به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۹، ۱۴۰۲

لیبراسیون : خامنه‌ای می‌داند که رژیم او به زودی با شورش گرسنگان روبرو خواهد شد

لیبراسیون : فقدان آزادی در کنار گرسنگی ایرانیان را به این باور خواهد رساند که دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و مُردن در مقابل گلوله بهتر از مرگ تدریجی در انفعال عمومی است. مذاکرات جاری مخفیانه تهران با آمریکا نتیجۀ نگرانی رهبران ایران از خطر شورش گرسنگان در آیندۀ نزدیک است. خامنه‌ای می داند که رژیم اسلامی به زودی با دوره‌ای از بی ثباتی‌های گسترده روبرو خواهد بود و برای حفظ بقای خود چاره‌ای جز توسل به خشونت و زور در مقابل مردم ناراضی نخواهد داشت.  

"لیبراسیون" در شمارۀ امروز خود مطالب مفصلی را به وضعیت کنونی ایران و شورش‌های آتی گرسنگان در این کشور اختصاص داده است. روزنامۀ صبح پاریس در سرمقالۀ خود با عنوان "ایران کشور انباشت بحران‌ها" نوشته است که مشکلات معیشتی ایرانیان و استیصال آنان در مقابل بیماری به رنج‌های ملتی فرسوده زیر بار سرکوب و فقدان آزادی اضافه شده است.  


سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" افزوده است : این که جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعدام‌های خودسرانه‌اش دیگر عنوان اصلی جراید و رسانه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهد، علتش بازگشت نظم و آرامش به این کشور نیست. بالعکس، به نوشتۀ "لیبراسیون"، مردم ایران بیش از پیش گرسنه‌ و ناتوان در مقابل بیماری هستند و سایۀ ناامیدی و نبود دورنمای روشن تغییر چنان بر روح آنان سنگینی می‌کند که برخی برای گریز از درماندگی یا به فروش اعضای بدن خود روی می‌آورند یا دست به خودکشی می‌زنند و در صورتی که خودکشی به مرگ منجر شود خانواده‌ها حتا توان تأمین هزینۀ کفن و دفن مرده را ندارند.


"لیبراسیون" افزوده است که تورم در ایران، برخلاف نرخ رسمی نه به ۵٠ درصد که به ۱٧٠ درصد رسیده است و این نرخ تورم مایحتاج روزمرۀ مردم فقیر را نیز شامل می شود. روزنامۀ فرانسوی تصریح می‌کند که مسبب این وضعیت فقط تحریم‌های بین‌المللی نیست : این بیلان فاجعه‌بار ثمرۀ سوءمدیریت و فساد رهبران بی حیای جمهوری اسلامی است.


سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" بعید ندانسته که وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی ایران، از جمله قطع یارانه‌های سوخت، منشاء موج جدیدی از انفجار خشم عمومی باشد. به نوشتۀ "لیبراسیون"، فقدان آزادی در کنار گرسنگی ایرانیان را به این باور خواهد رساند که دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و مُردن در مقابل گلوله بهتر از مرگ تدریجی در انفعال عمومی است.


سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" در ادامه افزوده است که مذاکرات جاری مخفیانه تهران با آمریکا برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شدۀ جمهوری اسلامی در خارج نتیجۀ نگرانی رهبران ایران از خطر شورش گرسنگان در آیندۀ نزدیک است.


در گزارشی جداگانه روزنامۀ صبح پاریس درماندگی ایرانیان را در مقابل بحران اقتصادی کشورشان بی‌سابقه دانسته و به نقل از محمدرضا جلیلی، استاد بازنشستۀ مؤسسۀ مطالعات عالی بین‌المللی و توسعه در ژنو، افزوده است که جمهوری اسلامی ایران برای مهار بهتر تحولات داخلی کشور که می‌توانند آیندۀ رژیم اسلامی را به خطر بیندازند، می‌کوشد از فشارهای خارجی بکاهد.


