به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۸، ۱۴۰۰

مذاکرات احیای برجام در وین از سر گرفته می‌شود

 

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام با حضور امضاکنندگان آن در وین از سرگرفته می‌شود. اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته است "امکان دسترسی به یک توافق وجود دارد".

پس از بیش از پنج ماه وقفه، دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام با ایران روز دوشنبه ۸ آذر (۲۹ نوامبر) با حضور اعضای گروه ۴+۱ و اتحادیه اروپا و همچنین هیأتی از ایران به ریاست علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، در شهروین آغاز می‌شود.

این مذاکرات خرداد ماه امسال در پی انتخاب ابراهیم رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری متوقف شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا گزارش داده است مذاکرات نمایندگان ایران و سایر اعضای توافق برجام  (آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) حدود ساعت ۱۴ به وقت اروپای غربی در هتل "پالاس کوبورگ" وین آغاز می‌شود.

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز به طور غیرمستقیم در مذاکرات احیای برجام شرکت می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یکجانبه از توافق برجام خارج شد و همزمان با این اقدام تحریم های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. پس از آن تهران نیز به تدریج از این توافق خارج شد. 

با روی کارآمدن جو بایدن در آمریکا دوباره مذاکرات از سرگرفته شد اما این مذاکرات از خرداد ماه امسال در پی انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس‌جمهور متوقف شده بود.

ایران: چارچوب و دوره زمانی گفتگوها مشخص می‌شود

علی باقری کنی نماینده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام  شب یکشنبه هفتم آذر (۲۸ نوامبر) پس از دیدار با روسای هیئت‌های چین و روسیه و انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات برجام در وین گفت در مذاکرات روز دوشنبه "چارچوب و دوره زمانی" این گفت‌وگوها مشخص خواهد شد.

روسیه: امکان توافق همچنان وجود دارد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز اعلام کرده است پیش از آغاز مذاکرات رسمی ابتدا "جلسات غیررسمی" بین شرکت‌کنندگان در هتل پالاس کوبورگ برگزار خواهد شد.

اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت "روحیه و تمایل مثبت است، امکان دستیابی به توافق همچنان پابرجاست".

 دویچه وله فارسی