به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۴، ۱۴۰۰

گروسی مدیرکل آژانس: مذاکراتم در ایران بی نتیجه بود

 رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام، گزارش خود درمورد ایران را بیان کرد و گفت مذاکراتش در تهران بی نتیجه مانده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» آمده است: دیروز از تهران برگشتم، اکنون آماده هستم تا شما را در مورد وضعیت پادمانی در مورد ایران در جریان بگذارم. من مذاکرات فشرده ای با مقامات ارشد ایرانی برای رسیدگی به مسائل پادمان برجسته ایران داشتم. همانطور که گزارش خواهم داد، این مذاکرات بی نتیجه ماند

تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت ها به طور جدی در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تضعیف شده است.

در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات نظارتی و نظارتی خود در تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام، آژانس توافق موقتی را که در فوریه ۲۰۲۱ با ایران به دست آوردم، حفظ تداوم اگاهی ما از برنامه هسته ای را تسهیل می‌کند. با این حال، تمدید مکرر توافق، که اکنون برای حدود ۹ ماه برقرار است، به چالشی مهم برای توانایی آژانس برای بازگرداندن این تداوم اگاهی و اطلاع تبدیل شده است.

علاوه بر این، بر خلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به تاسیسات کرج باعث شده است که بازگرداندن نظارت و نظارت بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام امکان‌پذیر نباشد. این به طور جدی بر توانایی آژانس برای بازگرداندن تداوم اطلاع و نظارت بر تاسیسات تأثیر می گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱، دیدارهایی در تهران با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه داشتم. علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه ماند.