به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۸، ۱۴۰۰

اردشیر زاهدی، داماد سابق شاه و آخرین سفیر او در آمریکا، درگذشت

 اردشیر زاهدی
اردشیر زاهدی، داماد شاه و آخرین سفیر دولت شاهنشاهی ایران در آمریکا در ۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس در گذشت. این سیاستمدار ایرانی که مدتی هم وزیر امور خارجه بود، بعد از خروج از ایران در مونتروی سوئیس زندگی می‌کرد. آقای زاهدی همسر سابق شهناز پهلوی، دختر محمدرضا شاه پهلوی بود و به آخرین شاه ایران رابطه نزدیکی داشت. اردشیر زاهدی فرزند فضل الله زاهدی بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نخست‎‌وزیر شد.

اردشیر زاهدی در اواخر عمر خود در یکی از جنجالی‌ترین موضع‌گیری‌هایش در مقاله‌ای در نیویورک تایمز، به شدت به سیاست‌های آمریکا علیه ایران در زمان دولت دونالد ترامپ تاخت و آن را باعث آزار و اذیت مردم ایران دانست.

آقای زاهدی در مقام وزیر خارجه وقت، حدود یک دهه پیش از انقلاب اسلامی، معاهده ان‌پی‌تی یا منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به نمایندگی شاه ایران امضا کرد.

آقای زاهدی مدافع توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب معاهدات بین‌المللی بود و با تحریم‌های آمریکا مخالفت می‌کرد.

اردشیر زاهدی بعد از انقلاب، سال‌ها در مورد مسائل ایران اظهار نظر عمومی نمی‌کرد اما در سال‌های اخیر، بعضی از حرفهای او بحث‌انگیز شد، از جمله وقتی که گفت به قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، افتخار می‌کند.

اردشیر زاهدی در مهرماه سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. دیپلم خود را از یک مدرسه آمریکایی در بیروت گرفت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت تا مهندسی کشاورزی بخواند.

زمانی که اردشیر زاهدی در آمریکا بود، محمدرضا شاه پهلوی برای اولین‌بار به آمریکا سفر کرد و اردشیر زاهدی به عنوان نماینده دانشجویان ایرانی ایالت یوتا به دیدار شاه ایران رفت. این اولین دیدار او با شاه بود.

اردشیر زاهدی بعد از بازگشت از آمریکا، با شاه ارتباط بسیار نزدیکی داشت و در نخستین سفر محمدرضا شاه پس از کودتای ۲۸ مرداد به آمریکا، به عنوان آجودان کشوری همراه او به این سفر رفت.

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶با شهناز، دختر بزرگ شاه، ازدواج کرد و هفت سال بعد، به خواست شهناز پهلوی از او جدا شد. اما این جدایی تاثیری در ارتباط نزدیک او به شاه نداشت.

آقای زاهدی در اسفند ۱۳۳۸ به عنوان سفیر ایران در آمریکا راهی این کشور شد و تا دو سال بعد در این سمت ماند. بعد از آن سفیر ایران در بریتانیا شد و از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ عهده‌دار این سمت بود.

اردشیر زاهدی در دی‌ماه سال ۱۳۴۵ وزیر خارجه ایران شد و پنج سال این سمت را داشت. او در اولین سال‌های دهه پنجاه شمسی باردیگر به آمریکا برگشت و تا زمان سقوط حکومت پهلوی در مقام سفیر ایران در آمریکا باقی ماند.

او آخرین سفیر حکومت شاهنشاهی ایران در آمریکا بود و تا آخرین روزهای زندگی محمدرضا پهلوی در کنار او ماند.

برگرفته از بی بی سی  فارسی