به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۱، ۱۴۰۲

هیمن مصطفایی در زندان سنندج اعدام شد

 

حکم اعدام هیمن مصطفایی، زندانی اهل مریوان پس از دوازده سال حبس در زندان مرکزی سنندج اجرا شد. او پیش از این به اتهام “قتل یک عضو سپاه پاسداران” به اعدام محکوم شده بود. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه روز چهارشنبه ٣١ خرداد ماه ١۴٠٢ (٢١ ژوئن ٢٠٢٣)، حکم اعدام هیمن مصطفایی، زندانی اهل “کانی دینار” مریوان در زندان مرکزی سنندج به اجرا در آمد.


هیمن مصطفایی، در روز دوشنبه ٢٩ خرداد ماه، جهت اجرای حکم اعدام از بند عمومی به سلول انفراد زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود. هه‌نگاو پیشتر در گزارشی ضمن اشاره به شکنجه شدید هیمن مصطفایی پس از اعتراضات داخل زندان سنندج در مهر ماه ١۴٠١، نوشت: هیمن در دهمین سال حبس خود، از سوی دادستان کل استان کُردستان “تهدید به اجرای حکم اعدامش” شده است. هیمن مصطفایی ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران به نام ابراهیم محمدی در مریوان بازداشت گردید و در دوران بازجویی تحت شکنجه ناچار به پذیرش قتل این عضو سپاه پاسداران شد. این زندانی بعدها توسط دادگاه کیفری سنندج به اتهام قتل عمد به “قصاص” و به اتهام نگهداری اسلحه به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم گردید. قابل ذکر است که نهادهای امنیتی سنندج خواهان گشودن پرونده ای به اتهام محاربه برای هیمن مصطفایی بودند که این اتهام به دلیل نبود مدارک و ادله لازم توسط دیوان عالی کشور رد شد. همچنین، وی خرداد ماه ١٣٩۶ برای مدتی جهت اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود که نهایتاً پس از تجمع اعتراضی مردم مقابل زندان مذکور و با کسب رضایت شاکی خصوصی، اجرای این حکم متوقف شد.  

هیمن مصطفایی قبل از بازداشت برای مدتی عضو یکی از احزاب کردستانی اپوزسیون حکومت بوده و در جریان این پرونده سه شهروند دیگر به نام های بیان کاکه خانی، هیوا دادآفرین و خلیل شیرزادی به اتهام شرکت در قتل ابراهیم محمدی بازداشت شده بودند که اعترافات اجباری آنها تحت عنوان “سوژه مرگ” در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ در شبکه پرس تی وی وابسته به نهادهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی منتشر شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته: «مردم سنندج و جمعیت زیادی که از مریوان به سنندج رفته بودند در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و تا آخرین لحظه تمام تلاش خود را کردند که هیمن مصطفایی را از اعدام نجات دهند. اما باز عاملان مرگ کار خود را کرده و زندگی انسان دیگری را گرفتند.»

تجمع اعتراضی بازنشستگان اردبیل و کرمانشاه

امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد بازنشستگان کشوری اردبیل و کرمانشاه در برابر صندوق های بازنشستگی این دو شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن ها خواهان رسیدگی به خواست های خود هستند. بازنشستگان هر هفته به خیابان می آیند، حکومت نسبت به درخواست های آن ها هیچ اعتنایی نشان نمی دهد.

جان آتنا فرقدانی در خطر است

روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد محمد مقیمی وکیل آتن _فرقدانی از در خطر بودن جان موکلش در زندان قرچک خبر داد. او در توییتی درباره شرایط آتنا در زندان نوشت:
«جان آتنا فرقدانی در خطر است.
موکلم آتنا فرقدانی متوجه مسموم بودن غذایش در زندان قرچک شده و از خوردن آن خودداری کرده. وقتی به بوفه زندان برای تهیه غذا مراجعه کرده از سوی چند زندانی جرایم عادی که از سوی نظام اجیر شده‌اند، مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود.»
آتنا فرقدانی هنرمند و فعال حقوق کودک در تاریخ هفدهم خرداد پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده است. وکیل او می‌گوید دلیل بازداشت مجدد او پس از آزادی در سال ۹۵ اعتراض به آزار و اذیت نهادهای امنیتی بوده است که همین باعث تشکیل یک پرونده جدید برای او شده است.

پیکر پویا مولایی‌راد به خاک سپرده شد

بهرخ مولایی‌راد، خواهر پویا مولایی‌راد که در مراسم تولد کیان پیرفلک، به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شد، در یک استوری اینستاگرامی، از خاکسپاری برادرش پس از ۱۰ روز خبر داد. او نوشته: «بعد از ۱۰ روز چه غریبانه به خاک سپردیمت. آن هم نه در روستای پدری.»

احضار و صدور قرار جلب به دادرسی برای پیمان فرهنگیان

پیمان فرهنگیان فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر برای چندمین بار توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستانه اشرفیه با صدور قرار «جلب به دادرسی»، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بدلیل نشر مطالب و نظرات سیاسی و شخصی‌اش احضار شده است.

