به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۷، ۱۴۰۲

مولوی عبدالحمید: نمی‌توانید فریاد زنان را خاموش کنید، برخورد با بهاییان قبیح است

 مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از عدم رعایت حقوق زنان توسط نهادهای حکومتی، آزار بهائیان و حمله به برنامه‌های بزرگداشت برای کشته‌شدگان انتقاد کرد. عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۲۶ خرداد در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان خواستار آزادی زنان بازداشت شده و زندانیان سیاسی شد.


این سخنرانی به‌دلیل قطع اینترنت زاهدان، به صورت زنده پخش نشد و تنها فایل صوتی آن با تأخیر در کانال تلگرامی آقای عبدالحمید قرار گرفت.


او گفته که «به زنان بها بدهید و حرمت کنید. کسانی هستند که فکر می‌کنند زن برای نگهداری فرزندان و آشپزخانه است. زن برای مسائل کلان، مهم و معاصر است».


گفته شده افراد بازداشت‌شده «گروگان» هستند تا بهائیان با خواسته‌های وزارت اطلاعات در مورد نحوه خاکسپاری اجساد موافقت کنند

بیشتر در این باره:

پرونده قبرستان بهائیان تهران؛ بازداشتی‌های پرونده گلستان جاوید همچنان در «گروگان» هستند

اظهارات او با افزایش سرکوب‌های دولتی علیه زنان معترض و مخالف حجاب اجباری هستند، بیان می‌شود.


آقای عبدالحمید اضافه کرد که «ناله امروز زنان به خاطر جایگاه و حرمت و کرامتی است که از دست داده‌اند. تا زمانی که به جایگاهشان نرسند، نمی‌توانید فریاد آن‌ها را خاموش کنید. مشغول شدن به معلول، تا زمانی که علت برطرف نشود فایده‌ای ندارد.»


از زمان آغاز اعتراضات در شهریور ۱۴۰۱، برخوردها با زنان منتقد و معترض در ایران افزایش یافته و حکومت مطالبات آنها را با خشونت و برخوردهای پلیسی پاسخ می‌دهد.


آقای عبدالحمید در ادامه خطبه‌های نماز جمعه، از برخورد تند جمهوری اسلامی با بهائیان انتقاد کرد و گفت «بهایی‌ها اگرچه غیرمسلمان هستند، اما شهروند و بشر هستند و نباید قبرستان آنها تخریب شود یا جنازه‌هایشان را دولت تحویل خانواده‌هایشان ندهد و مخفیانه در جای دیگری دفن کند.»


به گفته او این کارها باعث می‌شود که به عنوان یک مسلمان «سرمان پایین باشد و این کارها قبیح است. باید حق و حقوق بهایی‌ها رعایت شود».


گزارش‌های متعدد نهادهای حقوق بشری جهانی در سال ۲۰۲۲ تأکید داشت که آزار بهائیان ایران در این سال با «تشویق» حکومت گسترش یافت و تبلیغات ضدبهایی در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.


این روحانی پرنفوذ سنی در ادامه به برخورد ماموران امنیتی با شرکت‌کننده‌ها در مراسم ختم معترضان کشته شده گفت اظهار همدردی با کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، «وظیفه مردم است».


او اضافه کرد کسانی که برای سالگرد یا چهلم کشته شدگان به قبرستان می‌رود، مورد مزاحمت قرار می‌گیرند و پلیس ضد شورش مداخله می‌کند و این کار اصلا درست نیست.


زهرا رهنورد می‌گوید بند بند لایحه حجاب و عفاف، «فهرست مشمئزکننده‌ای از نگرش قرون وسطایی و تجاوز به حقوق شهروندی و آزادی‌های طبیعی انسانی زنان» است

گزارش‌های صوتی و تصویری متعددی از برخوردهای توهین‌آمیز با خانواده و مزار کشته‌شدگان و آزار و اذیت شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود آنها منتشر شده که یکی از تازه‌ترین موارد آن به کشتن پسرعموی مادر کیان پیرفلک در سالروز تولد او بازمی‌گردد.


بخش بزرگی از خطبه‌های روز جمعه مولوی عبدالحمید در رابطه با مراسم حج بود. او بدون اشاره مستقیم به موضوع ممنوعیت سفرش به حج، به بار سیاسی و اجتماعی «عظیم» این مراسم اشاره کرد و گفت «حج برای آگاه شدن مسلمانان کشورهای مختلف از دردهای همدیگر و اظهار همدردی است: حاکم باید نگاهش وسیع باشد و فحش و انتقاد تند را هم باید تحمل کند، وگرنه نمی‌تواند حکومت کند.»


اخیرا پایگاه اطلاع‌رسانی مولوی عبدالحمید گزارش داد که بنابر اعلام برخی از مسئولان وزارت اطلاعات، با سفر حج او مخالفت شده است.


این بیانیه می‌افزاید طبق برنامه‌ریزی و نوبت قبلی، مولوی عبدالحمید امسال قصد رفتن به حج را داشت، اما به علت ممانعت حاکمیت، نمی‌تواند به حج برود.


گزارش‌های رسانه‌هایی که اخبار استان سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهند حاکی از اختلال شدید اینترنت در زاهدان، استقرار جو شدید امنیتی و پرواز هلیکوپترها بر فراز این شهر در روز جمعه بود.


با استفاده از گزارش فایل صوتی سخنان مولوی عبدالحمید، رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب