به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۷، ۱۴۰۲

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر دادخواهی که حرفش یکی‌ است: خودشان پسرم، کیان را زدند

 

ماه‌منیر (زینب) مولایی‌راد، نامی‌ست که این روزها در میان مادران دادخواه زیاد شنیده می‌شود. به تازگی اعتراف تلویزیونی دیگری از او منتشر شد، اما حاضر نیست ادعای حکومت مبنی بر کشته شدن فرزندش به دست «اراذل و اوباش» بپذیرد و حرفش یک چیز است: «خودشان زدند...»؛ اشاره‌ای به نیروهای امنیتی کشور.


این مادر دادخواه در روز خاک‌سپاری کیان پیرفلک، طی یک سخنرانی روایت کشته شدن کودک ۹ ساله‌اش را این‌گونه بیان کرد:


«دم در هلال احمر، همه پلیس با لباس‌های گاردی بودن، رفتیم، از جلوشون رد شدیم، ۱۰۰ متر بیشتر، اون روبه‌رومون ۳۰۰ متر جلوتر هم مردم وایساده بودن، یکی‌شون داد زد برگردین! می‌دونین کیان چی گفت؟ -دردت به جونم- گفت بابا این دفعه رو به پلیس‌ها اعتماد کن برگرد خوبیمون رو می‌خوان، پدرش درجا دور زد سمت پلیسا، چون شیشه‌ها بالا بود، نمی‌دونم فکر کردن می‌خوایم تیراندازی کنیم یا هرچی... ماشین رو به رگبار بستن...»


مادر کیان پیرفلک به دلیل هراس از ربودن پیکر فرزندش، جنازه او را به سردخانه تحویل نداد و تا روز خاک‌سپاری در کیسه‌های یخ در منزل شخصی نگه داشت. کیان پیرفلک ۹ ساله که در جریان اعتراضات ۲۵ آبان با تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت خودروهای آنها کشته شد و جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در آرامستان روستای پُرچستان، از توابع شهر ایذه به خاک سپرده شد.


در روزهایی که میثم پیرفلک، پدر کیان بر اثر اصابت گلوله در کُما به سر می‌‌برد، این ماه‌منیر بود که دادخواهی فرزندشان را پیش می‌برد.

حکومت جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مسئولیت کشته شدن کیان پیرفلک و شش شهروند دیگر در ایذه به دست نیروهای امنیتی را نپذیرفت. در عوض سعی کرد با بازداشت و محاکمه افرادی دیگر از جمله مجاهد کورکور، آنها را به عنوان «عوامل حمله تروریستی» به بازار شهر ایذه و قاتل معترضان معرفی کند.


ماه‌منیره مولایی‌راد که از نسل جدید مادران دادخواه است هیچ‌گاه حاضر نشد در مقابل فشارها، تهدیدها و روایت حاکمیت کوتاه بیاید و این روزها به نمادی از دادخواهی و تداوم مبارزه آزادی‌خواهانه تبدیل شده است.


دو بار اعترافات تلویزیونی: «خودشان زدند»

ماه‌منیر مولایی‌راد در مراسم خاک‌سپاری فرزندش علاوه بر ارائه روایتی از نحوه کشته شدن کیان پیرفلک و به رگبار بسته شدن خودروی آنها از جانب پلیس، شعرهای کودکانه‌ای با مضمون نقد حاکمیت و خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواند:


«اَتَل متل توتوله، آسِدعلی چه‌جوره؟ یه ریش داره تا سینه، سینه پُر زِ کینه؛ قلبش مثالِ سنگه، حرف‌هاش همه جفنگه...»


در همین حین نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع از ادامه شعرخوانی او شوند که با اعتراض خانم مولایی‌راد و انبوه جمعیتی که به مراسم خاک‌سپاری رفته بودند، مواجه شدند.


اما او ادامه داد: «ما ملت کبیریم، ایران رو پس می‌گیریم...» و جمعیت نیز همزمان این شعار را تکرار کردند.


در حالی که سخنرانی و شعرخوانی ماه‌منیر مولایی‌راد واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت و ویدیوی آن به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، نهادهای امنیتی بار دیگر به اعتراف تلویزیونی روی آوردند.


همان شب مراسم خاک‌سپاری کیان پیرفلک، اعترافات تلویزیونی خانم مولایی‌راد در حالی که او به شدت مضطرب و نگران به نظر می‌رسید، ویدیو تقطیع شده و صحبت‌هایش ضدونقیض بود، از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد. او بدون اشاره به اینکه چه کسی به خودروی آنها تیراندازی کرد تنها گفت پسرش در نتیجه «تیراندازی» کشته شد و شعرخوانی در مراسم خاک‌سپاری را انکار کرد.


