به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۰

موج چهارم کرونا، آلمان را در برابر سه مشکل بزرگ سیاسی و اقتصادی قرار داده است

 بازگشت موج چهارم کرونا در شرایطی که ماموریت دولت چهارم آنگلا مرکل پایان یافته و سه حزب نامزد تشکیل دولت ائتلافی جدید هنوز مذاکرات خود را برای عقد پیمان ائتلاف تمام نکرده‌اند، آلمان را با یک بحران سیاسی و افتصادی تازه روبرو کرده است. افکار عمومی هم مرکل و هم جانشین احتمالی او اولاف شولتس را به کوتاهی در مقابله با کرونا متهم می کنند. رهبران آلمان به خاطر جلوگیری از تشدید بحران اقتصادی موجود مایل به بازگرداندن محدودیت های اجتماعی نیستند، اما بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان امور بهداشتی هشدار می دهند که کلیه همایش های بزرگ در آستانه سال نو باید ممنوع شوند.

بنیاد روبرت کخ آلمان، بامداد امروز شنبه ١٣ سپتامبر/ ٢٢ آبان، هشدار داد که روند افزایش ابتلا به ویروس کرونا در ٢٤ ساعت منتهی به صبح شنبه همچنان شدت گرفته و در سراسر آلمان بیش از ٤۵ هزار تن مبتلا تشخیص داده شده‌اند. شاخص کرونا در سراسر کشور نیز ظرف یک هفته اخیر به ٢٧٧ رسیده که از آغاز پاندمی تا امروز سابقه نداشته است. به عبارت دیگر، از هر صدهزار نفر جمعیت آلمان 277 تن به کرونا مبتلا شده اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز ضمن هشدار نسبت به اوج گرفتن موج چهارم کرونا از مردم خواست که برای واکسینه کردن خود بشتابند. همزمان اتحادیه آموزگاران آلمان تهدید کرد که درصورت تشدید بحران کرونا مدارس را بار دیگر تعطیل خواهد کرد.

وضعیت فاجعه بار جنوب آلمان

وضعیت اما در جنوب آلمان فاجعه بار اعلام شده است. در ایالت بایرن با مرکزیت شهر مونیخ که یکی از بزرگترین و ثروتمندترین ایالات آلمان است، شاخص کرونا در یک هفته گذشته به بیش از ٤٧٨ نفر رسیده که بسیار بالاتر از شاخص سراسری آلمان است. در این ایالت به گزارش رسانه‌ها ظرفیت تمام بخش‌های مراقبت ویژه  تکمیل شده و آن‌ها دیگر امکان پذیرش مبتلایان به بیماری کویدـ ١٩ را ندارند. همزمان اعلام شده است که آمبولانس‌ها نیز، به خاطر انتقال بیماران به مراکز درمانی  در ٢٤ ساعت شبانه روز، به شدت اشغال شده‌اند.

وزیر داخله بایرن اعلام کرده است که هر روز تعداد بیشتری مدرک تزریق واکسن جعلی در ایالت بایرن کشف می‌شود. به این ترتیب روشن است که تعداد زیادی از مردم این ایالت به جای تزریق واکسن از گواهی‌های جعلی استفاده می‌کنند و همین امر یکی از دلایل گسترش ویروس در سطح ایالت است.

ایالت بایرن برای مقابله با فاجعه موج چهارم کرونا تنها به کسانی اجازۀ استفاده از برنامه‌های فرهنگی و تفریحی را می‌دهد که یا دست کم دوبار واکسینه شده‌اند و یا به کرونا مبتلا و سپس درمان شده‌اند. در محل کار، علاوه بر واکسیناسیون تست منفی کرونا نیز الزامی شده و در مدارس، تا اطلاع ثانوی دانش آموزان موظف‌اند از ماسک استفاده کنند.

