به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۹، ۱۴۰۲

رابرت مالی نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مرخصی اجباری!

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشتم تیرماه اعلام کرد رابرت مالی در مرخصی اجیاری است و آبرام پالی موقتا عهده‌دار وظیفه او حوزه امور ایران می‌شود.

متیو میلر این موضوع را در خصوص وضعیت رابرت مالی در کنفرانس خبری خود مطرح کرد بدون آن‌که اشاره‌ای به جزییات رخداد بکند.

این در حالی است که رابرت مالی به باراک راوید، خبرنگار وب سایت اکسیوس، گفته است: «به من اطلاع داده شده که مجوز دسترسی امنیتی‌ام در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در این زمینه به من ارائه نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوبی پیش برود و این موضوع به زودی حل شود. طی این مدت من در مرخصی اجباری هستم.»

رابرت مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد.

آقای مالی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، حضور داشت. این مذاکرات تابستان گذشته بدون نتیجه‌ای متوقف شد.

طی هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های غربی از احتمال تفاهم «شفاهی و محدود» ایران و آمریکا در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر دادند، اما مقامات دولت جو بایدن این موضوع را رد کرده‌اند.

با این حال شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره خواهان حضور رابرت مالی در این نهاد قانون‌گذاری در خصوص مذاکرات با ایران شده بودند.

وبسایت واشینگتن فری بیکن هفته گذشته گزارش داد، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان که بزرگ‌ترین فراکسیون محافظه‌کاران در کنگره آمریکا به شمار می‌رود، با اتکا به رهبران حزب جمهوری‌خواه سعی دارد در طرحی فوریتی، تحقیقات چندجانبه‌ای را در رابطه با مذاکرات محرمانه دولت بایدن با ایران آغاز کند.

این کمیته همچنین قصد دارد برای بخشی از تحقیقات خود رابرت مالی و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا را نیز احضار کند، چرا که معتقد است این دو مقام دولت بایدن نقشی کلیدی را در دیپلماسی پشت درهای بسته با تهران ایفا می‌کنند.

رادیو فردا