به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: رئیس سازمان نظام پزشکی آمار واقعی مرگ و میر را ۳ برابر آمار رسمی دانست؛

هشدار نسبت به سونامی و فاجعۀ انسانی کرونا در ماه آذر
 وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ١١ آبان، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۷۷۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۴۳۴ نفر دیگر نیز جان خود را از دست داده اند. محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، تأکید کرد که «ایران از نظر مرگ و میر کرونا، جزو پنج کشور اول دنیاست و با توجه به اینکه وزارت بهداشت تنها آمار بیماران ثبت شده را اعلام می کند، طبق بررسی های میدانی سازمان نظام پزشکی، آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران، حداقل ۳ برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند».  

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ١١ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۷۷١٩ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٢٣٨۹ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵۲۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۶٢٠ هزار و ٤٩١ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴٣۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۵ هزار و ۲۹٨ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

سعید نمکی: ویروس کرونا وحشی تر شده است

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، روز یکشنبه گفت: «بارها به همکارانم اعلام می‌کردم که احتمال می رود پدیده‌ای به نام جهش در برخی از ژن‌های ویروس اتفاق افتد که تمام معادلات را برهم خواهد زد، اما این اتفاق در حال رخ دادن است. دیشب تا دیروقت داشتم تغییرات ژنوم ویروس را مطالعه می‌کردم؛ متاسفانه در ژنوم ویروس اتفاقاتی دارد می‌افتد که هم در بیماری‌زایی و هم در قدرت سرایت موثر خواهد بود. این تغییرات ما را در ابتلا و مرگ و میر گرفتار می‌کند. کمااینکه در اروپا مرگ‌های ۵۵۰ تایی فرانسه ناشی از تغییرات ژنتیکی ویروس هم هست؛ ویروس وحشی‌تر و چموش‌تر شده است».

وی افزود: «خیلی‌ها می‌گفتند این ویروس هم مانند سایر کروناویروس‌ها، بعد از مدتی به سمت خاموشی می‌رود. اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ویروس دارد قدرتمندتر می‌شود. درحالیکه سارس و مرس که از اجداد این ویروس بودند، بعد از چند ماه به سمت خاموشی رفتند، ویروس عامل بیماری کووید-١٩ دارد به سمت چموشی می‌رود.»

او در ادامه گفت: «من روز اول به همکارانم اعلام کردم که این ویروس دو مسیر را طی می‌کند؛ یا به سمت یک آرامش می‌رود و یا اینکه به سمت یک سرکشی و چموشی می‌رود که بسیار خطرناک است. پیش‌بینی خودم این بود که این ویروس به دلیل ساختاری که دارد به سمت خاموشی نخواهد رفت».

ایرج حریرچی: ۵۰ درصد از کسانی که به آی‌سی‌یو منتقل می شوند، جان خود را از دست می‌دهند

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفت: درصد مرگ و میر بیماران مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری شده‌اند تا ۱۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، افزود: «میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در مجموع بین ۱۰ تا ۱۸ درصد بوده است و ۵۰ درصد از کسانی که به آی‌سی‌یو منتقل شده و ۹۰ درصد کسانی که در آی‌‌سی‌یو مورد لوله‌گذاری قرار می‌گیرند، جان خود را از دست می‌دهند».

وی تصریح کرد: «مهم‌ترین شاخص کنترل بیماری، مرگ روزانه یا مرگ به ازای هر یک میلیون نفر است که در ایران در هفته گذشته، به ازای هر یک میلیون نفر، ۳۶ نفر قربانی شده‌اند».

وی از استان‌های یزد، ایلام، مرکزی و آذربایجان غربی به عنوان استان‌هایی نام برده که بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را داشته‌اند. معاون کل وزیر بهداشت ایران، همچنین گفت که «در روزهای آینده تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت».

