به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۰

نان در کمتر از شش ماه دوبار گران شد

هشدارها درباره احتمال افزایش قیمت نان در حالی است که آخرین بار کمتر از چهار ماه پیش یعنی در ۲۷ تیرماه سال‌جاری، اتحادیه نانوایان سنتی تهران، از افزایش قیمت نان در پایتخت خبر داده بود.

 به‌دنبال اعلام قیمت‌های «یارانه‌ای» و «غیر یارانه‌ایِ» نان توسط وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نانوایان سراسر کشور هشدار داده که قیمت‌های اعلام شده صرفا مربوط به تهران بوده و تصمیم‌گیری درباره قیمت نان در سایر استان‌ها به کارگروه‌های استانی گندم آرد و نان با ریاست استانداران واگذار شده است.

در اطلاعیه این سازمان همچنین آمده است: «قیمت‌های اعلام شده برای شهر تهران نیز پیش از این در کارگروه گندم آرد و نان استان تهران مصوب شده و در حال اجرا است و نباید هیچ گونه افزایشی صورت گیرد.» 

برپایه اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه بازرسان سازمان‌های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف سراسر کشور مکلف شده‌اند هر گونه افزایش قیمت انواع نان را به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

بنا بر فهرست منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر نان بربری یارانه‌ای ۶۰۰ گرم هزار و ۸۰۰ تومان، نان بربری غیریارانه‌ای ۶۰۰ گرم دو هزار و ۵۰۰ تومان، لواش یارانه‌ای ۱۶۰ گرم ۵۰۰ تومان، لواش غیریارانه‌ای ۱۶۰ گرم ۶۵۰ تومان، سنگک یارانه‌ای ۶۵۰ گرم دو هزار تومان، سنگک غیریارانه‌ای ۶۵۰ گرم سه هزار تومان، تافتون سنتی یارانه‌ای ۲۵۰ گرم ۹۰۰ تومان و تافتون غیر یارانه‌ای ۲۵۰ گرم هزار و ۲۰۰ تومان در تهران به فروش می‌رسد. 

همچنین قیمت لواش ماشینی اتوماتیک یارانه‌ای هرکیلوگرم پنج هزار تومان و لواش ماشینی اتوماتیک غیریارانه‌ای هر کیلوگرم شش هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

هشدارها درباره احتمال افزایش قیمت نان در حالی است که آخرین بار کمتر از چهار ماه پیش یعنی در ۲۷ تیرماه سال‌جاری، اتحادیه نانوایان سنتی تهران، از افزایش قیمت نان در پایتخت خبر داده بود.

اواسط تیرماه بیژن نوروز مقدم آبکنار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هم گفته بود که برخی از نان‌ها تا ۱۰۰ درصد هم افزایش قیمت خواهد داشت. او «افزایش هزینه تولید» و تورمِ غیر قابل پیش بینی را از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت نان در تهران دانسته بود.

نان یکی از اقلام اصلی خوراکی در ایران محسوب می‌شود که ماهانه بخش قابل توجهی از هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.

به‌دنبال بالا گرفتن بحران‌های معیشتی و بیشتر شدنِ شکاف‌های طبقاتی در ایران در طی سال‌های اخیر، برخی از نهادهای خیریه وابسته به حکومت از توزیع «بُن نان» در میان اقشار بی بضاعت در شهرهای مختلف ایران خبر دادند.

همچنین آستان قدس رضوی، به‌عنوان یکی از نهادهای اقتصادیِ معاف از مالیات و غیر پاسخگو در ایران که مستقیما زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران فعالیت دارد، از توزیع «نان مهربانی» در برخی از استان‌های کشور خبر داده است.

پیام احمدی، کارشناس مسئول دبیرخانه آستان قدس رضوی در چهارمحال و بختیاری، روز شنبه ۲۲ آبان‌ماه، در همین زمینه گفته است: «سومین مرحله کمک مومنانه از حدود یک ماه قبل و تحت عنوان طرح نان مهربانی در استان آغاز شده که هدف آن تامین نان شب نیازمندان است.»

به‌گفته او، تاکنون سه مرحله از به‌گفته او «کمک مومنانه» از سوی آستان قدس رضوی در استان چهار محال و بختیاری پیاده شده است.

زمانه