این مادر دادخواه همچنین گفت که یک هنرمند است و در پیج اینستاگرام‌اش گاهی مطالب هنری منتشر می‌کند و از مخاطبان خواست «از پیج او سوءاستفاده نکنند». او مطالبی که در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر شده بود را نیز انکار کرد و گفت چنین مطلبی را منتشر نکرده است.


اعتراف تلویزیونی ماه‌منیر مولایی‌راد در حالی از صداوسیما پخش شد که حجت‌الله درویش، نماینده پیشین ایذه در برنامه خبری شبکه شش سیمای جمهوری اسلامی، روایت اولیه مادر کیان پیرفلک از به رگبار بستن خودروی آنها توسط پلیس را تایید کرده بود.


همان روز خاک‌سپاری سجاد پیرفلک، عموی کیان نیز در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد روایت ماه‌منیر مولایی‌راد از نحوه کشته شدن فرزندش را تکرار و گفت: «حتما می‌دانيد امروز (جمعه) تشييع جنازه كيان برگزار شد و مادر كيان به عنوان فردی كه دقيقا در صحنه حادثه حضور داشته در جمع هزاران نفر از مردم به صورت شفاف توضيح داده كه چه اتفاقی برای كيان، پدرش و كل خانواده افتاده است. صحبت‌هاي مادر كيان تمام ابعاد پنهان موضوع را نمايان می‌‌كند، شما هم می‌توانيد به آن استناد كنيد. وقتي مادرش آمده مقابل چند هزار نفر جزئیات ماجرا را تعريف كرده، حرف ديگری باقی نمی‌ماند.»


نزدیکان خانواده کیان بعدا تاکید کردند مصاحبه ماه‌منیر مولایی‌راد با اصرار مقام‌های امنیتی استان خوزستان اخذ شده و از او خواسته‌اند در ازای مجوز جراحی همسرش ویدیویی مبنی بر تکذیب سخنان‌اش در مراسم خاک‌سپاری کیان منتشر کند.


این اولین بار نیست که خانواده کشته‌شدگان اعتراضات به اجبار مقابل دوربین‌های صداوسیما قرار می‌گیرند تا روایت مطلوب حکومت را تکرار کنند، اما آنها در اولین فرصت صحبت‌های خود را «اعتراف بر پایه اجبار و تهدید» خوانده و آن را انکار می‌کنند.


پدر مهسا (ژینا) امینی، خاله نیکا شاکرمی، پدر حدیث نجفی، پدر مهسا موگویی و پدر رضا لطفی تنها تعدادی از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی هستند که در ماه‌های گذشته مقابل دوربین‌های صداوسیما قرار گرفتند و بعدا صحبت‌های خود را انکار و تحت فشار عنوان کردند.


اما نیروهای امنیتی تنها به یک بار پخش اعترافات تلویزیونی مادر کیان پیرفلک اکتفا نکردند. بعد از برگزاری مراسم زادروز دهمین سال تولد کیان پیرفلک در فضایی امنیتی که منحر به کشته شدن پویا مولایی‌راد، پسر عمومی ماه‌منیر مولایی‌راد و یک افسر نیروی انتظامی به نام محمد قنبری شد، شبکه یک صداوسیما بار دیگر اعترافات جدیدی، این بار از پدر و مادر کیان پیرفلک منتشر کرد.


فیلم اعترافات جدید والدین کیان پیرفلک پیش‌تر تهیه شده، اما به تازگی به عنوان «مصاحبه دیده نشده از پدر و مادر کیان» منتشر شد. در این فیلم، میثم پیرفلک، پدر کیان بر روی تخت بیمارستان قرار داردو پیداست که مصاحبه‌ها قبل از مرخص شدن او از بیمارستان تهیه شده است.


پدر کیان پیرفلک در شب حادثه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، چهل روز در کُما بود و از مرگ فرزندش اطلاع نداشت. او نهایتا بعد از ۶۰ روز بستری در بیمارستان‌های اهواز و تهران از بیمارستان مرخص شد.


پدر کیان پیرفلک در فیلم اعتراف تلویزیونی خود در حالی که به سختی سخن می‌گوید و شرایط جسمی نامناسبی دارد، روی تخت بیمارستان روایتی کوتاه از شب حادثه ارائه می‌دهد، با این تاکید که نمی‌داند پلیس به آنها تیراندازی کرده یا اراذل و اشرار.


