به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۲، ۱۴۰۲

هشدار سازمان امنیت آلمان در مورد آدم‌ربائی جمهوری اسلامی و شکایت دختر شارمهد علیه ۸ مقام قضائی ایران

 

مرکز اروپایی حقوق بشر و قانون اساسی در برلین 
اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در گزارش امنیتی سال ۲۰۲۲ خود به مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور هشدار داد که در سفر به کشورهای همجوار ایران مراقب باشند، زیرا جاسوسان جمهوری اسلامی برای ربودن و قتل آن‌ها فعال‌تر از همیشه شده‌اند. همزمان دختر جمشید شارمهد نیز ۸ مقام قضائی جمهوری اسلامی را در شکایتی به دادستان فدرال آلمان به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

متن توسط: جواد طالعی - برلن ـ رادیو فرانسه  

اداره حفاظت از قانون اساسی نقش سازمان امنیت داخلی را در این کشور دارد. گزارش امنیتی سال ۲۰۲۲ این نهاد روز بیستم ژوئن، ۳۰ خرداد به وسیله وزیر کشور آلمان در اختیار افکار عمومی گذاشته شد. در این برنامه رئیس سازمان امنیت نیز وزیرکشور را همراهی می‌کرد.


بخشی از گزارش امنیتی سال ۲۰۲۲ آلمان نظیر سال‌های گذشته به خطرهای ناشی از فعالیت‌های جاسوسی وزارت اطلاعات و لشگر قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اختصاص یافته است، با این تفاوت که تدوین کنندگان آن تصریح می‌کنند که از زمان آغاز خیزش انقلابی سال گذشته در ایران، این فعالیت‌ها گسترده‌تر و خطرناک‌تر از همیشه شده‌اند.


جاسوسی علیه یهودیان

در این گزارش گفته می‌شود که جاسوسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیشتر به جمع آوری اطلاعات و شناسائی مخالفان رژیم در آلمان اشتغال دارند و تهدیدهای آن‌ها علیه این مخالفان بسیار جدی‌تر از گذشته شده است. آن‌ها برای ربودن و حتی کشتن مخالفان جمهوری اسلامی طرح می‌ریزند.


در ادامه این بخش آمده است که عوامل و جاسوسان لشگر قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به موازات ماموران وزارت اطلاعات، در آلمان فعال هستند، اما آن‌ها به طور عمده علیه مراکز یهودیان و چهره‌های سرشناس طرفدار اسرائیل فعالیت دارند.


اتهامات مشابه در چند سال گذشته نیز همواره از سوی سازمان امنیت داخلی آلمان علیه نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران ایراد شده است، اما تهران همواره این اتهامات را رد و اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی را متقابلا متهم کرده که از ادعاهای مخالفان تاثیر می‌گیرد.


قدرت منطقه‌ای در سایه ترور

در گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان پیرامون فعالیت‌های جاسوسی فرامرزی جمهوری اسلامی می‌خوانیم:


وضعیت جغرافیای سیاسی خاورمیانه و خاور نزدیک و همچنین جنبش اعتراضی در ایران بر فعالیت‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی تاثیر گذاشته است. ایران خود را یک قدرت منطقه‌ای می‌داند و دارای گرایش ضدغربی و ضداسرائیلی شدید است.


در ادامه این متن آمده است:


رژیم جمهوری اسلامی ایران به کسب اطلاعات مربوط به سیاست آینده غرب و سیاست خارجی و امنیتی آلمان علاقه نشان می دهد [...] جمهوری اسلامی مخالفان سیاسی را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند و از این رو مبارزه با گروه‌ها و افراد مستقل مخالف همزمان با داخل کشور، در خارج نیز محور فعالیت‌های اطلاعاتی آن است.


سازمان امنیت داخلی آلمان سرکوب شدید تظاهرکنندگان علیه رهبری نظام پس از تظاهرات شهریور ۱۴۰۱ را اثبات کننده این نظر می‌داند و می‌نویسد که «لحن دستگاه قدرت در قبال آلمان نیز در جریان اعتراضات سال ۲۰۲۲ نسبت به پیش بدتر شده و به عنوان نمونه رهبر، رژیم غرب به ویژه آلمان را محرک و مقصر این اعتراضات دانسته است».


از نگاه تدوین کنندگان گزارش سازمان امنیت آلمان، سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف خود از «تروریسم دولتی» استفاده می‌کنند. آن‌ها در این مورد می‌نویسند:


هدف اصلی تروریسم دولتی ترساندن و خاموش کردن مخالفان و همچنین از میان برداشتن فعالانی است که رژیم از آن‌ها به عنوان خائن یا مرتد نام می‌برد.


سازمان امنیت داخلی آلمان برپایه گزارش خود بر این نظر است که تمام فعالیت‌های جاسوسی جمهوری اسلامی یک هدف را دنبال می‌کنند: «آماده سازی برای فعالیت‌های تروریستی دولتی، از جمله آدم ربائی یا قتل مخالفان».


در توضیح بیشتر پیرامون ترور دولتی در گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان آمده است:


سرویس‌های اطلاعاتی ایران از سال ۲۰۱۹ به طور مکرر به آدم ربائی‌های دشوار، پیچیده و حرفه‌ای افراد بلندپایه از طیف اپوزیسون دست زده‌اند. این عملیات برون مرزی اغلب به کمک جمع آوری اطلاعات دراز مدت انجام شده است.


سازمان امنیت داخلی به ایرانیان ساکن آلمان هشدار داده که آن‌ها نیز ممکن است قربانی چنین عملیاتی بشوند. این سازمان از کنشگران سیاسی ایرانی می‌خواهد که به ویژه هنگام سفر به کشورهای همجوار هشیار باشند تا قربانی آدم‌ربائی یا قتل نشوند.

در گزارش اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان از نمونه‌های قربانیان این اقدامات جمهوری اسلامی نامی برده نشده است، اما از سال ۲۰۱۹ به این سو دست کم طراحی دقیق و ربودن روح الله زم در عراق و جمشید شارمهد در دوبی و انتقال آن‌ها به تهران اثبات شده است. روح الله زم در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعدام شد و حکم اعدام جمشید شارمهد نیز به تایید دادستانی کل جمهوری اسلامی رسیده است.


شکایت دختر شارمهد از ۸ مقام قضائی

همزمان با انتشار گزارش امنیتی سال ۲۰۲۲ اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان، اشپیگل آنلاین نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرد که غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد که در آلمان زندگی می‌کند، با پشتیبانی یک نهاد پشتیبان حقوق بشری به نام «مرکز اروپایی حقوق بشر» در برلین شکایتی علیه ۸ مقام قضائی جمهوری اسلامی تسلیم دادستان فدرال آلمان کرده است.


غزاله شارمهد در این شکایت مقام‌های قضائی مورد نظر خود را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده است. او در مصاحبه با اشپیگل آنلاین گفته است:


پدر من تنها یک نمونه است. ده‌ها شهروند خارجی و ایرانی دوملیتی دیگر به سرنوشت هائی شبیه سرنوشت پدر من مبتلا شده اند. آنچه جمهوری اسلامی با این گروگان‌ها می کند مصداق روشن جنایت علیه بشریت است.


جمشید شارمهد هم اکنون در ایران زندانی است.