رئیس شورای شهر تهران، نسبت به سونامی و فاجعۀ انسانی کرونا در آذر ماه، در صورت  تأخیر در تعطیلی تهران، هشدار داد

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، روز یکشنبه، با اشاره به قرارگیری تهران در موج سوم کرونا گفت: «نکته مهم، هشدار در مورد وضعیت پاندمی کرونا در تهران است، متاسفانه موج جدید تعداد فوتی‌ها را به دو برابر رسانده و رو به افزایش است».

وی تصریح کرد: «موج سوم کرونا که مهرماه آغاز شد، در آبان تشدید شده است و اگر اقدام موثری برای مهار آن صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر ماه منجر گردد».

او در جلسه امروز شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه ۳ عضو شورای شهر تهران به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: «باید پیش از اینکه کرونا اثرات خود را بگذارد تصمیمات را بگیریم، نه اینکه پشت کرونا حرکت کنیم و هرکاری که می‌خواهد انجام دهد و ما با دیرکرد در تصمیم‌گیری تصمیم گیری کنیم».

وی تأکید کرد: «باید تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها را به سرعت انجام دهیم، زیرا در غیر این صورت مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد خواهد شد.»

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران: آمار واقعی مرگ و میر، حداقل ۳ برابر آمار رسمی است؛ ایران از نظر مرگ و میر کرونا، جزو پنج کشور اول دنیاست

محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، روز یکشنبه، درباره شیوع گسترده ویروس کرونا گفت : «اکنون به بحران جدی رسیده ایم که از نظر مرگ و میر می توان نام فاجعه بر آن گذاشت؛ بی تردید باید ببینیم چرا از شرایط مدیریت شده بیماری و مرگ هایی که داشت به تک رقمی نزدیک می شد، فاجعه مرگ های سه رقمی سربرآورد، فاجعه ای انسانی که هر روز تکرار می شود».

وی افزود: «تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا به هیچ وجه قابل قبول نیست و مدت هاست که نسبت به آمارهای جهانی از نظر مرگ و میر جزو پنج کشور اول هستیم و این هشداری است که اگر جدی گرفته نشود، آینده بسیار بدتر خواهد بود».

رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: «تعداد مرگ اعلامی و رسمی ثبت شده روزانه بالای ۳۰۰ یا ۴۰۰ مورد اعلام می‌شود و همه می‌دانند و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام کرده‌اند که این آمار، فقط آمار بیماران ثبت شده است و آمار بالاتر از این‌هاست؛ به طوریکه سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های میدانی، در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ کسب کرده است. بنابراین این موضوع به توجهی بسیار جدی نیاز دارد».

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، متوسط مرگ و میر در ایران را ۱۵ درصد و متوسط مرگ و میر در سایر کشورها را پنج درصد اعلام کرده و گفته است که «ایران در تشخیص و مهار این بیماری ناموفق بوده است». وی مواردی چون «تشخیص دیرهنگام بیماران کرونایی، عدم ردیابی افراد در تماس با مبتلایان، تراکم بیمارستان‌ها، کمبود تخت و پرسنل و عدم وجود عزمی ملی در الزام آور بودن رعایت پروتکل‌ها» را به عنوان دلایل ناموفق بودن سیستم بهداشت و درمان و افزایش مبتلایان و مرگ و میر در ایران نام برده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه گفت: «در حال حاضر تمام تخت‌های ICU پر هستند و یکی از جدی‌ترین مشکلات بیمارستان‌های ما این است که اکسیژن برای بیماران به حد کفایت وجود ندارد؛ زیرا دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها برای استفاده حدودا ۲۰ درصد بیماران تامین شده‌اند و قرار بر بیماری کرونا نبوده که ۸۰ درصد بیماران یک بیمارستان نیاز به اکسیژن داشته باشند. همچنین در حال حاضر نیاز به ۸۵ هزار تست تشخیص کرونا در طول یک روز داریم ولی فعلا ۲۵ هزار تست انجام می شود».