تعویق همه جراحی‌های غیرفوری

نهادهای امدادی جنوب آلمان، گزارش داده‌اند که علاوه بر اشغال آمبولانس‌ها و پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها، تمام عمل‌های جراحی غیرفوری هم به تاخیر افتاده‌اند تا کادرهای درمانی بتواند به بیماران کرونائی بپردازد.

دولت آلمان در موج اول پاندمی کرونا در زمینه درمان مبتلایان  و واکسیناسیون همگانی موفقیت کامل و در فازهای دوم تا سوم موفیت نسبی داشت. اما در حال حاضر با اوج گیری دوباره پاندمی به نظر می‌رسد که کنترل خود را بر اوضاع از دست داده است.

ناکامی دولت دو دلیل عمده دارد: از یکسو دولت گذار به رهبری آنگلا مرکل می‌داند که به زودی هدایت جامعه را به دولت جانشین خواهد سپرد و از سوی دیگر دولت آینده در نتیجه مذاکرات مربوط به پیمان ائتلاف نمی‌تواند دست به اقدامات فوری بزند.

دلیل دوم عدم موفقیت آلمان آن است که هم دولت گذار و هم رهبران سیاسی آینده آلمان می‌خواهند به هر قیمتی که شده مانع بازگشت محدودیت‌های اجتماعی شدیدی شوند که تا کنون بیش از ٢٠٠ میلیارد یورو بدهی روی دست دولت گذاشته و بسیاری از واحدهای اقتصادی کشور را ورشکسته کرده است.

پیشنهاد تعطیل همایش‌های بزرگ  

با این همه، جلوگیری از همایش‌های بزرگ مثل تجمع در بازارهای کریسمس و جشن‌های شب سال نو خواست اکثر مسئولان امور بهداشتی و برخی از روسای ایالات شانزده گانه آلمان است. به عنوان نخستین اقدام، شهر بادهونف در نزدیکی بن امروز برگزاری جشن آغاز کارناوال را ممنوع کرد.

 اما هنوز در این مورد ممنوعیت یا محدودیت همایش‌ها در سراسر آلمان تصمیمی از سوی دولت اتخاذ نشده است. به همین دلیل برخی رسانه‌ها هم آنگلا مرکل سرپرست دولت فعلی و هم اولاف شولتس صدراعظم احتمالی آینده را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

بسیاری از کارشناسان، اوضاع وخیم فعلی را «نوک کوه یخ» ارزیابی می کنند و هشدار می‌دهند که مشکل بزرگ تر در هفته های آینده آشکار خواهد شد. برخی از این کارشناسان نیز از مردم آلمان خواسته‌اند که خود را برای زمستانی بسیار سخت آماده کنند.

سه مشکل همزمان پیش روی دولت جدید

زمستان امسال نه تنها به خاطر موج چهارم کرونا می‌تواند  برای آلمانی‌ها زمستان بسیار سختی باشد، بلکه احتمال عدم تامین گاز کافی برای گرم نگه داشتن خانه‌ها نیز وجود دارد. دست کم لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس، اروپا را به قطع جریان گاز در زمستان تهدید کرده است. هرچند بخش کمی از گاز مصرفی آلمان از طریق خط لوله بلاروس تامین می‌ شود و بخش عمده آن را خط لوله نورداستریم ١ و خط لوله اوکراین تامین می‌کند، اما امکان دارد که روسیه برای پشتیبانی از لوکاشنکو با هدف اعمال فشار به اروپا مقدار گاز صادراتی خود از این مسیرها را نیز کاهش دهد.

با توجه به این مسائل، دولت جدید آلمان که قرار است حداکثر تا پایان ماه دسامبر امسال تشکیل شود، نه تنها باید با کرونا بجنگد، بلکه باید در صورت اعمال محدودیت‌های اجتماعی به مشکلات کمرشکن اقتصادی نیز بیاندیشد و در فکر جلوگیری از تحریم گاز کشور نیز باشد یا جایگزینی برای آن بیابد. 

رادیو فرانسه