به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۳۱، ۱۴۰۲

کلود ساروت نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی درگذشت

 کلود ساروت، نویسنده و روزنامه‌نگار، و فرزند یکی از بزرگترین نویسندگان سدۀ بیستم، ناتالی ساروت، دیشب دوشنبه نوزدهم ژوئن در سن ٩۵ سالگی در پاریس درگذشت.  

کلود ساروت، نویسنده و روزنامه‌نگار فقید فرانسوی

ساروت به مدت چهل سال در روزنامۀ لوموند کار کرد و یکی از ستون های برنامه‌های پرطرفدار تلویزیونی و رادیویی فرانسه در حوزۀ فرهنگ بود.


کلود ساروت مدت طولانی همسر "فرانسوا رُول"، فیلسوف، جستارنویس و عضو  آکادمی فرانسه بود. او پیش از مرگ نام خود را بر سنگ قبرش در گورستان مونپارنس پاریس و در کنار گور سومین همسرش "فرانسوا رُول" هک کرده بود.


کلود ساروت رُمان نویسی چیره دست بود. او دست کم پانزده رُمان پرفروش عامه پسند در نزد معتبرین ناشران فرانسوی به چاپ رساند.  


کلود ساروت در یک خانوادۀ مهاجر یهودی روس‌تبار به دنیا آمد. اما، او در سال ۲٠۱٧ می گفت : "هیچکس به من نگفته بود که یهودی هستم و در خانوادۀ من در این باره سخنی گفته نمی‌شد." با این حال، فضای یهودستیزانه دهه‌های ۱٩٤٠-۱٩٣٠ به مرور تبار و تعلق یهودی ساروت را به او یادآوری کرد.


خود کلود ساروت روایت می کرد : "روزی پدر بزرگم از من پرسید : یهودی کیست؟ و من در پاسخ گفتم : یک "هیولا" و سپس هر آنچه را که در مدرسه دربارۀ یهودیان شنیده بودم بازگو کردم. در پایان پدر بزرگم به من گفت : دختر عزیزم باید بدانی که من یهودی هستم، تو یهودی هستی و عیسی مسیح یهودی بوده است." کلود ساروت سپس می‌افزود : "از آن روز به این نتیجه رسیدم که یهودی هستم و یهودی ماندم."       

رادیو فرانسه