به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۶، ۱۴۰۰

حمله به معترضان اصفهان با گلوله و گاز اشک‌آور

اعتراض‌ها در اصفهان در طول شب ادامه یافت

معترضان در اصفهان با وجود جو شدید امنیتی و فضای سرکوب، شامگاه جمعه هم در نقاط مختلفی از این شهر با برگزاری تجمع‌های خیابانی، شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، معترضان در تجمع‌های شبانه، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» و «‌سوریه را رها کن فکری به حال ما کن» سر داده‌اند.

تصاویر همچنین نشان می‌دهد نیروهای امنیتی در نگرانی از تداوم اعتراض‌ها به شکل پررنگی در خیابان‌ها و مناطق مرکزی اصفهان مستقر شده‌اند.

در جریان تجمع‌های روز جمعه، گزارش‌ها و تصاویر متعددی از جراحت شهروندان به دلیل اصابت گلوله ماموران امنیتی منتشر شد.

هنوز آماری از تعداد مجروحان و همچنین کشته‌شدگان احتمالی اعتراضی روز جمعه منتشر نشده است ولی در تصاویر منتشر شده دستکم یک دو مرد و یک زن دیده می‌شوند که بدون حرکت روی زمین افتاده‌اند.

در یک ویدیو دیگر هم تصویر مرد جوانی روی برانکارد در حال حمل به آمبولانس دیده می‌شود و راوی ویدیو می‌گوید که او جان‌باخته است.

تصویر یک زن میانسال هم در حالی که خون از کنار دهان او بیرون زده و روی زمین افتاده هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

همچنین بر اساس تصاویر یک مرد هم در خیابان روی زمین افتاده ولی وضعیت سلامت او قابل تشخیص نیست.

محمدرضا میرحیدری فرمانده انتظامی اصفهان در مصاحبه با شبکه خبر ایران، مجروح شدن تعدادی از شهروندان را تایید کرده اما در عین حال گفته است که برخی از ماموران نیروی انتظامی هم به دلیل سنگ‌پرانی به سمت آنها مجروح شده‌اند.

نت‌بلاکس قطعی اینترنت در بخش‌هایی از ایران را تایید کرد

در پی اعتراض‌های روزهای گذشته به مدیریت آب‌رسانی در کشور، اینترنت در دیگر شهرها و مراکز استان‌ها از جمله اهواز و شهرکرد مختل یا قطع شده است.

در همین حال، گزارش شهروندان اصفهانی و شاهدان عینی از قطع اینترنت همراه در بخش‌های مرکزی شهر اصفهان از جمله محدوده خیابان بزرگمهر و خیابان‌های اطراف پل خواجو حکایت دارد.

نت‌بلاکس، نهادی که ترافیک اینترنت در جهان و امنیت آن را رصد می‌کند، با انتشار توئیتی افت سرعت اینترنت را از صبح روز جمعه ۵ آذر در بخش‌هایی از ایران تایید کرد و گفت این اختلال همچنان ادامه دارد.

در این توئیت نوشته شده است که قطعی ادامه‌دار اینترنت تاثیر عمده‌ای در کشور داشته و ممکن است به اعتراضات علیه سیاست‌های مدیریتی حکومت در حوزه منابع آب ارتباط داشته باشد.

روزنامه شرق پیشتر در روز جمعه در حساب توییتر خود به نقل از «شهروندان اصفهانی و شاهدان عینی» از قطعی اینترنت همراه در بخش‌های مرکزی شهر اصفهان خبر داد و نوشت «اینترنت اپراتور همراه اول در محدوده خیابان شهدا و خیابان بزرگمهر و خیابان‌های اطراف پل خواجو قطع است.»

بنا بر این گزارش، اپراتور همراه ایرانسل و رایتل نیز در مناطق مذکور قطع است و «کاربران امکان استفاده از آن را ندارند.»

شرق همچنین نوشته وضعیت اینترنت ثابت یا خانگی در مناطق مختلف اصفهان «متفاوت» است و «با قطعی گسترده چون اینترنت همراه مواجه نیست.

منابع: ایران اینترنشنال، صدای آمریکا،‌ رادیو فردا


****

گزارش اعتراضات اصفهان (پیش ازظهر جمعه)
حمله به معترضان اصفهان با گلوله و گاز اشک‌آور

اعتراضات کشاورزان و مردم در اصفهان ادامه دارد و بنابر ویدیوهای منتشرشده، بامداد جمعه ماموران امنیتی به معترضان در بستر زاینده‌رود حمله‌ور شده و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

فیلم‌هایی نیز از یورش ماموران موتورسوار در بستر زاینده‌رود درحالی که مردم آنها را هو می‌کنند منتشر شده است.

