به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۴، ۱۴۰۰

مادران قربانیان آبان ۹۸ خطاب به نماینده رباط‌ کریم: از لانه‌ات بیا بیرون، محاکمه‌ات با ما

 جمعی از مادران قربانیان آبان سال ۹۸، با انتشار ویدئویی خطاب به حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، گفتند اگر او از «لانه‌اش» و بدون محافظ، اسحله و باتوم و شوکر برقی «وسط میدان بیاید»، آماده محاکمه او هستند.

به گزارش رادیو فردا، این مادران به این نماینده مجلس می‌گویند از «زندان و مردن نمی‌ترسند» و مانند بچه‌هایشان که دست خالی در اعتراض‌های آبان شرکت کرده‌اند، دست خالی در حال اعتراض به حکومت هستند.

حسن نوروزی، نماینده مجلس، روز گذشته با اشاره به حوادث آبان ۹۸ گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند.» او در گفت‌وگو با سایت‌ دیدبان ایران و در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، بدون اشاره به فرد خاصی گفته است یک معترض در آبان ۹۸ « بانک را آتش زده و ما هم او را کُشتیم».


این نماینده پس از بازتاب منفی این مصاحبه، به وب‌سایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفت این «مصاحبه و خبرنگار جعلی» بوده و « احساس کردم خبرنگار از منافقین باشد».


این نماینده مجلس در عین حال از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان انتقاد کرد و گفت این دادگاه «به نفع اغتشاشگران» بوده است. مقام‌های حکومت ایران معترضان آبان ۹۸ را «اغتشاشگر» می‌نامند. او درباره اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز گفت: «در آبان ماه ۹۸ کسی، کسی را نکشت».


دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ در لندن برگزار شد و دیروز به پایان رسید.


وین جورداش، وکیل بین‌المللی حقوق بشر، که از اعضای هیات بررسی اتهامات علیه ناقضان حقوق بشر در این پرونده هست، اعلام کرد که تا زمان صدور حکم در اوایل سال آینده میلادی، روند جمع‌آوری اسناد و اطلاعات ادامه خواهد داشت. او از همه شاهدان سرکوب آبان ۹۸ خواست تا طی سه ماه آینده اطلاعات خود را به این دادگاه ارسال کنند.


این دادگاه قرار است بررسی کند «که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».


اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن علی خامنه‌ای را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد.


مقام‌های ایران می‌گویند در این اعتراضات ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر کشته شدند، ولی سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۲۳ نفر از معترضان را تایید کرده است و خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که حداقل ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.