به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۴۰۲

"خنثى شدن ترور مولوى عبدالحمید، بازداشت مامور سپاه در پوشش طلبه"

abdolhamid.jpg

«انتظامات مسجد مكى فردى را که در پوشش طلبه علوم دینی از طرف اطلاعات سپاه ماموریت داشته به وسیله سم مولوی عبدالحمید را ترور کند شناسایی و بازداشت کرده است»

دفتر مولوی عبدالحمید، امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان، روز دوشنبه ۲۹ خرداد در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره بازداشت یک فرد در مسجد مکی را تایید کرد و گفت که این فرد به «برخی نهادها وابستگی دارد».

در بیانیه امام اهل سنت زاهدان آمده است: «در پی انتشار اخبار و گزارش‌های متعدد در فضای مجازی مبنی بر بازداشت یک فرد مظنون در مسجد مکی زاهدان، به اطلاع عموم مردم عزیز می‌رساند یک فرد مشکوک که ظاهرا با برخی نهادها وابستگی دارد، در مسجد مکی زاهدان شناسایی و بازداشت شده است.»

این بیانیه اضافه کرده است: «فرد مظنون اظهارات و اعترافات مختلفی کرده است؛‌ این اعترافات در دست تحقیق و بررسی هستند. لذا مردم در این‌باره نگران نباشند و آرامش خود را حفظ کنند.»

***

کیهان لندن - یک رسانه محلی در استان سیستان و بلوچستان از خنثی شدن برنامه ترور مولوی عبدالحمید خبر داده است. بر اساس این گزارش، فردی از سوی سازمان اطلاعات سپاه (ساس) یکی از سرکوبگرترین و خشن‌ترین نهادهای امنیتی موازی در جمهوری اسلامی، قصد مسموم‌ کردن امام جمعه اهل سنت زاهدان را داشته است.

کانال تلگرامی «حال‌وش» که خبرهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند از خنثى شدن توطئه ترور مولوى عبدالحمید اسماعیل‌ زهی که توسط اطلاعات سپاه برنامه‌ریزی شده بود خبر داده است.

به گزارش «حال‌وش» ظهر امروز ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ انتظامات مسجد مکى فردى را که در پوشش طلبه علوم دینی از طرف سازمان اطلاعات سپاه (ساس) مأموریت داشته به وسیله سم مولوی عبدالحمید را ترور کند شناسایی و بازداشت کرده است.

این گزارش به نقل از یک منبع مطلع نوشته که «این فرد بلوچ و از ساکنین منطقه دلگان بلوچستان است که در لباس طالب علوم دینى به مسجد راه پیدا کرده بود و مدت‌هاست به صورت فردى زاهد در مسجد می‌خوابیده و عبادت مى‌کرده، و قصد ترور بیولوژیک مولوى عبدالحمید را داشته که دستگیر شده است.»


به گزارش این منبع مطلع، فرد دستگیرشده توسط انتظامات مسجد مکی در اعترافاتش گفته ماموریت داشته با سمى که اطلاعات سپاه پاسداران در اختیارش گذاشته بود مولوى عبدالحمید را ترور کند. او همچنین اعتراف کرده که هفته‌اى ۱۵ میلیون تومان از آغاز شروع عملیاتش حقوق دریافت کرده است.


هنوز هیچیک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی و دفتر مولوی عبدالحمید درباره این خبر که از سوی «حال‌وش» منتشر شده واکنش نشان نداده‌اند.

پیش از این نیز مولوى محمدعمر ملازهى یکی از روحانیون سرشناس بلوچ در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۵ در کوهون سرباز با همین روش ترور شد.

همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته از سفر حج مولوی عبدالحمید اسماعیل‌ زهی جلوگیری کرد.

پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دفتر مولوی عبدالحمید گزارش داده که «ایشان طبق برنامه‌ریزی و نوبت قبلی امسال به عنوان زائر قصد تشرف به حج را داشتند، اما به علت ممانعت حاکمیت، نمی‌توانند به زیارت سرزمین مقدس و حج مشرف شوند.»

با انتشار خبر جلوگیری از سفر مولوی عبدالحمید به حج، خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده بود که او «برای عزیمت به سفر حج، از سند محضری ساختگی و فیش جعلی استفاده کرده» است.

این خبرگزاری با ادعای احتمال گشایش پرونده قضایی علیه مولوی عبدالحمید نوشته بود که «مولوی فوق الاشاره که اخیراً بسیار از حقوق و قانون سخن می‌گوید و به بهانه حمایت از حقوق بشر به وادی دفاع از فرقه صهیونیستی بهائیت کشانیده شده، در اقدامی عجیب قصد داشت با استفاده از سند تقلبی و فیش جعلی، عازم سفر حج شود.»

دفتر امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان امروز دوشنبه ۲۹ خرداد با صدور بیانیه‌ای ادعای خبرگزاری تسنیم مبنی بر «استفاده از سند و فیش جعلی» برای سفر حج از سوی مولانا عبدالحمید را «بی‌اساس و کاملا دروغ» خواند.

این بیانیه افزوده که «تمامی مدارک و اسناد مربوط به این سفر در دفتر سازمان حج و زیارت قرار دارند. اما با وجود این، برخی رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی درصدد انحراف افکار عمومی و توجیه اقدام اشتباه و تنگ‌نظرانهٔ حکومت هستند و پروژهٔ تخریب منتقدان را پیش می‌برند.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌ زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان پرنفوذترین چهره سنی‌مذهب ایران است و از آغاز انقلاب ملی مواضع تند و شفافی علیه جمهوری اسلامی به ویژه در شیوه تباه حکومتداری و سرکوب شهروندان داشته است.

مولوی عبدالحمید روز جمعه ۲۶ خرداد در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نماز جمعه زاهدان خواستار آزادی زنان بازداشت شده و زندانیان سیاسی شد. او گفت که «ناله امروز زنان به خاطر جایگاه و حرمت و کرامتی است که از دست داده‌اند. تا زمانی که به جایگاهشان نرسند، نمی‌توانید فریاد آن‌ها را خاموش کنید. مشغول شدن به معلول، تا زمانی که علت برطرف نشود فایده‌ای ندارد.»

او همچنین در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان گفت از سرکوب بهاییان توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت «بهایی‌ها اگرچه غیرمسلمان هستند، اما شهروند و بشر هستند و نباید قبرستان آنها تخریب شود یا جنازه‌هایشان را دولت تحویل خانواده‌هایشان ندهد و مخفیانه در جای دیگری دفن کند.»

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ۲۹ خرداد مدعی شد که سخنرانی‌های مولوی عبدالحمید درباره مسائل مختلف به ویژه آزار و اذیت بهائیان از سوی جمهوری اسلامی «خلاف واقعیت و حتی مغایر امنیت ملی کشور» است.

مولوی عبدالحمید از معدود چهره‌های مذهبی است که در ماه‌های گذشته با مردم همراهی و همسویی نشان داده و از اعتراضات حمایت کرده است. او پیشتر در آغاز سال جدید خورشیدی گفته بود «با اینکه باید برای نوروز خوشحالی کرد اما مردم ایران سال جدید را با گریه بر سر قبرهای شهدای اعتراضات آغاز کردند. درست است که اکنون اعتراضات کاهش پیدا کرده، اما دل‌ها همه رنج و زخم است.»

او همچنین با انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی گفته بود که «حکومت جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته منجر به انتصاب افراد ناشایست در ادارات مختلف شده و معیار برای انتخاب مدیران، روابط نزدیک خانوادگی و فامیلی بوده است.»