیا آماده است به هر طریقی که ممکن باشد کمک ارائه کند، از جمله به شهروندان بریتانیایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند."

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ابراز همدردی عمیق آن را "یک حمله هولناک" خواند و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: "ما بر اوضاع نظارت داریم و آماده ایم به مردم لبنان در مسیر بهبودی از این فاجعه هولناک کمک کنیم."

فرانسه گفت درحال اعزام کمک و منابع به لبنان است.

اسرائیل هم گفت که "از طریق کانال های امنیتی و دیپلماتیک بین المللی به لبنان خبر داده که آماده ارائه کمک پزشکی و انساندوستان به دولت لبنان است."

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام آمادگی کرده که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند.

وزارت خارجه آلمان گفت که انفجار در سفارت این کشور در بیروت احساس شد: "در این مقطع نمی توانیم زخمی یا کشته شدن شهروندان آلمانی را مردود بدانیم."

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایرانهم از طرف مردم کشورش با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته ایران آماده کمک به لبنان به هر شکل ممکن است.

بی بی سی