عضو شورای شهر تهران، از افزایش صد در صدی مرگ و میر در پایتخت خبر داد

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران با اعلام افزایش صددرصدی آمار مرگ‌ومیر در تهران از برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد سه آرامستان جدید در پایتخت، خبر داد. وی با اشاره به تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا، در مورد مکان آرامستان‌های جدید در پایتخت گفت: «این آرامستان‌ها برای مناطق جنوب، شرق و غرب در نظر گرفته شده است و آماده‌سازی این آرامستان‌های جدید حداقل یک سال طول می‌کشد».

میزان زیادی از افزایش مرگ و میر در تهران ناشی از شیوع بیماری کروناست و آمار مرگ ومیر در چند ماه گذشته در ایران و به ویژه در تهران به دلیل شیوع کرونا به صورت قابل توجهی افزایش یافته و در حال حاضر ایران از این نظر یکی از وخیم ترین وضعیت‌ها را در میان کشورهای مختلف جهان دارد.

علیرضا ناجی رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌ دانشوری در این زمینه به روزنامه فرهیختگان گفته است که: «با ادامه روند فعلی ممکن است تعداد کشته‌ها در روزهای آینده به اعداد ۹۰۰ نفر و بالاتر در روز برسد». او همچنین با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف بحران کرونا، نیمی از قربانیان متعلق به تهران بوده‌اند، گفته است: « اگر تهران را کنترل نکنیم، انگار هیچ کاری در ایران انجام نداده‌ایم».

در روزهای اخیر، استاندار و اعضای شورای شهر تهران، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران شده‌اند ولی این درخواست از سوی ستاد مقابله با کرونا مورد توجه قرار نگرفته است. در تازه‌ترین درخواست، مجمع نمایندگان استان تهران نیز درخواست تعطیلی دو هفته‌ای تهران را به ستاد مقابله با کرونا فرستاده است.

بر اساس نتایج یک پروژه تحقیقاتی که به سفارش شورای شهر تهران انجام شده، میزان کشندگی بیماری کرونا در تهران در موارد بستری ۱۲.۳ درصد بوده است که نسبت مرگ و میر بالایی محسوب می‌شود.

رکوردشکنی پیاپی کرونا در موج سوم در یزد

دکتر ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، روز یکشنبه گفت: « تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان یزد به ۹۵۹ تن رسیده است».

وی افزود: «در حال حاضر، ۶۸۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۷۳ بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند».

وی ادامه داد: «همچنین ۱۰۴ بیمار مشکوک به کووید- ۱۹ در بخش اورژانس بیمارستان‌ها منتظر تعیین تکلیف هستند».

وی تاکید کرد: «با احتساب بیماران بستری در بخش‌ها و اورژانس بیمارستان های استان، تعداد بیماران مشکوک به کرونا ویروس در استان به ۹۵۹ نفر رسیده است».

کرونا در کهگیلویه و بویراحمد جهش ژنتیکی پیدا کرده است

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، از افزایش شمار جان باختگان کرونا در استان به ٢۱۴ نفر خبر داد و گفت: «استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در وضعیت قرمز است و هم اکنون، ۳۶۲ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که از این تعداد، ۱۴۱ بیمار کرونایی قطعی بوده و ١٨ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند».

وی افزود: «روز گذشته، ۳۶۵ نمونه از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج دریافت شد که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، دنا و گچساران هستند و بقیه موارد مثبت به سایر شهرستان‌های استان تعلق دارد».

 وی در مورد میزان سرایت‌پذیری کرونا در استان، تاکید کرد: «میزان سرایت پذیری کرونا به دلیل جهش ژنتیکی در استان بالاست، بنابر این هم سرایت پذیری و هم شدت بیماری بیشتر شده است و شاهد افزایش تعداد بستری‌ها در سنین کمتر و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هستیم».

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز یکشنبه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱ بیمار کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۱۷۱۱ نفر رسیده است».

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز ۱۱  آبان ماه، تعداد ۱۰۲ بیمار با علائم کووید- ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند».

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری شامل  قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۲۲ هزار و ۳۴۹ نفر است».

او با بیان اینکه در حال حاضر،  تعداد ۸۶۹ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: «از این تعداد، ابتلای   ۴۱۸ نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است».

رادیو فرانسه