به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۲، ۱۴۰۲

پلیس آلبانی می‌گوید در حال تحقیقات پیرامون شش تن از رهبران سازمان مجاهدین خلق است

یورش پلیس به اعضای سازمان مجاهدین 

یک روز پس از بازرسی از مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی، پلیس این کشور می‌گوید شش تن از رهبران سازمان مجاهدین خلق تحت تحقیق هستند.


جزئیات بیشتری در مورد هویت این شش فرد که مظنون به جرائمی از جمله «مقاومت در برابر مأمور پلیس»، «تخریب اموال» و «ممانعت از اجرای آرای دادگاه» هستند، اعلام نشده، اما گفته شده است که این افراد بین ۶۱ تا ۷۳ سال دارند.


پلیس آلبانی همچنین می‌گوید نیروهای پلیس حین انجام «اقدامات قانونی» خود با مقاومت ساکنان اردوگاه اشرف روبه‌رو شده‌اند و ساکنان این اردوگاه تلاش کردند از اقدام پلیس برای ادامه بازرسی‌ها و کشف ادله مادی موضوع رأی دادگاه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته ممانعت کنند.


حدود یک‌هزار نیروی پلیس آلبانی بامداد سه‌شنبه ۳۰ خرداد برای بازرسی و تفحص از مقر سازمان مجاهدین خلق وارد کمپ اشرف ۳ شدند، اما با مقاومت اعضای این سازمان روبه‌رو شدند؛ مقاومتی که در نهایت چندین مجروح و زخمی بر جا گذاشت.


این رخداد با استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شد و از جمله ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در توئیتر نوشت که «امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند».


مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از سازمان مجاهدین خلق با عباراتی چون «فرقه تروریست» یا «منافقین» یاد می‌کنند.


سازمان مجاهدین می‌گوید که عملیات روز سه‌شنبه پلیس آلبانی به درخواست جمهوری اسلامی انجام شده و این در حالی است که تیرانا سال گذشته در پی حملات سایبری به آلبانی با مبدأ ایران روابط خود را با تهران قطع کرد.


تلاش خبرنگار بخش بالکان رادیو اروپای آزاد برای کسب واکنش سازمان مجاهدین خلق به رویدادهای اخیر ناموفق بود و شهریار کیا، سخنگوی این سازمان در آلبانی، اعلام کرد که در شرایط کنونی و به خواست دولت آلبانی قادر به مصاحبه نیست.


پیشتر فرمانده کل پلیس آلبانی در یک نشست خبری گفته بود که صدور حکم دادگاه ویژه برای این عملیات، «نتیجه اقدامات» خلاف قرارداد بشردوستانه از طرف این سازمان بود. این مقام پلیس همچنین تأکید کرد که نیروهای پلیس «در هیچ موردی در برابر ساکنان کمپ به خشونت متوسل نشده و نهایت خویشتن‌داری به خرج دادند».


به گفته این مقام پلیس، «شش رهبر سازمان مجاهدین خلق» صبح سه‌شنبه پیش از اجرا شدن عملیات در جریان آن قرار گرفته‌ بودند.

در جریان عملیات پلیس آلبانی، ۲۱ عضو سازمان مجاهدین خلق مجروح یا مصدوم شدند، اما این نیرو مدعی است که مأموران پلیس خود قربانی خشونت بوده و ۱۵ مأمور پلیس در این عملیات مجروح شده و چند خودرو هم آسیب دیده است.

به گفته فرمانده کل پلیس آلبانی، در جریان بازرسی از اردوگاه اشرف، ۹۶ کامپیوتر، ۴۹ لپ‌تاپ، دو تبلت و سه کارت حافظه همراه با مقادیر زیادی اسناد مکتوب ضبط شده است. او همچنین اشاره کرد که اعضای سازمان مجاهدین خلق سعی در سوزاندن اسناد و مدارک داشته‌اند.

آلبانی از سال ۲۰۱۳ و در پی تعطیلی اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق، به درخواست ایالات متحده، میزبانی نزدیک به سه هزار هوادار این سازمان را در اردوگاهی موسوم به اشرف ۳ را برعهده گرفت، اما فرمانده پلیس آلبانی می‌گوید این اردوگاه در قلمرو آلبانی است و «در مالکیت این گروه نیست».

آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه از زبان یکی از سخنگویان وزارت خارجه تأکید کرد که ضمن حمایت از «حق دولت آلبانی برای تحقیق و تفحص»، با هرگونه فعالیت غیرقانونی احتمالی در خاک این کشور مخالف است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مکتوب که در اختیار رادیو فردا قرار گرفت، اعلام کرد پلیس آلبانی به واشینگتن «اطمینان» داده که تمامی اقدامات آن مطابق با قوانین و ضمن رعایت حقوق و آزادی‌های فردی بوده است.

علاوه بر این سفیر آمریکا در آلبانی هم روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش از آلبانی برای اجرای قانون این کشور در خاک خود حمایت می‌کند.

رادیو فردا