به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۶، ۱۴۰۰

نرگس محمدی، فعال مدنی، در کرج بازداشت شد.

 
نرگس محمدی، فعال مدنی  امروز سه شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد.

به گزارش هرانا، بازداشت خانم محمدی در جریان مراسم یادبود جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ بر سر مزار ابراهیم کتابدار واقع در کرج، صورت گرفته است. این مراسم که با حضور نرگس محمدی و شمار دیگری از فعالین مدنی و خانواده جانباختگان صورت گرفته، با مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

کانون مدافعان حقوق‌بشر در کانال تلگرام خود نوشته است نرگس محمدی که برای شرکت در مراسم یادبود ابراهیم کتابدار از جانباختگان اعتراضات آبان در کرج حاضر شده بود با ضرب و شتم از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است. سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار  بر اعمال خشونت ماموران امنیتی در هنگام بازداشت نرگس محمدی تاکید کرده است.

بازداشت نرگس محمدی زمان ورود به آرامگاه بهشت ‌سکینه کرج در حالی رخ داده که به گفته خانواده ابراهیم کتابدار مقام‌های مسول اجازه برگزاری مراسم یادبود داده بوده‌اند. در حال حاضر هیچ اطلاع‌رسانی رسمی در خصوص وضعیت و محل نگهداری محمدی منتشر نشده است.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر خردادماه امسال توسط شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح” به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد.

هرانا اسفندماه ۹۹ در گزارشی از احضار این فعال مدنی به دادسرای اوین خبر داده بود، این فعال حقوق بشر با انتشار نامه‌ای سرگشاده در این خصوص گفته بود که “به هیچ عنوان در هیچ مرحله‌ای از این رسیدگی شرکت نکرده و از رای صادره از سوی محاکم قوه قضائیه در این پرونده تبعیت نکرده و قطعاً سرپیچی خواهم نمود”.

خانم محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴ در زندان بود، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل می‌کرد. وی در تاریخ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین خانم محمدی و دیگر زندانیان تحصن کننده را به تبعید به زندان دیگر تهدید کرده بودند که در نهایت روز سه شنبه ۳ دی ماه ۹۸ وی را از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند. وی دیماه سال گذشته نیز طی نامه ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال وی پرداخته بود.

نرگس محمدی نهایتا در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۹ با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس از زندان زنجان آزاد شد. وی با گذشت حدود ۵ ماه از زمان آزادی کماکان از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم است. ممنوعیت خانم محمدی از خروج از کشور جهت ملاقات با همسر و فرزندان خود در شرایطی است که در محکومیت پیشین وی مجازات تکمیلی ممنوعیت خروج از کشور عنوان نشده بود.