به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۹، ۱۴۰۲

یک شرکت سپاه برای روسیه پهپاد تولید می‌کند

  

اسناد جدیدی که در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته نشان می‌دهند «تیک» یکی دیگر از شرکت‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است که برای حزب‌الله لبنان و روسیه تولید موشک و پهپاد می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که در ادامه افشاگری‌های گروه لب‌دوختگان در مورد شرکت‌های فعال در برنامه پهپادی و موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته، شرکت تیک امسال چندین مرتبه آموزش تولید موشک، تولید پهپاد و استفاده از آن‌ها را به نیروهای حزب‌الله و روسیه ارائه داده است.

پیشتر موسسه آلما در اسرائیل نام دو شرکت دیگر را که برای سپاه بدنه و قطعات پهپاد تولید می‌کردند در گزارشی منتشر کرده بود.

مرکز پژوهشی آلما در اسرائیل اواخر خرداد ماه جاری، دو چهره اصلی سپاه پاسداران در ساخت پهپاد شاهد-۱۳۶ را نیز به نام‌های احسان راحت ورنوسفادرانی و احسان ایمانی‌نژاد، افشا کرد.

پیش‌تر نیز گروه هکری لب‌دوختگان اطلاعات مفصل‌تری در این زمینه منتشر کرده بود.

این گروه اکنون نام افرادی را که در شرکت تیک مسوولیت بالایی دارند، در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داده است.

رسول سیرتی مدیرعامل شرکت تیک، حمیدرضا دانشی کهن معاون رسول سیرتی، کیانوش مروتی‌پور مسوول مهندسی فنی شرکت تیک، محمدعلی رضوی کهنی مسول مونتاژ قطعات شرکت تیک و حشمت پارسائی‌فرد مسول آموزش دادن به نیروهای حزب‌الله، این افراد را تشکیل می‌دهند.

در حالی که استفاده روسیه از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران علیه اوکراین، جمهوری اسلامی را با بحرانی جدی مواجه کرده است، به تدریج نام شرکت‌هایی پوششی مورد استفاده سپاه در گریز از تحریم، افشا می‌شود.

پیش از تیک، شرکت چکاد صنعت آسماری زیر پوشش چکاد صنعت فراز آسیا، داریا فناور برهان شریف با پوشش شرکت سدید سازه پرواز شریف در ساخت قطعات و بدنه پهپادهای شاهد-۱۳۶ شناسایی شده بودند.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای کمک تسلیحاتی خود به روسیه در جنگ اوکراین را انکار می‌کنند، در اواسط خرداد جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت روسیه در ماه گذشته میلادی صدها پهپاد جدید از ایران دریافت کرده است.

او یادآور شده بود که جمهوری اسلامی به مسکو تجهیزات لازم را برای ساخت کارخانه پهپاد ارائه کرده و روسیه می‌تواند اوایل سال آینده پهپاد ایرانی تولید کند؛ از سویی، روسیه به ایران پیشنهاد همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیکی و پدافند هوایی داده است.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تاکنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندیدن دور تحریم قرار داده‌اند.

همچنین گزارش‌های مختلفی نیز درباره حضور مستشارهای نظامی ایران در کریمه برای آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در حمله به اوکراین و نیز تصمیم احتمالی جمهوری اسلامی برای ساخت خط تولید پهپاد در روسیه و نیز ارائه موشک بالستیک به مسکو حکایت دارد.

ایران‌اینترنشنال