علیرضا برادران شرکا دانشجوی ارشد هوافضای دانشگاه امیرکبیر از ادامه‌ی تحصیل منع شد

برادران در حساب توئیتر خود نوشته است:
“‌ به نام زن، زندگی، آزادی
من، علیرضا برادران شرکا، دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حکم کمیته انضباطی از دانشگاه اخراج شدم.
در طی پیگیری‌ها علت اخراج من فعالیت سیاسی-دانشجویی در سال‌های گذشته و شرکت در اعتراضات دانشگاه در جنبش مهسا اعلام شد. پس از کش و قوس‌های فراوان چند ماهه و وعده‌های مسئولان دانشگاه مبنی بر حل شدن پرونده و یا انتقال به دانشگاهی دیگر، هفته گذشته اخراج من قطعی شد و از ورود من به دانشگاه و استفاده از امکانات رفاهی (سلف سرویس و خوابگاه) جلوگیری به عمل آمد. فرآیند اخراج من در نوع خود جالب و قابل توجه است. از آنجایی که دانشگاه امیرکبیر شجاعت اخراج دانشجویان با بهانه سیاسی به صورت مستقیم را ندارد و تقریبا تمام اخراج‌ها را با بهانه آموزشی انجام می‌دهد، در مورد من نیز همین فرآیند به نحوی غیر قانونی انجام شد.
کمیته انضباطی دانشگاه، برای دوران لیسانس من پرونده‌ای به دلایل سیاسی ایجاد کرد و حکم شش ماه تعلیق با احتساب سنوات و اجرایی از مرداد ماه ۱۴۰۱ صادر و به بهانه این حکم، تاریخ فارغ التحصیلی من را از شهریور ۱۴۰۱ که از پروژه خود دفاع کردم به انتهای اجرای حکم (دی ماه ۱۴۰۱) تغییر داد.
در نتیجه به دلیل این که من ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر بوده‌ام و برای ثبت نام باید تا حداکثر انتهای شهریور ۱۴۰۱ از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شدم، ثبت نام من لغو و از ادامه تحصیلم ممانعت به عمل آورده شد.
لازم به ذکر است که این روش دانشگاه امیرکبیر و مسئولان امنیتی آن برای اخراج دانشجویان، امر تازه‌ای نیست و بیش از دو دهه است که به جز دوران ریاست معتمدی (ریاست سابق) از آن استفاده می‌شود. به جز من، تعداد دیگری از دانشجویان و فعالان دانشجویی نیز به همین روش در شرف اخراج قرار دارند.
مسئولان امیرکبیر تصور می‌کنند با سرکوب، بازداشت، اخراج و تعلیق می‌توانند صدای ما را خفه کنند. غافل از این که «از زخمی که شهریور دهن باز کرد هنوز خون می‌چکد. و ما ایستاده‌ایم، دست در دست هم برای آزادی» و «هیچ حرفی با شما نداریم، الا یک کلمه: ‎نه»

علی رضایی به شش سال حبس محکوم شد

علی رضایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در زندان اوین محبوس است، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکمی که امروز چهارشنبه سی و یک خردادماه، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر و به آقای رضایی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. علی رضایی در تاریخ بیستم آذرماه ۱۴۰۱، در منزل شخصی خود در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. علی رضایی متولد ۱۳۶۲ مهندس رشته IT، استاد زبان ترکی استانبولی و مربی یوگا است.

حامی بهادری، شهروند بهائی به شش سال حبس محکوم شد

حامی بهادری، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و توقیف اموال محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، براساس حکمی که امروز چهارشنبه سی و یک خرداد توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر و به آقای بهادری ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. همچنین از باب مجازات تکمیلی، آقای بهادری به دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم و اموال شخصی این شهروند و همسرش از جمله لپ‌تاپ ها، دوربین عکاسی و تجهیزات مربوطه، هارد، مودم اینترنت و طلا ها توقیف شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. حامی بهادری شهروند بهائی بیست و شش ساله، در تاریخ سی مهر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی  بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت منوچهر بختیاری در زندان چوبیندر قزوین

منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر قزوین و پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، علیرغم حال نامساعد جسمانی، به دلیل عدم موافقت مسئولین مربوطه از رسیدگی درمانی تخصصی محروم مانده است. سارا عباسی، همسر آقای بختیاری در این خصوص به هرانا گفت: “ساعت یک بامداد روز سه شنبه سی ام خردادماه، منوچهر بختیاری با درد شدید شکم و انسداد ادرار بیهوش شده که او را با ویلچر به بهداری زندان منتقل کردند. اما بهداری زندان تنها به تزریق یک سرم و نصب سوند اکتفا کرده و او را مجددا با شرایط نامساعد جسمی به سلول انفرادی بازگردانند.” خانم عباسی با بیان اینکه “منوچهر بختیاری در داخل زندان توان راه رفتن ندارد”، افزود:  “علیرغم اعلام پزشک معالج وی مبنی بر نیاز به بستری شدن در بیمارستان خارج از زندان، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. دادستان کرج، آقای مددی از آزادی و اعزام وی به بیمارستان تخصصی و اعطای مرخصی درمانی ممانعت به عمل آورده است.”

روزبه بمانی از خواندن آهنگ  چشمات منع شد!

احسان گل محمدی روزنامه نگار










 در کانال تلگرامی اش از محدودیت جدید روزبه بمانی خواننده پاپ گفته است. به گفته این روزنامه نگار، روزبه بمانی خواننده و ترانه سرای مشهور در کنسرت شب جمعه‌ خود که  در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، عنوان کرد از خواندن آهنگ چشمات منع شده و فعلا امکان اجرای آن را ندارد. بمانی در بخشی از این ترانه می خواند: «هر بار که من گفتم آزادی تو خون بهاشو قبل من دادی…من سرزمینم هر کجا باشه چشمای تو زیباترین جاشه!» روزبه بمانی این ترانه را برای دختران آسیب دیده از ناحیه چشم اعتراضات اخیر سروده است.

نظارت بر شبکه نمایش خانگی برعهده سازمان صدا و سیما قرار گرفت

شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه شنبه به ریاست ابراهیم رئیسی، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. بر اساس مصوبه امروز این شورا، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، برعهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

اخبار روز