به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۴، ۱۴۰۰

پاک‌سازی بستر زاینده‌رود یک روز پیش از تجمع دوباره معترضان اصفهانی

 عکس متعلق به روز پنج‌شنبه، چهارم آذرماه

گزارش‌ها از اصفهان در روز پنج‌شنبه حاکی از آن است که در پی حمله نیروهای امنیتی، محل تجمع کشاورزان اصفهانی بر بستر زاینده‌رود از سوی شهرداری این شهر «پاک‌سازی» شده است.

در یکی از ویدئوهای منتشرشده از سوی حساب کاربری روزنامه شرق در توییتر، یکی از شهروندان اصفهان می‌گوید که پاکبانان ساعت هفت صبح روز پنج‌شنبه، چهارم آذر، در حال پاک‌سازی بقایای چادرهای کشاورزان هستند که شب قبل از آن از سوی ماموران یگان ویژه به آتش کشیده شده بود.


پاک‌سازی بستر زاینده‌رود از بقایای اعمال زور بر کشاورزان برای پایان دادن به تحصن، یک روز قبل از برگزاری تجمعی صورت می‌گیرد که فراخوان آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.



در فراخوانی که گفته می‌شود از سوی کشاورزان اصفهان منتشر شده، آنها برای روز جمعه، ۵ آذر۱۴۰۰، ساعت ۹ صبح مقابل پل خواجو، فراخوان داده‌ و از همه مردم دعوت کرده‌اند که مثل هفته گذشته در حمایت از آنها به صورت گسترده در این تجمع شرکت کنند.


در مقابل پیامکی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که برای بسیاری از شهروندان اصفهان ارسال و از آنها خواسته شده با این مضمون: «با توجه به این که صنف کشاورزان استان امروز پایان تجمع خود را اعلام کرده‌اند، لطفا مراقبت فرمایید حضور شما در این محدوده مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و معاندان قرار نگیرد.»


به نظر می‌رسد نیروهای حکومتی تلاش می‌کنند که تجمعی گسترده همانند تجمعی که جمعه هفته گذشته بر بستر زاینده‌رود شکل گرفت به راه نیفتد.


کشاورزان شرق و غرب اصفهان از روز ۱۷ آبان‌ماه در اعتراض به بی‌توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده‌رود و در جوار پل خواجو چادر اعتراضی برپا کرده بودند.


با آن که تلویزیون حکومتی ایران و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت در روزهای نخست، این تجمعات را پوشش می‌دادند و به مقایسه آن با اعتراضات آبان ۹۸ می‌پرداختند، شب گذشته نیروهای یگان ویژه به چادرهای معترضان و کشاورزان بر بستر خشک زاینده‌رود حمله کرده و برای مجبور کردن آنها به پایان تحصن، آنها را آتش زدند.


خبرگزاری فارس،‌ نزدیک به سپاه، تنها از بازداشت عده‌ای از «اراذل و اوباش» خبر داده، اما گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بازداشت شماری از کشاورزان معترض از سوی نیروهای پلیس است.


حمله به چادرهای کشاورزان در ساعات اولیه بامداد و زمانی انجام شد که بیشتر مردم به خانه‌های‌شان رفته بودند و تنها عده کمی از آنها در کنار کشاورزان حضور داشتند.


در روزهای گذشته، به ویژه روز جمعه، ۲۸ آبان، هزاران نفر از مردم شهر اصفهان به کشاورزان پیوستند و خواستار جریان دائمی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی شدند.


کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند مطالبه‌گری برای جاری شدن آب در زاینده‌رود نباید به مطالبه‌ای صنفی و کشاورزی تقلیل داده شود، چرا که این رودخانه، «هویت» شهر اصفهان است.


با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.