به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۴۰۲

حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر؛ زنجیره انسانی تشکیل می‌دهیم

 

شماری از دانش‌آموختگان دانشگاه هنر با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت از دانشجویان معترض این دانشگاه اعلام کردند «اگر لازم باشد برای دفاع از دانشجویان این دانشگاه، مقابل درهای دانشگاه زنجیر» می‌شوند.


نویسندگان این بیانیه با اشاره به تاثیر شگفت دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراضات سراسری نوشته‌اند: «روزهایی که زیر تیغ سرکوب و تهدیدهای بی‌سابقه، پیام زیبای "زن، زندگی، آزادی" را تصویر می‌کردید، در آسمان آزادی‌خواهی درخشیدید و نوری شُدید که امروز پیام‌آوران تاریکی سراسیمه در پی انتقام از آن افتاده‌اند.»


آن‌ها با اشاره به نقش رییس دانشگاه هنر و ریاست حراست این دانشگاه در سرکوب دانشجویان تاکید کرده‌اند: «آن ساکن دفتر ریاست دانشگاه و بزرگترهایش هیچ‌گاه دانشجویان دانشگاه هنر را نشناختند و نفهمیدند این میراث‌داران مسیر آزادی‌خواهی و حق‌طلبی، مقابل زورگویی سر خم نمی‌کنند؛ می‌ایستند، سنگربه‌سنگر پیش می‌روند و در خط مقدم می‌درخشند.»


دانش‌آموختگان دانشگاه هنر با اشاره به بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر که اعلام کرده بودند «هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه»، در بیانیه خود نوشته‌اند: «اکنون ما دانشجویان سال‌های پیش دانشگاه هنر به شما ستاره‌های درخشان تاریخ این دانشگاه اعلام می‌کنیم ایجاد فضای امنیتی و‌ جوش دادن ورق آهنی به در، بین ما فاصله نخواهد انداخت و شما همسنگران تنها نخواهید ایستاد. امروز وظیفه‌ ما است که اعلام کنیم تمام‌قد پشت شما می‌ایستیم و دوشادوشتان "نه" می‌گوییم. "ما"یی که هسته اولیه آن را شکل دادید و تحت تهدید و ضرب‌وشتم حاضر به شکستنش نشدید، بزرگتر از آن است که در مخیله‌ مستبدان کوچک و بزرگ بگنجد.»


آن‌ها دانشجویان معترض دانشگاه هنر را «ستاره‌های درخشان» توصیف کرده و تاکید کرده‌اند اگر لازم باشد برای دفاع از آن‌ها مقابل «درهای این سنگر قدیمی زنجیر می‌شویم و ثابت خواهیم کرد که هیچ‌چیز به عقب برنمی‌گردد. اراده این "ما" بزرگتر از توان دشمنانش شده و ما ایستاده‌ایم، دست‌در‌دست هم برای آزادی.»


شماری از معلمان و دانشجو معلمان نیز در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر تهران بیانیه‌ای حمایتی منتشر کرده و اقدام مقامات این دانشگاه در مواجهه با دانشجویان را «توحش سرکوبگران و عمال دیکتاتور در برابر کنش‌های خشونت‌پرهیز اقشار مختلف» توصیف کرده و آن را نشانه «هراسی» دانسته‌اند که «حاکمیت از فراگیر شدن دوباره اعتراضات دارد.»


معلمان و دانشجومعلمان در این بیانیه تاکید کرده‌اند که «رسیدن به آزادی و برای یک زندگی عزتمندانه» کنار دانشجویان خواهند بود و نوشتند: «مقاومت آگاهانه، شجاعانه و خشونت‌پرهیز شما، قطعا در صفحات تاریخ ماندگار خواهد شد.»


تاکنون بیش از ۱۹ دانشگاه در سراسر ایران برای حمایت از دانشجویان معترض دانشگاه هنر بیانیه‌های حمایتی منتشر کرده‌اند. علاوه‌بر آن، کاربران رسانه‌های اجتماعی بارها بخشی از بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر که نوشته بود «میان ما و شما دریایی خون فاصله است. ما که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که "ما" شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه» را، در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرده و با هشتگ «نه» از آن‌ها حمایت کرده‌اند.


با‌این‌همه، فعالان دانشجویی می‌گویند حراست دانشگاه همچنان به فشار بر دانشجویان دختر برای تحمیل پوشش مقنعه ادامه می‌دهد. شماری  دانشجویان اعلام کردند که در مواردی تهدید شده‌اند در‌صورتی که مقنعه سر نکنند، از ورود آن‌ها به جلسه امتحان جلوگیری خواهد شد.


پیش‌از‌این نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر با اشاره به سرکوب‌های اخیر اعلام کرده بودند که امتحانات را تحریم خواهند کرد. دانشجویان دانشگاه هنر در آخرین بیانیه خودد آورده‌اند: «ما جمعی از دانشجويان دانشگاه هنر تهران به نمايندگی از تمام يارانی كه سر خم نمی‌كنند و به يوغ بندگی تن نمی‌دهند، آغاز تحريم سراسری امتحانات را اعلام می‌كنيم. ايستاده‌ايم؛ دست در دست هم، برای آزادی.»


برهم زدن جلسات امتحانی توسط نیروهای سرکوبگر و ماموران حراست در دیگر دانشگاه‌های ایران نیز تایید شده است.


بنا بر گزارش‌های متعدد دانشجویان از دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد پونک، نیروهای حراست در جلسات امتحان حاضر می‌شوند و به مراقبان جلسه تذکر می‌دهند که مراقب باشند دانشجویان حجاب را رعایت کنند و در صورت رعایت نکردن حجاب،  پاسخنامه را از دانشجو بگیرند.


شوراهای صنفی دانشجویان کشور این خبر را تایید کرده و در گزارشی نوشته است: «حراست، این نهاد امنیتی، حق دخالت در موارد آموزشی و حضور سر جلسه امتحان را ندارد. همچنین مراقبان جلسه که وظیفه آرام نگه‌ داشتن جلسه دارند، خود با تذکرهای مداوم حجاب باعث برهم زدن نظم جلسه و عدم تمرکز دانشجویان می‌شوند.»


پیش‌از‌این نیز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی خبر داده بودند که  ۲۱ دانشجو به بهانه شرکت در تجمع شنبه۳۰اردیبهشت و تن ندادن به حجاب اجباری در جلسه امتحان، از ادامه امتحانات محروم شده‌اند.


پیش‌ازاین، «حسین صمصامی»، رییس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی این دانشگاه، با نصب اطلاعیه‌ای مبنی‌بر محرومیت دانشجویان «بدحجاب» از امتحانات پایان ترم و تهدید دانشجویان هنگام برگزاری امتحان، برگه یکی از دانشجویان را پاره کرده و اسم او را به کمیته گزارش داده بود.