به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۷، ۱۴۰۲

سند رسیده به بی‌بی‌سی؛ دستورالعمل وزارت ارشاد اسلامی به اتحادیه تهیه‌کنندگان درباره «کشف حجاب» در سینمای ایران

 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران در دستورالعملی به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما هشدار داده که عوامل یا بازیگرانی که به گفته این وزارتخانه «هنجارشکنی» کرده‌اند نباید به‌کار گرفته شوند.

در این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن بدست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، آمده که قرارداد با کسانی که قوانین جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرند، در صدور پروانه نمایش فیلم‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد.

پیشتر بی‌بی‌سی فارسی ( ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ) به اسنادی دست یافته بود که حاکی از تشکیل یک «کمیته چهره‌های خاص» برای مهار و تنبیه ورزشکاران و هنرمندان همراه با اعتراضات در ایران بود.

در این اسناد از شماری از چهره‌های مشهور نام برده شد که برای تنبیه اقتصادی، ممنوع الخروجی یا زندان آنها تصمیم گرفته شده است.

اقدام هماهنگ برای محدودیت چهره‌های مشهور کمتر از یک هفته پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.Skip مطالب پیشنهادی and continue reading



End of مطالب پیشنهادی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در جریان اعتراضات گسترده در مهرماه سال گذشته، خطاب به هنرمندان زنی که در جریان اعترضات روسری از سر برداشتند، گفت چون «قانون‌شکنی» کردند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند و به طور تلویحی گفت امکان ادامه فعالیت در شغل‌شان را ندارند و «آنها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند».

تصویر دستورالعمل وزارت ارشاد به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمایی

در رابطه با دستورالعمل تازه وزارت ارشاد به اتحادیه تهیه‌کنندگان، علی مصلح، روزنامه‌نگار حوزه سینما به‌ بی‌بی‌سی گفت پیشتر فشار به‌ویژه بر بازیگران زن وجود داشته اما اکنون به دستو‌رالعمل تبدیل شده که در این سند مشخصا عنوان شده که هنجارشکنی به افرادی مربوط است که «کشف حجاب» می‌کنند.

آقای مصلح افزود یک تهیه‌کنند سینما گفته بود که از آنها در رابطه با عوامل فیلم، استعلام ساعتی طلب شده، این موضوع به‌خصوص برای بازیگران زن بوده است. حالا این مساله، شکل رسمی به خود گرفته است.

این روزنامه‌نگار حوزه سینما به موضوع پروانه نمایش و پروانه ساخت فیلم اشاره کرد و به‌گفته او، پروانه نمایش در مصوبات مجلس وجود دارد در حالیکه پروانه ساخت فقط براساس آیین‌نامه‌های دولت به‌وجود آمده است.

گفتگو با علی مصلح، روزنامه‌نگار حوزه سینما:

رد شدن از پست Twitter
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

آقای مصلح در همین رابطه اضافه کرد که با این دستورالعمل، تهیه‌کنندگانی که قبل از صدور پروانه ساخت فیلم، قرارداد می‌بندند، اگر فیلمشان پروانه نمایش دریافت نکرد، خودشان باید جوابگوی ضرر و زیان باشند.

او همچنین درباره تاثیر این دستورالعمل گفت شمار بازیگران زنی که از حضور در فیلم‌ها انصراف می‌دهند، بیشتر خواهد شد همانطور که تاکنون هم تعدادی اعلام کردند که دیگر حاضر نیستند در فیلم‌ها حضور یابند.

به‌نظر این روزنامه‌نگار این دستورالعمل دو مساله را هدف می‌گیرد که یکی سینمای مستقل است که می‌خواهد خارج از چارچوب رسمی به فعالیت خودش ادامه حیات دهد و از طرف دیگر سینمای جریان اصلی است که وابسته به چهره‌ها وستاره‌های سینما است که تعداد زیادشان زن هستند. این موضوع ناامنی حاکم بر صنعت سینمای ایران را تشدید می‌کند و سینمای اجتماعی و غیرکمدی را دچار مشکلات بیشتر خواهد کرد.

همچنین صدرا عبداللهی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، در واکنش به این خبر در گفتگویی اختصاصی به بی بی سی فارسی گفت: «اینکه متولیان وزارت فرهنگ در این مملکت امریه تهدید آمیز برای نحوه به کارگیری و حذف دگراندیشان و منتقدان و مخالفان و معترضان حاکمیت صادر می‌کنند موضوع جدیدی نیست.»

او افزود: «سال هاست که پدیده سانسور با اهالی فرهنگ و هنر و سینما همین کار را میکرد. و درست است که دولت دولت پادگانی است اما این بار موضوع فرق کرده است.»

صدرا عبداللهی خطاب به مسئولان سینمایی و مقام‌های جمهوری اسلامی گفت:«لطفا لابه لای دفترچه‌های دختران و پسران خودتان را با دقت نگاه کنید؛ زن، زندگی،آزادی… دیگر مثل گذشته هیچ‌کس در شهر آماده به چپ به چپ، به راست به راست شما نیست. پادگان‌های تان را تعطیل کنید؛ پادگان‌های‌تان را از شهر خارج کنید.»