ماه‌منیر مولایی‌راد نیز به محل حادثه برده شده و ماجرای آن شب را در میان تعدادی از جمعیت شهر روایت می‌کند.


با اینکه خبرنگار تلاش می‌کند از خانم مولایی‌راد بپرسد که چه کسی تیراندازی کرد، حتی در زیرنویس فیلم مصاحبه زمانی او لحظه تیراندازی را توضیح می‌دهد در پرانتز و به حالت توضیح تکمیلی برای ببینده این عبارت نوشته شده که «اشاره به شلیک از سمت اراذل مسلح»، اما مادر کیان در ادامه می‌گوید: من نمی‌دانم کی بودند، ولی خب مسلمه تنها کسایی که اینجا بودن خودشون بودن. می‌دونین چرا؟ چون همون لحظه که تیر زدن ۵ ثانیه طول نکشید، خودشون در رو باز کردن بچه‌ام و شوهرم رو... از اون‌ور هم نیروهای خودشون اومدن، دست بچه کوچیکم رو گرفتن خواستن ببرن، گفتم کجا می‌خوای ببری؟ من خودم رانندگی بلدم می‌برم بیمارستان...


ماه‌منیر مولایی‌راد با اینکه مقابل دوربین صداوسیما در انظار عمومی قرار گرفت، اما حاضر به تغییر روایت خود نشد و همچنان تاکید کرد پلیس به سمت خودروی آنها تیراندازی کرده است، با این توضیح که شاید «چون شیشه خودروی آنها نیمه دودی بوده و خیابان را دور زده‌اند، احتمالا فکر کرده‌اند آنها قصد تیراندازی دارند». او همچنین گفت می‌داند که نیروهای امنیتی «عمدا تیراندازی نکردند».


پدر کیان پیرفلک نیز در انتهای این فیلم اعتراف تلویزیونی اشاره می‌کند که نمی‌داند چه کسی به آنها تیراندازی کرده است: «یا این‌ها زدند یا اون‌ها...»


در همین فیلم تازه‌ای که از اعترافات تلویزیونی مادر و پدر کیان پیرفلک منتشر شده است، خودروی آنها نیز نشان داده می‌شود که دو گلوله به درب عقب جایی که کیان نشسته بود، دو گلوله به درب جلو سمت راننده و دست‌کم چهار گلوله به جلوی خودرو اصابت کرده است.


بی‌بی‌سی فارسی به تازگی از طریق منابع آگاه دریافته است که نیروهای امنیتی تحویل جنازه پویا مولایی‌راد که در جریان مراسم تولد کیان پیرفلک کشته شد را مشروط به اعتراف تلویزیونی ماه منیر مولایی‌راد کرده‌اند و از او خواسته‌اند بگوید که «کیان را نیروهای امنیتی نکشته‌اند».


اخراج از کار و احضار به دادگاه

مادر کیان، دبیر گرافیک و معلم رسمی با پنج سال سابقه کار در آموزش و پرورش ایذه بود. روز شنبه یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اطلاع داد که این مادر دادخواه از حضور در محل کارش، یعنی هنرستان فاطمیه ایذه منع شده است.


سجاد پیرفلک، عموی کیان نیز دو روز بعد از ممنوع‌الکار شدن ماه‌منیر مولایی‌راد، در مصاحبه‌ای به اعتمادآنلاین گفت همسر برادرش زمانی که داشت به کلاس درس می‌رفت از دفتر مدرسه «به‌صورت نامحترمانه و بدون درک شرایط داغدار بودن اعلام می‌شود که حراست آموزش و پرورش ایذه مراجعه کند.»


به گفته آقای پیرفلک در حراست نیز با «رفتاری تند و غیرمحترمانه» به مادر کیان گفته می‌شود که اجازه تدریس در مدرسه را ندارد، اما نامه اخراج به او داده نمی‌شود.


علاوه بر تعلیق مادر کیان پیرفلک از کار، والدین این کودک کشته شده بهمن ماه سال گذشته احضاریه‌ای برای حضور در دادگاه دریافت کردند.


دکتر مهرداد پیرفلک خبر احضار به دادگاه والدین کیان را در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد و توضیح داد که پدر کیان شرایط جسمانی مناسبی ندارد، اما اشاره‌ای نکرد که آنها به چه علت یا چه اتهامی به دادگاه احضار شده‌اند.


