به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۹، ۱۴۰۲

عفو بین‌الملل خواهان لغو فوری حکم اعدام مجاهد کورکور و آزادی خواهر او شد

 

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، محاکمه و اتهامات مجاهد کورکور را «ساختگی» و «به شدت ناعادلانه» خواند، نسبت به خطر جدی و قریب الوقوع اجرای حکم اعدام این معترض بازداشت شده در شهر ایذه هشدار داد و از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست فورا حکم اعدام مجاهد کورکور را «لغو» و خواهرش «نگار کورکور» را که برای اعمال فشار به این معترض محکوم به اعدام بازداشت شده، فورا آزاد کند.


در این بیانیه، سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه مجاهد کورکور از زمان بازداشت در معرض ناپدیدسازی قهری، شکنجه و «اعترافات اجباری» قرار گرفته است، افزود که او از دسترسی به دادرسی عادلانه، وکیل مستقل و انتخابی محروم بوده است و در دادگاهی نمایشی به استناد «اعترافات اجباری ناشی از شکنجه» به «اعدام محکوم» شده است. عفو بین‌الملل گفت که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در اثر شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است، تاکید کرد که خانواده پیرفلک و دیگر خانواده‌های دادخواه کشته شدگان ایذه نیز نیروهای امنیتی را عامل کشته شدن فرزندان خود معرفی کرده‌اند.
در این بیانیه به عدم دسترسی مجاهد کورکور به درمان نیز اشاره شده و آمده است که این معترض بازداشت شده در جریان حمله نیروهای امنیتی به هنگام بازداشتش از ناحیه پا مصدوم شده و در طول بازداشت نیز به جای درمان تحت شکنجه قرار گرفته است.
عفو بین‌الملل در بخشی از بیانیه خود خطاب به محسنی‌ اژه‌ای افزود: «از شما می خواهیم که فورا حکم محکومیت و اعدام مجاهد (عباس) کورکوری را لغو کنید و امکان دسترسی او به وکیل مستقل، مراقبت‌های پزشکی و ملاقات با خانواده‌اش را فراهم کنید.»
در بخشی از این بیانیه نیز سازمان عفو بین‌الملل به یورش هفته گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منزل خانواده مجاهد کورکور در شهر ایذه و بازداشت خواهرش اشاره کرد و خواهان آزادی فوری «نگار کورکور» شد.

آزادی فعال صنفی معلمان کردستان با پابند الکترونیکی!

امید شاه‌محمدی از فعالین صنفی معلمان کردستان-دیواندره، روز یکشنبه چهارم تیرماه ١۴٠٢، پی از سپری کردن نیمی از دوران محکومیت خود، از زندان بیجار آزاد شد و مابقی دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی و تحت نظارت سامانه الکترونیکی در بیرون از زندان سپری خواهد کرد. بر اساس این حکم نامبرده مابقی شش ماه مانده از دوران محکومبتش را با پابند الکترونیکی و با شعاع ١٠٠٠ متر، از زندان مرکزی بیجار آزاد خواهد بود. آقای شاه‌محمدی در سال‌های گذشته چندین بار به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تحصن‌های سراسری معلمان مورد پیگرد قضایی قرار گرفتە بود. وی در شهریورماه ۱۴۰۱، با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شدە بود و سپس به پنج سال حبس تعزیری محکوم و سپس حکم ایشان در دادگاه تجدیدنظر به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری تبدیل شد.

قطع حقوق معلم زندانی

اداره آموزش و پرورش حقوق معلم زندانی فرزانه ناظران پور با ۲۸ سال سبابه ی خدمت را قطع کرده است. علاوه بر قطع حقوق این معلم زندانی، بیمه درمانی وی را که تحت پوشش همسرش بوده را نیز قطع کرده اند.

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت زهره سرو در زندان اوین

زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم حال نامساعد جسمی، به دلیل مخالفت مسئولین زندان از اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “زهره سرو در زندان اوین، از ناحیه زانوی پای راست در حین ورزش دچار آسیب دیدگی شده که نیاز به دکتر ارتوپدی و در صورت تشخیص به انجام آزمایش ام آر آی احتیاج دارد. همچنین خانم سرو قبل از انتقال به زندان اوین در زندان قرچک ورامین، به دلیل ترشحات سینه توسط پزشک زنان معاینه شده و با تشخیص احتمال  وجود کیست در سینه باید سونوگرافی انجام بدهد.” این منبع مطلع در ادامه افزود: “با وجود ارائه درخواست رئیس بهداری (دکتر موحد) به دادیار شعبه مرجع رسیدگی مبنی بر اعزام و انتقال وی برای درمان، خانم سرو به دلیل مخالفت مسئولین زندان از اعزام به مراکز درمانی و بیمارستان محروم مانده است.”
خانم سرو اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است. این زندانی سیاسی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. زهره سرو، فرزند غیضان، متولد ۱۳۶۵ است. خانم سرو پیش از دستگیری با عنوان “ماه فر” در فضای مجازی فعالیت داشت.

اخبار روز