در این ویدیوها مردم با شعارهایی چون «اصفهانی شهرکرد اتحاد اتحاد»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور» خواستار حضور مردم اصفهان و همراهی مردم دیگر استان‌ها به‌ویژه مردم شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری با این اعتراضات شدند.

بر اساس این فیلم‌ها، معترضان همچنان در بستر زاینده‌رود حضور دارند و نیروهای یگان ویژه با باتون به آنان حمله‌ور شدند. تعدادی از معترضان نیز بازداشت شدند.

ویدیویی از یک معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که چشم او در اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای مجروح شده و او می‌گوید: «اراذل و اوباش منو نزدن، نیروی انتظامی بود دوباره نچسبونین به اراذل و اوباش.»

روز پنجشنبه دادستان اصفهان و همچنین معاون سیاسی‌امنیتی استاندار اصفهان آتش زدن چادرهای معترضان را به «اراذل و اوباش» نسبت داده و تهدید کرده بودند ادامه اعتراضات «ارتباطی به کشاورزان ندارد» و «اراذل و اوباش» سعی می‌کنند فضا را در دست بگیرند.

ماموران امنیتی بامداد پنجشنبه چادرهای کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود را آتش زده و آنان را وادار به پایان تحصن خود کردند. تعدادی از کشاورزان نیز بازداشت شدند.

با این حال تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرد که «دو نفر لباس شخصی» چادرها را آتش زده و نیروهای یگان ویژه «تنها فضا را مدیریت کرده» و معترضان را «متفرق کرده‌اند.»


سمیرا عالم‌پناه، خبرنگار در توییتر نوشته است: روایت امروز اصفهان همینه، نه اون تصاویر از فیلتر گذشته صداوسیما که همه چیز رو گل‌وبلبل نشون می‌داد!

تحصن کشاورزان استان اصفهان جمعه هفته گذشته با حضور گسترده مردم اصفهان به اوج خود رسید. تجمع بزرگی که در کنار پل خواجو برگزار شد و معترضان در این تجمع خواستار احیای زاینده‌رود شدند و رسانه‌های حکومتی ایران مراسم را پوشش خبری دادند. پس از هم تجمعات گسترده‌ و مشابهی در شهرکرد برگزار شد.

فراخوانی در روزهای گذشته برای تجمع در روز جمعه ۵ آذر ساعت ۹ صبح مقابل پل‌خواجو در تلگرام منتشر شده بود که دعوت‌کنندگان به این تجمع را کشاورزان اصفهانی ذکر کرده بود.

تخریب خط انتقال آب به یزد

در همین حال شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد دو حوضچه انتقال آب از اصفهان به این استان با لودر تخریب شده و «خسارات زیادی» به وجود آورده و آب انتقالی قطع است.

روز پنجشنبه ساعاتی پس از حمله ماموران و آتش زدن چادر معترضان در بستر زاینده‌رود، فیلم‌هایی از تخریب خط لوله انتقال آب در شرق اصفهان منتشر شد.

کشاورزان شرق اصفهان پیش از این نیز در اعتراض به انتقال آب به یزد این خط لوله را شکسته‌اند. آنها گفته‌اند این خط لوله، به بهانه انتقال آب آشامیدنی، برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

مقامات دولت، از جمله محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی، وعده داده‌اند که مشکل آب کشاورزان حل خواهد شد؛ با این حال رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، اعلام کرد که آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد و اولویت تامین آب شرب است و در صورت مازاد، می‌توان آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی کرد.

حسین وحیدا، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، نیز پنجشنبه گفت که استاندار وعده راه‌اندازی تونل سوم کوهرنگ را داده است.

این سخنان در حالی مطرح شده که در سال‌های گذشته مردم استان چهارمحال و بختیاری بارها در اعتراض به پروژه‌های انتقال آب از این استان به اصفهان، از جمله طرح تونل کوهرنگ ۳، تجمعاتی برگزار کرده‌اند.

از روز ۳۰ آبان نیز گروهی از مردم معترض به پروژه‌های انتقال آب در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.

همچنین روز پنجشنبه و پس از انتشار خبرهایی درباره تجمع مردم خوزستان اینترنت تلفن همراه در برخی شهرهای این استان، از جمله اهواز و بهبهان، قطع شد.


سرکوبگران در لباس‌‌های شخصی با چماق‌های خود / اصفهان، جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