به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۲، ۱۴۰۲

لوموند : سازمان مجاهدین خلق در اروپا تحت فشار است

 

لوموند روزنامۀ عصر پاریس در مقاله‌ای به قلم مجید زروکی به اقدام‌های اخیر علیه سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا اشاره کرده و نوشته است که این سازمان در اروپا تحت فشار است.

متن توسط: ناصر اعتمادی

مجید زروکی سپس تصریح کرده است که فشارهای جاری علیه سازمان مجاهدین خلق ایران همزمان است با تلاش کشورهای اروپایی و آمریکا برای کاستن از تنش های جاری در مناسبات خود با ایران.

مقاله نویس لوموند سپس به شبکۀ قدرتمندی که سازمان مجاهدین در فرانسه در نزد نمایندگان پارلمان‌های این کشور ساخته اشاره کرده و افزوده است که برخی از همین نمایندگان دولت فرانسه را به دو دوزه‌بازی متهم کرده‌ و نظیر فیلیپ گوسلن مدعی شده اند که تصمیم مقامات پاریس مبنی بر جلوگیری از برگزاری تظاهرات سازمان مجاهدین بعضاً با هدایت مقامات ایرانی صورت گرفته است.

مقاله نویس لوموند در جای دیگری از مطلب خود به استقبال سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی از حملۀ پلیس آلبانی به پایگاه مجاهدین خلق ایران و همچنین فاصله‌گیری دولت دموکرات آمریکا از این سازمان اشاره کرده است. در پی حمله به مقر سازمان مجاهدین در آلبانی، یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، گفت که از نظر این کشور سازمان مجاهدین یک جنبش دموکراتیک پایدار نیست و مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند.

لوموند همچنین سرمقالۀ امروز خود را به مذاکرات جاری در خاورمیانه به ویژه میان آمریکا و ایران، از یک طرف، و ایران و عربستان، از طرف دیگر، اختصاص داده است. آلن فراشون، سرمقاله‌نویس لوموند با استناد به جراید اسرائیلی و آمریکایی، "هارتص" و "نیویورک تایمز"، نوشته است که از قرار آمریکا و ایران به یک توافق غیررسمی با یکدیگر دست یافته‌اند و به آن تفاهم متقابل می گویند.

سرمقاله نویس لوموند نوشته است که به موجب این تفاهم حکومت ایران متعهد شده که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ٦٠ درصد را ادامه ندهد و با ازسرگیری همکاری خود با بازرسان سازمان ملل از شبه نظامیان تحت فرمان خویش در عراق، سوریه و لبنان بخواهد که علیه منافع آمریکا اقدام نکنند. لوموند سپس به نقل از نیویورک‌تایمز افزوده است که در ازای این تعهدات آمریکا نیز پذیرفته چند میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج را آزاد کند.

رادیو فرانسه