به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۷، ۱۴۰۰

ایتالیا شربت‌گل، دختر مشهور افغانستانی، را در خاک خود پذیرفت

 
دولت ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد «شربت‌گل» دختر چشم سبز افغانستانی که پس از انتشار تصویرش روی جلد مجله «نشنال جئوگرافیک» به شهرت جهانی‌ رسید، وارد ایتالیا شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شربت‌گل یکی از افغانستانی‌هایی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، توسط کشورهای غربی از افغانستان خارج شده است.

دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که کشورش پس از درخواست کمک شربت گل برای ترک افغانستان، به خروج او از این کشور کمک کرد.

استیو مک‌کوری، عکاس - خبرنگار در سال ۱۹۸۴ از شربت گل در اردوگاه پناهندگان افغانستانی عکس گرفت و انتشار این تصویر در مجله نشنال جئوگرافیک باعث شهرت جهانی او شد. مک‌کوری دوباره شربت‌گل را در سال ۲۰۰۲ در شرایطی پیدا کرد که ازدواج کرده بود و فرزند داشت.

شربت‌گل در سال ۲۰۱۴ در پاکستان دیده شد، اما پس از این که مقامات این کشور او را متهم به خرید کارت شناسایی جعلی پاکستانی کردند، از آن کشور اخراج رشد. پس از آن شربت‌گل خود را از انظار عمومی مخفی کرد.

شربت‌گل پس از چندی با هواپیما به افغانستان منتقل شد و در کاخ ریاست جمهوری این کشور از او استقبال کردند و صاحب آپارتمانی شد.

ایتالیا یکی از چند کشور غربی است که پس از خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان در ماه اوت، صدها افغانستانی را در خاک خود پذیرفته است.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر نخست وزیری ایتالیا، عکس شربت‌گل به عنوان نماد فراز و نشیب‌ها و درگیری‌های فصلی از تاریخ توصیف شده است که افغانستان و مردمش در آن زمان تجربه کرده‌اند.

به گفته دفتر نخست وزیری ایتالیا، این دفتر درخواست‌های زیادی از سوی فعالان جامعه مدنی، و به ویژه سازمان‌های غیرانتفاعی مرتبط با افغانستان دریافت کرد که خواستار کمک به خروج شربت‌گل شده بودند.

در این بیانیه بر تعهد دولت ایتالیا برای کمک به خروج شهروندان افغانستانی و تلاش برای پذیرش و ایجاد شرایط زندگی در ایتالیا تأکید شده است.