به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۶، ۱۴۰۲

سی و هفتمین جمعه ی اعتراضی در زاهدان

 

زاهدان یک جمعه ی اعتراضی دیگر را با حضور انبوه نیروهای سرکوب برگزار کرد. بر پایه ی گزارش «حال وش» امروز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، اینترنت شهر زاهدان که در سایه جو سنگین امنیتی از حدودا ساعت ۱۰ صبح دچار اختلال شدید شده بود همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید به طور کامل قطع شد. پیشتر و در جمعه های گذشته نیز سازمان نت‌بلاکس که مسئولیت پایش ترافیک اینترنت جهانی را برعهده دارد، بروز اختلال گسترده در اینترنت زاهدان را تایید کرده بود.

طی روزهای اخیر و بعد از خبر ممانعت از سفر مولوی عبدالحمید به مراسم حج از سوی حکومت، نیروهای نظامی زیادی از سایر استانهای همجوار به سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان اعزام شده اند.

همزمان با قطعی اینترنت در شهر زاهدان و جو سنگین امنیتی، هلی کوپتر های نظامی در آسمان زاهدان و برفراز مصلی به گشت زنی پرداختند. جو شهر زاهدان بشدت امنیتی بوده و در همه مبادی ورودی و خروجی زاهدان نیروی های نظامی مستقر شدند.


در سی و هفتمین جمعه از اعتراضات مردم بلوچ با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی خواسته های مردم بلوچستان و سراسر ایران اعتراضات خود را از مصلی زاهدان به سرکوب ها و زندانی کردن شهروندان آغاز کردند.


بازجویی اطلاعاتی دانش آموزان در امتحان نهایی!

در جریان امتحانات نهایی دانش آموزان دبیرستانی پرسشنامه هایی درباره ی باورهای سیاسی و عقیدتی به دانش آموزان داده شده و از آنان خواسته شده به طور «دقیق و صادقانه» به پرسش ها پاسخ دهند! نمونه ی موضوعاتی که نظر دانش آموزان درباره ی آنها پرسیده شده. در ۱۴سوال پنج جوابی این پرسشنامه از جمله آمده است:
– مردم باید از تصمیمات حاکمیت حمایت کنند (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم)
– از اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنم احساس رضایت دارم. (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم)
– قانون اساسی کنونی یک قانون اساسی پیشرفته و کامل است (از کاملا موافق تا کاملا مخالف).

امتناع از برگزاری بازی فینال تیم‌های ورزشی در اعتراض به ممانعت از حضور دختران در سالن مسابقات

بر اساس گزارش ارسالی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، در حالی که همه چیز آماده برگزاری فینال مسابقات درون دانشگاهی بین دو تیم مهندسی الف و علوم ورزشی بود به یکباره مجوز حضور بانوان برای تماشای بازی به استادیوم ۲۲ بهمن داده نشد و بازیکنان تیم مهندسی الف به نشانه اعتراض به این امر حاضر به حضور در زمین مسابقه نشدند تا فینال مسابقات نیمه‌کاره باقی بماند. گفتنی ‌است در انتها این تصمیم با تشویق و حمایت بازیکنان و تماشاگران سایر تیم ها همراه شد. پیش‌ از این هم مسابقات والیبال از سمت دانشکده علوم ورزشی بدلیل راه ندادن بانوان به ورزشگاه، لغو شده بود.

گردن بشکنید، پاسخش با من!

در شبکه‌های اجتماعی یک فیلم کوتاه منتشر شدە کە بر اساس آن، حسن مفخمی، فرمانده جدید انتظامی استان مازندران، به یک مامور دیگر پلیس می‌گوید: «در این استان، در این شهرستان‌های ما، خدای نکرده کسی خواست ناهنجاری کند به حکم قانون گردنش را بشکنید پاسخش هم با من».
این ویدیو بە طور گستردە در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە و واکنش‌ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و انزجار آنها از این گفتە فرمانده پلیس مازندران را در پی داشتە است. در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی، استان مازندران از نقاط درگیر در اعتراضات بود و شمار زیادی از معترضان توسط پلیس و نیروهای سرکوب مورد شلیک و آزار و اذیت قرار گرفتند. در این میان تعدادی جان باختند و شمار زیادی نیز بازداشت و زخمی شدند. همچنین پلیس این استان متهم بە تخریب گستردە اموال عمومی در جریان اعتراضات سراسری است و در همین رابطه فیلم‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە است کە این ادعا را تائید می‌کند.