به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۹، ۱۴۰۰

نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان اصفهان؛ اذعان فرماندار به سوءمدیریت جهاد کشاورزی

 

کمپین حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۸ آذر در بیانیه‌ای در ارتباط با سرکوب اعتراض‌های اصفهان نوشت که «سرکوب شدید معترضان در اصفهان به دست حاکمیت را به سختی محکوم می‌کند و از مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که حق اعتراض مردم به بحران بی‌آبی را به رسمیت بشناسد.»

این نهاد با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان این سرکوب نوشت که براساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری دست‌کم ۲۱۴ نفر از جمله ۱۳ کودک در جریان اعتراضات روزهای گذشته در اصفهان بازداشت شدند اما اطلاعات دقیقی از وضعیت برخی بازداشت‌شدگان وجود ندارد.

کمپین حقوق بشر در ایران می‌افزاید که برخی خبرها حاکی از آن است که تعدادی از بازداشت‌شدگان به زندان اصفهان، زندان خمینی‌شهر و ندامتگاه زنان اصفهان منتقل شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان از ذکر آمار دقیق بازداشت‌شدگان خودداری کرده ولی گفته است که نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و دستگاه قضایی آمار بازداشت‌شدگان را «اعلام خواهند کرد.»

اعتراض‌های اخیر مردم اصفهان به بحران آب در این استان که با حضور گسترده کشاورزان همراه بود، دو روز پیش با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی و بازداشت معترضان مواجه شد.

بر اساس گزارش‌های تازه، در این سرکوب‌ها «۳۰ نفر از معترضان» که از ناحیه چشم مصدوم شده‌اند، در بیمارستان بستری هستند.

بر اساس ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی به سوی معترضان گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک و گاز اشک‌آور پرتاب کردند و تصاویر زیادی از مجروح شدن مردم منتشر شده است.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، در واکنش به سرکوب اعتراض‌های اخیر مردم اصفهان در بیانیه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را «مسئول اصلی» این ماجرا دانسته است و نوشته است: «مدیریتی که در این کشور اعمال می‌شود مدیریت تخریب و ویرانگری است، مدیریت غارت و تاراج است».

روز دوشنبه محمد علی احمدی، فرماندار اصفهان گفت که «سیاست‌ها و بدرفتاری‌های برخی مسئولان منجر به بی‌توجهی به حق کشاورزان شده و تشدید اعتراضات مردم را به دنبال داشته است.»

فرماندار اصفهان با ذکر این‌که «کشاورزان اطلاعات کافی و درستی دارند»، افزود: «از طرف دیگر درخواست کشاورزان این است که اگر آب نیست و به ما قرار است خسارت بدهید، باید خسارت عدم کشت و کشاورزی را پرداخت شود، نه خسارت حق‌آبه و پول آب فقط داده شود.»

محمد علی احمدی تصریح کرد: «در این باره جهاد کشاورزی هم هیچ کار مؤثری را در جهت اصلاح الگوی کشت انجام نداده و طی سال‌های گذشته این روند الگوی کشت تغییری نکرده است.»

انتقاد فرماندار اصفهان از سوءمدیریت مسئولان و جهاد کشاورزی در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی همواره کمبود بارش را دلیل اصلی این وضعیت در بیشتر مناطق کشور عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که هشدار مکرر فعالان محیط زیست در مورد لزوم توقف برنج‌کاری در استان‌های کویری و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و رفع پوسیدگی لوله‌های آبرسانی کشور همچنان با بی‌توجهی روبه‌روست.

با استفاده از بیانیه کمپین حقوق بشر در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان / پ.پ