به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۹۹

انتقاد شدید آنگلا مرکل از منکران کرونا و بمب گذاری مخالفان

"آلمان در موقعیتی بسیار دردناک قرار گرفته است"
 
آنگلا مرکل در مجلس فدرال آلمان از طرفداران نظریات توطئه و کسانی که اپیدمی کرونا را بی اهمیت جلوه می‌دهند
 سخت انتقاد کرد 
با شیوع گسترده تر ویروس کرونا در نخستین روزهای پائیز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با صدور بیانیه ای که آن را در مجلس فدرال قرائت کرد هشدار داد که "آلمان در موقعیتی بسیار دردناک قرار گرفته است". صدراعظم آلمان از کسانی که اپیدمی را ناچیز جلوه می‌دهند و اطلاعات دروغ منتشر می‌کنند، به شدت انتقاد کرد. چند روز قبل، مخالفان محدودیت‌های ناشی از اپیدمی، بمبی را در شهر برلین منفجر کردند.

روز پنجشنبه ۲٩ اکتبر/٨ آبان، آنگلا مرکل در پارلمان آلمان از تدابیری که برای کنترل دور دوم شیوع کرونا اتخاذ شده دفاع کرد و آن را "ضروری و متعادل" دانست.  او مخالفان این اقدامات را مورد انتقاد شدید قرار داد.

هرج و مرج در مجلس فدرال
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هنگام عرضه بیانیه دولت در مجلس فدرال تصریح کرد: "کرونا همه ما را بدون هیچ استثنائی تهدید می کند". وی افزود که در حال حاضر مبدا بروز کرونا در ۷۵ درصد موارد قابل ردیابی نیست و آلمان باید هرچه زودتر از این وضعیت رها شود.

به گفته خانم مرکل، درصورت ادامه وضعیت موجود به زودی ظرفیت بخش های مراقبت ویژه ای که آماده پذیرش بیماران کرونائی شده اند سرریز خواهد شد. وی معتقد است که تنها در صورت کاهش شدید تماس میان شهروندان می‌توان این وضعیت خطرناک را تحت کنترل در آورد.

صدراعظم آلمان کم خطر جلوه دادن کرونا را یک حرکت عوامفریبانه و غیرمسئولانه دانست و اعلام کرد: "دروغگوئی، پخش اطلاعات غلط، تئوری توطئه و نفرت پراکنی نه تنها به گفتمان دموکراتیک صدمه می زند بلکه مبارزه با ویروس را هم مختل می کند. از این طریق تنها زندگی انسان ها به خطر می افتد".

هنگامی که صدراعظم آلمان بیانیه خود را در مجلس فدرال قرائت می کرد، اعضای فراکسیون حزب راستگرای "آلترناتیو برای آلمان" چندین بار کوشیدند با هوچی گری و سروصدا سخنان او را قطع کنند، تا جائی که ولفگانگ شویبله رئیس مجلس فدرال مجبور شد برای حفظ نظم به آن ها تذکر بدهد.

حزب آلترناتیو برای آلمان با ٩۶ کرسی دارای سومین فراکسیون در مجلس فدرال است. این حزب، به این که دولت فدرال و دولت های ایالتی بدون طرح پیشنهادهای خود در مجالس ایالتی تصمیماتی برای کنترل کرونا اتخاذ کرده اند معترض بود.

رئیس مجلس فدرال در واکنش به هرج و مرجی که نمایندگان این حزب به راه انداختند هشدار داد  که در صورت ادامه این کار به آنها اخطار داده خواهد شد. آقای شویبله تصریح کرد: "کشور ما در موقعیت خطیری قرار گرفته است".

بمب‌گذاری برای اعتراض به محدودیت‌ها
در شرایطی که آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپائی روز به روز بالاتر می رود، گروه هائی هستند که همچنان از تئوری توطئه سخن می گویند و علیه مقررات وضع شده از سوی دولت فدرال و دولت های ایالتی دست به راه پیمائی، تظاهرات و چنان که در برلین مشاهده شد، حتی دست به بمب گذاری و آتش افروزی می زنند.

ساعت نه و نیم بامداد روز یکشنبۀ گذشته صدای مهیب انفجار یک بمب دست ساز در یکی از خیابان های مرکزی شهر برلین شهروندان را وحشت زده کرد. پلیس برلین امروز - پنجشنبه - اعلام کرد که در محل انفجار یادداشتی به دست آورده که نشان می داد مخالفان محدودیت های کرونا در جاسازی بمب دست ساز نقش داشته اند. آن ها در این یادداشت پایان فوری محدودیت های کرونا و کناره گیری دولت را خواستار شده اند. مخالفان محدودیت ها هفته گذشته نیز بنیاد رابرت کخ در برلین را به آتش کشیدند. این بنیاد اطلاعات مربوط به کرونا را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد.

به گفتۀ پلیس جنائی گروه های ناشناختۀ مخالف محدودیت های کرونا مسئولیت بمب گذاری را به عهده گرفته و تهدید کرده اند که در صورت ادامه محدودیت ها دست به اقدامات مشابهی خواهند زد. پلیس برای شناسائی عاملان از مردم کمک خواسته است.

مخالفان محدودیت ها آخر هفته گذشته نیز در برلین دست به تظاهرات زدند، اما این بار تعداد آن ها کمتر از هفته های قبل بود.

بنا به تازه ترین تصمیم دولت فدرال و ایالات آلمان از روز دوشنبه دوم نوامبر تدابیر گسترده و تازه ای برای مهار ویروس کرونا در سراسر آلمان به مرحله اجرا گذاشته می شود که بسته شدن کافه ها، اجباری شدن استفاده از ماسک در خیابان ها، قطارها، اتوبوس ها و اماکن عمومی و محدودیت جشن ها و اجتماعات تنها بخشی از آن است.

رادیو بین المللی فرانسه