به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۴۰۲

سی‌ان‌ان فایل صوتی اظهارات ترامپ درباره حمله احتمالی به ایران را منتشر کرد

trump.jpgایندیپندنت فارسی - شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی، محتوای فایلی صوتی را که پیش از این ادعا کرده بود مربوط به حضور ترامپ در جلسه‌ای در تابستان ۲۰۲۱ است و ترامپ در آن درباره اسناد محرمانه صحبت می‌کند، منتشر کرد. سی‌ان‌ان در این گزارش با انتشار فایل صوتی نوشت که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا درباره نگهداری اسنادی که از حالت محرمانه خارج نکرده بود، صحبت می‌کند.



در این فایل صوتی صدایی شنیده می‌شود که به‌نظر می‌رسد صدای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است. او به یک سند محرمانه از پنتاگون در مورد نقشه حمله به ایران اشاره می‌کند. در این فایل صوتی نمی‌توان اسنادی که سی‌ان‌ان به آن اشاره می‌کند را دید و فقط صدای ترامپ و یک زن شنیده می‌شود و صدای ورق خوردن کاغذ و جستجو بین کاغذها به‌گوش می‌رسد.

دونالد ترامپ که به‌تازگی با ۳۷ مورد اتهامی درباره نگهداری اسناد محرمانه مواجه و در اولین جلسه دادگاه بابت آن در میامی شرکت کرده است، به فاکس گفت که او اوراق، روزنامه و نسخه‌هایی از مجلات را نگهداری می‌کرده است، اما آن‌ها «سند» نبوده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، اینکه ترامپ در این فایل صوتی می‌گوید «این‌ها اسنادند» و به چیزی که او آن را «بسیار محرمانه» می‌خواند اشاره می‌کند و به نظر می‌رسد به دیگران در اتاق نشان می‌دهد، می‌تواند ادعاهای رئیس‌جمهوری سابق در مصاحبه هفته گذشته با برت در فاکس نیوز را تضعیف کند.


ترامپ در این فایل صوتی می‌گوید: «این کار را ارتش انجام داد و به من داده شد.» او ادامه می‌دهد: «ببینید به عنوان رئیس‌جمهوری می‌توانستم آن را از حالت محرمانه خارج کنم. الان نمی‌توانم؛ می‌دانید اما این هنوز یک راز است.»

صدای یک زن به او پاسخ می‌دهد: «اکنون ما یک مشکل داریم.»

ترامپ می‌گوید: «این جالب نیست؟ خیلی باحال است. منظورم این است که همین‌طور است، ببین، احتمالا حرف مرا باور نکردید، اما اکنون مرا باور می‌کنید.»

زن پاسخ می‌دهد: «نه، من شما را باور کردم.»

ترامپ نیز می‌گوید: «این باورنکردنی است، نه؟»

زن جواب می‌دهد: «نه، آن‌ها هرگز با جنگی روبرو نشدند.»

دادستان‌ها اندکی قبل از صدور احضاریه درباره آن سند خاص، از دستیار ترامپ درباره فایل صوتی که ژوییه ۲۰۲۱ در جلسه‌ای در زمین گلف ترامپ در نیوجرسی ضبط شده بود، سوال کرده بودند. در آن فایل، دونالد ترامپ اذعان می‌کند که اسناد محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران را در اختیار دارد.

منابع آگاه گفتند که دادستان‌ها از وکلای ترامپ خواسته‌اند هرگونه سند و مدرک در ارتباط با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ترامپ و ایران، از جمله نقشه‌ها یا طرح‌های حمله را مسترد کنند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه دیگر نوشت که برای دست‌کم یکی دیگر از افراد حاضر در جلسه نیوجرسی احضاریه مشابهی ارسال شده است.

اف‌بی‌آی در یورش سال گذشته به اقامتگاه مارالاگو ترامپ در فلوریدا ده‌ها جعبه حاوی اسناد و اوراق را با خود برد. دونالد ترامپ می‌گوید در زمینه نگهداری از این اطلاعات خطایی مرتکب نشده است. اما دادستان‌ها می‌کوشند او را بابت آن‌ها محکوم کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سایر روسای‌جمهوری آمریکا از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی، در چهار دهه اخیر همواره به‌نوعی اسناد محرمانه را در مکان‌هایی مانند خانه یا دفتر کار خصوصی خود نگهداری کرده‌اند.

گویا