به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۳، ۱۴۰۲

اتحادیه اروپا هفت نهاد دیگر ایران را تحریم کرد

  

رادیو فردا: اتحادیه اروپا یازدهمین بسته تحریم‌های خود علیه روسیه در ارتباط با تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را به تصویب رساند که در این میان، نام هفت نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی از جمله چهار نهاد ایرانی تولیدکننده پهپاد هم به‌چشم می‌خورد.

این نهادهای ایرانی تحریم‌شده به‌ترتیب عبارتند از شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما)، شرکت اوج پرواز ما دو نفر (مادو)، شرکت پرآور پارس و صنایع هوایی شاهد.

هم‌زمان، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران و صنایع هوایی قدس نیز به فهرست سیاه اتحادیه اروپا افزوده شدند.

دو هفته پیش، روز ۱۹ خرداد، کاخ سفید افشا کرد که ایران به‌تازگی صدها پهپاد انتحاری و همچنین تجهیزات تولید پهپاد را از طریق دریای خزر روانۀ روسیه کرده است.

این تصویر ماهواره‌ای، مراحل ساخت کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در روسیه را نشان می‌دهد.

پس از آن، چهار وزارتخانۀ ایالات متحده طی بیانیه‌ای مشترک در مورد تهدیدهای فزایندۀ ناشی از اقدامات «بی‌ثبات‌کنندۀ» جمهوری اسلامی در خصوص تولید پهپادها هشدار دادند و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) دستورالعملی را منتشر کرد تا شرکت‌های خارجی با رجوع به آن، از معاملاتی که ممکن است به صنعت پهپادی ایران کمک برسانند، احتراز کنند.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما با ارائه شواهد و مدارک کشورهای غربی، نهایتاً حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، آبان پارسال با تأیید این موضوع مدعی شد ارسال پهپاد «قبل از» جنگ روسیه و اوکراین و در «شمار محدود» صورت گرفته است.

اوکراین با «دروغ‌» خواندن ادعای مقامات جمهوری اسلامی گفته است تاکنون صدها پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.

یازدهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه همچنین، ده‌ها نهاد در کشورهایی چون امارات متحده عربی و ارمنستان را هدف قرار داده است.

در حالی که توافق برای تصویب چنین بسته‌ای توسط دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه گذشته حاصل شده بود، شورای اروپا جزئیات این بسته جدیدی تحریمی را روز جمعه دوم تیرماه منتشر کرد.

این بسته تضمین می‌کند که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بر اساس تجربه‌هایی که از اجرای تحریم‌ها طی یک سال گذشته به دست آمده، «حتی بهتر اجرا می‌شوند».

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، ده‌ها نهاد جدید در سراسر جهان را به فهرست تحریم‌های این اتحادیه در ارتباط با جنگ اوکراین اضافه می‌کند.

بر اساس اعلام شورای اروپا، هدف از این تحریم‌ها، مسدود کردن راه‌های ارسال کالاها و فناوری‌های حیاتی در زمینه اقدامات جنگی روسیه علیه اوکراین، از سوی کشورهای طرف تجارت با اتحادیه اروپا، به سوی روسیه است.

شورای اروپا در بیانیه‌ای نوشت که ۸۷ نهاد جدید به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند که همگی مستقیماً از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند.

این شورا نوشت این شرکت‌ها «مشمول محدودیت‌های صادراتی سخت‌تر برای اقلام با کاربرد دوگانه و فناوری پیشرفته» شده‌اند.

بر اساس تحریم‌های جدید، اتحادیه اروپا می‌تواند فروش این کالاها و فناوری‌ها را به کشورهای ثالث، در صورتی که این کشورها این اقلام و فناور‌ی‌ها را دوباره به روسیه بفروشند، محدود کند.

علاوه بر نهادهای روسی و ایرانی که پیشتر به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا در این زمینه اضافه شدند، اکنون نهادهایی در چین، ازبکستان، امارات متحده عربی، سوریه و ارمنستان نیز در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا همچنین شامل محدودیت‌هایی در زمینه حمل و نقل است و در آن تلاش شده از دور زدن تحریم‌های فعلی از سوی روسیه جلوگیری شود.

بر اساس این بسته، کامیون‌های حمل‌ونقل روسی از حمل کالا به اتحادیه اروپا به طور کامل محروم شده‌اند؛ به این معنی که کامیون‌های روسی حتی پس از ثبت در کشور ثالث نیز مجاز به حمل‌ونقل در اتحادیه اروپا نیستند.

همچنین بر اساس تحریم‌های جدید، کشتی‌هایی که در انتقال محموله‌های تحریم‌شده روسیه مانند نفت خام روسیه یا فرآورده‌های نفتی این کشور از طریق انتقال کشتی به کشتی، مشارکت دارند، حق ورود به بنادر اتحادیه اروپا را نخواهند داشت.

کشتی‌هایی که سیستم‌های ردیابی ناوبری خود را هنگام حمل و نقل نفت روسیه خاموش می‌کنند نیز دچار همین ممنوعیت شده‌اند.

بسته جدید همچنین شامل ممنوعیت‌هایی در امکان واردات نفت روسیه از طریق خط لوله به اروپاست.