از دادخواهی برای فرزند تا تلاش برای نجات جان یک بی‌گناه

عباس کورکوری، معروف به مجاهد کورکور، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است که دادگاه انقلاب او را به حمله به بازار ایذه در شب ۲۵ آبان ۱۴۰ متهم کرده است. حمله به بازار ایذه در این شب به کشته شدن هفت نفر، از جمله کیان پیرفلک انجامید.


قوه قضائیه در تاریخ جمعه ۱۸ فروردین سال جاری از صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» خبر داد.


ماه‌منیر مولایی‌راد پیش از صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، در اقدامی بی‌سابقه با انتشار عکسی به همراه مادر مجاهد کورکور از او حمایت کرد و نوشت که «قتل فرزندش کار او نیست».


بعد از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، میثم پیرفلک پدر کیان نیز اعلام کرد از مجاهد کورکور شکایتی ندارد و نیروهای امنیتی «به فرماندهی عبدی علیپور» را مسئول به رگبار بستن خودرو و قتل فرزندش دانست.


خانواده کیان پیرفلک هم‌چنین اعلام کردند به درخواست خانواده مجاهد کورکور و موافقت آنها،‌ داود شاه‌ولی، وکیل خانواده پیرفلک وکالت پرونده مجاهد کورکور را پذیرفته و رسما وکیل او شده است.


خانواده کیان پیرفلک با این اقدام نه تنها دادخواهی فرزند کشته شده خود را ادامه دادند، بلکه تلاشی را آغاز کردند تا کسی که از دید آنها بی‌گناه است، از مرگ رهایی یابد.


این اقدام مادر و پدر کیان با حمله برخی رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری فارس مواجهه شد و این خبرگزاری در مطلبی نوشت: «دفاع کورکورانه پدر و مادر کیان از کورکور»


از راست زینب مولایی بر سر مزار پسرش کیان پیرفلک در کنار مادر مجاهد کورکوری

منبع تصویر،UGC

تولد ۱۰ سالگی کیان پیرفلک

کیان پیرفلک در حالی که تنها ۹ سال و سه ماه داشت کشته شد. ۲۲ آذر تولد او بود مادرش از مدت‌ها قبل خبر از برگزاری تولد جهانی کیان داده بود.


تولد خالق خدای رنگین‌کمان بر اساس فراخوان ماه‌منیر مولایی‌راد به یک فستیوال جهانی بدل شد. بسیاری از ایرانیان روز دهم ژوئن در شهرها و کشورهای مختلف جهان به یاد کیان پیرفلک دور هم جمع شدند و تولد او را جشن گرفتند.


در حالی که تنها یک هفته به تولد کیان پیرفلک باقی مانده بود، مادر او در پستی اینستاگرامی خبر داد که نیروهای امینی به منزل یکی از دوستان خانوادگی آنها که وسایلی برای درست کردن یادگاری‌های تولد جهانی کیان را درست کرده بودند را با خود بردند.


او نوشت: «مزدورای بدبخت شما از تولد بچه ۱۰ ساله هم می‌ترسید...»


با نزدیک شدن به تولد کیان پیرفلک، فشارهای امنیتی بر این خانواده دادخواه افزایش پیدا می‌کرد. روز تولد کیان پیرفلک نیروهای امنیتی مسیرهای منتهی به روستای پُرچستان، محل دفن کیان را مسدود کرده بودند، اما هم‌زمان ادعا کردند که برای تامین امنیت مراسم تولد کیان حضور پیدا کرده‌اند.


عصر همان روز پویا مولایی‌راد، پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد طی تصادفی که گفته شد سر یک پیچ و به علت سرعت بالا بوده، با یک افسر نیروی انتظامی به نام محمد قنبری تصادف کرد که به کشته شدن او متنهی شد.


پویا مولایی‌راد نیز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد. خانواده این جان‌باخته ادعا می‌کنند نیروهای سپاه پاسدران در حالی به این جوان ۲۱ ساله تیراندازی کردند که او خود را تسلیم و از خودرو پیاده شده بود.


خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران مادر کیان پیرفلک را «فاقد تعادل در گفتار» و «بازیچه دست آشوب ‌طلبان و ویرانی‌طلبان و حامی تروریست‌ها» خطاب کرد و خواهان برخورد جدی با او شد.


بعد از مراسم تولد کیان پیرفلک هیچ اطلاعی از ماه‌منیر مولایی‌راد در دست نیست و ابتدا خبرهایی درباره بازداشت او و چند نفر دیگر از اعضای خانواده منتشر شد، اما سجاد پیرفلک در حساب کاربری خود در توییتر این اخبار را تکذیب کرد و نوشت از «اعضای خانواده آنها کسی بازداشت نشده است».

بی بی سی