به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۲، ۱۴۰۰

ابتلای نخست وزیر فرانسه به کرونا؛ پنج عضو دولت بلژیک قرنطینه شدند

 نتیجه آزمایش پی سی آر ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه مثبت شد. دفتر نخست وزیری فرانسه دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای از قرنطینه شدن ۱۰ روزه آقای کاستکس و تغییر برنامه و لغو دیدارهای حضوری او خبر داد.

ژان کاستکس دوشنبه بعدازظهر از مثبت شدن تست کرونای دختر ۱۱ ساله‌اش با خبر شد. او که همراه با تعدادی از اعضای کابینه‌اش برای دیدار با مقامات بلژیکی در بروکسل حضور داشت بلافاصله آزمایش داد که نتیجه مثبت بود.


الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک و چهار وزیر این کشور در کنار تعدادی از وزرای فرانسوی از جمله ژرار دارمنن ، وزیر کشور و فلورانس پارلی، وزیر دفاع که در جریان این سفر ژان کاستکس را همراهی می‌کردند تست پی سی آر داده‌اند و تا مشخص شدن نتیحه قرنطینه هستند.


ژان کاستکس دو دوز واکسن خود را در ماه‌های مارس و ژوئن دریافت کرده بود و تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا نشده بود. نخست وزیر۵۶ ساله فرانسه پیش‌تر دوبار بواسطه تماس با فرد مبتلا به کووید، تست داده بود اما هر بار نتیجه منفی بود. ژان کاستکس اولین دوز واکسن آسترازنکای خود را ماه مارس گذشته مقابل دوربین‌های تلویزیونی دریافت کرد. دوز دوم دریافتی او هم واکسن آسترازنکا بوده است.


با این حال طی روزهای گذشته انتقادات بسیاری از ژان کاستکس در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح شده بود. آقای کاستکس اخیرا در جریان کنگره شهرداران فرانسه با مدعوین دست داده بود. تصاویری از او بدون ماسک در این اجلاس منتشر شده بود که سخنگوی دولت بعدا سعی در توجیه آن کرد. با این حال برخی رسانه‌های فرانسوی از نخست وزیر بعنوان «شاگرد بد» رعایت پروتکل ها یاد کردند.


بنا بر اعلام دفتر نخست وزیری، ژان کاستکس تنها علائم خفیفی از خود نشان داده و در حال حاضر حال عمومی او خوب است. ژان کاستکس از چهارشنبه گذشته دیداری با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که او هم پیش تر به کووید مبتلا شده بود، نداشته است.


ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه سرکش» و از رقبای احتمالی انتخابات ماکرون در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور به ابتلای نخست وزیر به کووید ۱۹ واکنش نشان داد و تاکید کرد که واکسینه شدن افراد در برابر کووید ۱۹ کل مسئله را حل نمی‌کند. این چهره اپوزیسیون خواستار رایگان شدن مجدد تست پی سی آر برای همه شد.

یورونیوز