به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۲، ۱۴۰۰

سیروس آموزگار، روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی،‌ در پاریس درگذشت

 سیروس آموزگار، روزنامه‌نگار پیشکسوت، نویسنده و سرپرست وزارت اطلاعات و جهانگردی در دولت شاپور بختیار، روز دوشنبه ۱۰ آبان، در سن ۸۷ سالگی در پاریس درگذشت. سیروس آموزگار، متولد سال ۱۳۱۳ و در شهر بابل زاده شد. 

سیروس آموزگار که دارای دکترای اقتصاد و حقوق از انگلستان بود پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران برای تدریس به دانشگاه‌های ایران پیوسته بود. 

سیروس آموزگار، علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های ایران،‌ روزنامه‌نگاری پیشکسوت نیز بود که در نشریات و روزنامه‌های متعددی مقالات سیاسی اقتصادی خود را به چاپ رسانده بود.

علاوه بر این، سیروس آموزگار در حوزه ادبیات نیز نویسنده‌ای پرکار بود. نگارش ده‌ها داستان بلند، داستان کوتاه و نمایشنامه رادیویی از جمله فعالیت‌های وی در حوزه ادبیات و نویسندگی بوده است.

سیروس آموزگار، که از جوانی دل در گرو جبهه ملی داشت و خواستار اجراء کامل قانون اساسی مشروطه بود، در کابینه شاپور بختیار، از دی ماه ۱۳۵۷، سرپرست وزارت اطلاعات و جهانگردی بود. وی، پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، مدتی به زندان رفت و پس از زندان، از ایران خارج شده و ساکن پاریس شد. 

آقای آموزگار، فعالیت در وزارت آموزش و پرورش، وزارت بازرگانی و بانک اعتبارات ایران، در دوران پیش از انقلاب را، در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. 

همچنین، سیروس آموزگار برای مدتی به دعوت داریوش همایون، سردبیری روزنامه آیندگان را پذیرفت. وی همچنین در مجله‌های خواندنیها و روشنفکر، در دوران پیش از وقوع انقلاب ایران فعالیت داشت. 

سیروس آموزگار که متولد شهر بابل است دوران کودکی خود تا دوران متوسطه را در شهر خوی در  استان آذربایجان شرقی گذراند و از دبیرستان رازی همین شهر دیپلم پایان دوران متوسطه را دریافت کرد.

سیروس آموزگار که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، برای مدتی به زندان افتاد، پس از خروج از کشور، در فرانسه اقامت گزید و طی بیش از چهار دهه، به فعالیت نویسندگی و گفتگو با رسانه‌های فارسی ‌زبان ادامه داد. 

سیروس آموزگار، برادر ژاله آموزگار، استاد زبان‌های باستانی است. 

رادیو بین المللی فرانسه 

هیات تحریریه «احترام آزادی» فقدان این ایرانی مبارز و فرهیخته را به خانواده، دوستان و دوستداران وی، به خانواده ی نهضت ملی و همه ی ملت ایران تسلیت گفته در این ضایعه همدردی خود با آنان را اعلام می دارد.

درگذشت سیروس آموزگار، نویسنده و روزنامه‌نگار در پاریس

گفت‌وگو با رضا مناف‌زاده، جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