در گزارش خود "لیبراسیون" افزوده است که مردم ایران می‌دانند که افزایش آتی قیمت سوخت اجتناب‌ناپذیر است و افزایش دوبارۀ قیمت‌ها، تشدید تورم مهارگسیخته و نهایتاً بحران بزرگ اقتصادی را در پی خواهد داشت. به نوشتۀ "لیبراسیون" چنین تحولی سرآغاز موج جدید اعتراض‌های سراسری بی سابقه و بسیار قدرتمند خواهد بود. به نوشتۀ گزارشگر "لیبراسیون" در فضای فروپاشی اقتصادی تقریباً همۀ اقشار جامعه به مخالفان بالقوه و متحدان جنبش زنان تبدیل خواهند شد و موج جدید اعتراض‌ها نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی و برگشت‌ناپذیری در پی خواهد داشت.


"لیبراسیون" همچنین با کسری اعرابی، مدیر تحقیق دربارۀ ایران در بنیاد تونی بلر، نیز مصاحبه‌ای انجام داده که در آن کارشناس مسائل ایران، انقلاب آتی در این کشور را به یک دو استقامت تشبیه کرده و گفته است که تمام شاخص‌ها به ویژه شاخص‌های اقتصادی از وقوع موج جدید اعتراض‌های سراسری در ایران خبر می‌دهند. اعرابی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی به روند شتابان عرفی شدن جامعۀ ایران نیز اشاره کرده و گفته است که تنها ۲٦ درصد شهرنشینان و ٣٣ درصد ساکنان مناطق روستایی ایران ابتدایی‌ترین مناسک دینی، یعنی نماز خواندن، را به جا می‌آ‌ورند. کسری اعرابی سپس افزوده است که هستۀ اصلی رأی‌دهندگان جمهوری اسلامی روز به روز کوچکتر می‌شود به طوری که اعتراض‌های خیابانی سال‌های گذشته علیه حکومت مذهبی تهران بعضاً در پایگاه‌های اصلی این حکومت، یعنی شهرهای مشهد و قم، روی دادند. به گفتۀ کسری اعرابی این تغییر نشان می‌دهد که پایه های حکومت اسلامی روز به روز پوسیده‌تر می‌شوند و ادامۀ این روند نارضایتی را به صفوف تحتانی و میانی نیروی انتظامی، ارتش، بسیج و بدنۀ سپاه پاسداران منتقل خواهد کرد.


کسری اعرابی سپس تصریح کرده است : البته هنوز وارد چنین مرحله‌ای نشده ایم دلیل آنهم تصفیه‌های گسترده‌ای است که علی خامنه‌ای در سال ۱٣٩۸ در درون ساخت قدرت به اجرا گذاشت و در نتیجۀ آن همۀ مریدان ایدئولوژیک را در داخل رژیم برکشید و حول خود متحد ساخت. با این اقدام خامنه‌ای، به گفتۀ کسری اعرابی، کوشیده خود و نظام خود را از پی‌آمدهای سه تهدید بزرگ، یعنی تجزیۀ درونی حکومت پس از مرگ رهبر، قیام مردم ناراضی و خطرهای خارجی به ویژه خطر اسرائیل، در امان نگه دارد. به گفتۀ کسری اعرابی، انتصاب علی اکبر احمدیان، به دبیری شورای عالی امنیت ملی آخرین پرده از همان تصفیه‌های درونی رژیم اسلامی است. به گفتۀ پژوهشگر ایرانی-بریتانیایی، آخرین انتخابات شهرداری‌ها هدفی جز تقویت وزن سپاه پاسداران در مناطق و محلات نداشت. خامنه‌ای کوشید از این رهگذر هماهنگی میان مناطق و شهرستان‌ها، از یک طرف، و حکومت را از طرف دیگر تقویت کند، زیرا خامنه‌ای می داند که رژیم اسلامی به زودی با دوره‌ای از بی ثباتی‌های گسترده روبرو خواهد بود و برای حفظ بقای خود چاره‌ای جز توسل به خشونت و زور در مقابل مردم ناراضی نخواهد داشت.  


"لیبراسیون" در یکی از گزارش های خود با اشاره به نتایج یک تحقیق تصریح کرده است : حدود ۸۵ درصد معترضان در ایران خواستار یک دولت عرفیگرا هستند و در عین حال تحقق این آرزو را در جمهوری اسلامی ناممکن می‌دانند.

رادیو فرانسه