به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۶، ۱۴۰۰

بازداشت ۱۲۰ و احتمال کشته شدن ۳ نفر در اصفهان، آیا سایر مناطق ایران هم شاهد اعتراضهای مشابه خواهند بود؟

برخورد خشونت‌بار با اعتراض‌ها در اصفهان؛ اینترنت در مناطقی از ایران «قطع» شد

 ایران وایر - سازمان حقوق بشر ایران از بازداشت دست‌کم ۱۲۰ معترض در جمعه خونین اصفهان و انتقال آن‌ها به زندان دستگرد خبر داده است.

این سازمان همچنین نوشته است ۳ نفر از معترضان نیز با آمبولانس به بخش «بهداری و سردخانه» زندان منتقل شدند که احتمال می‌رود کشته شده باشند.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع درباره بازداشت شدگان نوشته است: «در میان بازداشتی‌ها افراد سن بالا، زنان، جوانان زیر ۱٨ سال و جوانان تا ۳۰ سال دیده می‌شوند. شرایط بازداشتگاه خیلی بد و کاملا امنیتی است و برخورد فیزیکی با شدیدترین شیوه‌ها با بازداشت شدگان صورت میگیرد.»

این سازمان به نقل از منابع خود ادامه داده است: «دو پیرمرد حدودا ۶۵ تا ۷۰ ساله را آوردند و اشتباهی به سالن ۲ منتقل کردند. این دو پیرمرد وضعیت شان بسیار بد بود و صورت‌هایشان خونین بود. بعد از ده دقیقه بلافاصله از بند خارجشان کردند و به بازداشتگاه منتقل کردند. هر چند ساعت یک بار با ون نیروهای اطلاعات و نیروی انتظامی معترضینی که بازداشت کرده‌اند را می‌آورند و تحویل بازداشتگاه می‌دهند».

منبع سازمان حقوق بشر ایران همچنین درباره وضعیت بازداشتی‌ها گفته‌اند: «حدود ساعت ۱۰ شب چندین نفر را آوردند که بدنشان زخمی بوده و همه آنها زیر ۴۰ سال هستند و مستقیما به بهداری بازداشتگاه منتقل شدند. معلوم نبود با گلوله مجروح شده‌اند یا چیز دیگر. حدود ساعت ۱۲ شب، با ماشین آمبولانس سه نفر را آوردند به سمت بهداری و احتمال میرود این سه نفر با گلوله کشته شده باشند. در بهداری زندان یک بخشی متعلق به بند سپاه است که حتی سردخانه دارد و مستقیما این سه نفر را آنجا بردند و گفته شده که این سه نفر کشته شده بودند.»

در روز جمعه نیروهای امنیتی کوشیدند تا مانع ورود شمار بیشتری از معترضان به بستر خشک زاینده‌رود شوند. در همین حال درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان به سطح به خیابان‌های شهر کشیده شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

ویدیوها و تصاویر منتشر در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی به سوی معترضان به ناکارآمدی مدیریت آب‌رسانی در اصفهان تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

ویدئوهایی هم منتشر شده است که حاکی از زخمی و مجروح شدن مردم در جریان درگیری‌های روز جمعه و انتقال آنها به درمانگاه است.

بر اساس گزارش‌ها اعتراضات شهروندان اصفهانی تا پاسی از شب ادامه پیدا کرده و اینترنت نیز در سطح این شهر مختل شده است.


 بی بی سی - برخورد خشن نیروهای پلیس و امنیتی دیروز جمعه از بستر خشک زاینده‌رود به میان شهر هم کشیده شد. بر اساس گزارشها برای متفرق کردن معترضان از شلیک تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور هم استفاده شد.

سازمان حقوق بشر ایران گفته روز جمعه بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت و به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند.

به گفته این سازمان سه تن از بازداشت شدگان با آمبولانس مستقیم به بخش «بهداری و سردخانه» زندان منتقل شدند که احتمال میرود کشته شده باشند.

ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان در اثر حمله نیروهای امنیتی آغشته به خون و مجروح شده‌اند.

آناهیتا شمس گفتگویی داشت با حسین رزاق، فعال سیاسی در تهران درباره نحوه برخورد مسئولان و خشونت با معترضان.