به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۱۶، ۱۴۰۰

ارتش عراق: مصطفی کاظمی از حمله پهپادی به اقامتگاهش جان سالم به در برد

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق

ارتش عراق می‌گوید، اقامتگاه مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور بامداد روز یکشنبه هدف یک پهپاد انفجاری قرار گرفت، اما این سوء قصد ناکام مانده و به او آسیبی نرسیده است.

ارتش عراق در بیانیه‌ای اضافه کرده است، اقامتگاه مصطفی کاظمی در منطقه سبز امنیتی بغداد دست‌کم با یک پهپاد انفجاری هدف قرار گرفته شده است.

گزارش‌ها حاکی است که این جمله ساعت ۲ و ۱۵ بامداد یکشنبه صورت گرفته است.

حساب رسمی مصطفی کاظمی در توییتر ساعتی پس از این حمله از سلامتی نخست وزیر عراق خبر داده و خواستار آرامش و خویشتنداری شهروندان این کشور شده است.

 هنوز هیچ گروهی مسئولیت ابن حمله پهپادی را به عهده نگرفته است.

در همین حال، پایگاه خبری «صابرین نیوز»، وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در کانال تلگرامی خود خبر حمله به محل سکونت مصطفی کاظمی را مورد تمسخر قرار داده و او را به «صحنه‌سازی» در این خصوص متهم کرده است.

آمریکا حمله به اقامتگاه کاظمی را محکوم کرد

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این «حمله» پهپادی را محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» علیه عراق خوانده است.

ند پرایس در این بیانیه گفته است، ما گزارش درباره حمله پهپادی اقامتگاه کاظمی نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم و از این که او در این حمله آسیبی ندیده است، احساس آرامش می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است، این اقدام تروریستی آشکار، که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم، قلب حاکمیت عراق را نشانه گرفته بود.

ند پرایس تاکید کرد، آمریکا در کنار دولت و مردم عراق ایستاده است.

در حالی محل سکونت مصطفی کاظمی هدف حمله پهپادی قرار گرفته است که منطقه سبز طی روزهای اخیر شاهد اعتراض طرفداران گروههای مورد حمایت ایران به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق بود.

در جریان اعتراضات روز جمعه، درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای امنیتی عراق در منطقه سبز روی داد که گفته می‌شود دو نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر در آنها زخمی شدند.

مصطفی کاظمی روز گذشته دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه صادر کرد.

اما گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران ‌روز گذشته گفته بودند که مصطفی کاظمی را در این زمینه پاسخگو خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد. ولی میزان آرای احزاب وابسته به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

بر اساس همین نتایج، ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با یک برنامه ناسیونالیستی و انتقاد از ایران وارد انتخابات شد، با کسب بیش از ۷۰ کرسی بزرگترین نیروی سیاسی در پارلمان آینده عراق خواهد بود.

معترضان از جمله هواداران گرو‌ه‌های شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» هستند. هر دو گروه زیر چتر حشد شعبی فعالیت می‌کنند. این گروه تنها موفق به کسب ۱۵ کرسی پارلمان شده است، در حالی که در انتخابات گذشته با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف قدرتمند در پارلمان بود.

با استفاده از رویترز، رادیو فردا و توییتر