به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۴۰۲

هوش مصنوعی در اتومبیل: مرسدس بنز چت جی‌پی‌تی را به خودروهایش می‌آورد

 

مرسدس بنز قصد دارد با ادغام هوش مصنوعی «چت جی‌چی‌تی» در خودروهایش، عملکرد دستیار صوتی فعلی خود را در درک بهتر زبان طبیعی و ارائه پاسخ‌های غنی‌تر به دستورات بهبود ببخشد. این شرکت می‌گوید با این کار، رانندگان قادر می‌شوند مکالماتی در سطح پیشرفته‌تر با سیستم خودروی خود تجربه کنند


این مکالمات می‌تواند شامل درخواست جزئیات بیشتر درباره مقصد سفر، پیشنهاد دستور پخت یک غذای جدید یا پاسخ به یک سوال پیچیده باشد.


این طرح سه ماهه فعلا قرار است به شکل آزمایشی روی بیش از ۹۰۰ هزار خودروی مرسدس بنز در ایالات متحده که به سیستم سرگرمی‌اطلاعاتی «ام‌بی‌یواکس» (MBUX) مجهزند اجرا شود. رانندگان این خودروها می‌توانند تنها با یک فرمان صوتی، به‌روز رسانی مربوط به این برنامه را برای خودروی خود دریافت کنند.


کسب‌وکارهای مختلف از زمان رونمایی عمومی از هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی در تلاشند تا این ابزار را با نیازهای متنوع خود تطبیق دهند. مرسدس بنز در این طرح آزمایشی قرار است به پرسش اینکه افراد در پشت فرمان چقدر انتظار تجربه گفتگوهایی طولانی با یک هوش مصنوعی دارند پاسخ دهد. برخی کارشناسان عقیده دارند طولانی شدن جواب‌های هوش مصنوعی حین رانندگی ممکن است ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد.


«سید نگ»، معاون خدمات و فناوری‌های ابری شرکت تحقیقاتی «گارتنر ریسرچ» عقیده دارد صنعت خودرو باید به گونه‌ای ابزارهای هوش مصنوعی را تعبیه کند که داده‌های ارائه شده مرتبط با سوالاتی باشد که افراد هنگام رانندگی می‌پرسند.


مرسدس در بیانیه‌ای که درباره این طرح منتشر کرده است گفت این برنامه آزمایشی به توسعه‌دهندگان این شرکت کمک می‌کند تا درباره چگونگی اصلاح و تکمیل سیستم کنترل صوتی فعلی خودروها به درک بهتری برسند و پس از آن، هوش مصنوعی را در کشورها و زبان‌های بیشتری ارائه دهند.


شرکت مایکروسافت که به عنوان شریک نرم‌افزاری مرسدس بنز در این طرح حضور دارد نیز جزئیاتی را درباره این همکاری در وبسایت خود منتشر کرده است. به گفته این شرکت، ادغام چت جی‌پی‌تی قابلیت‌های دستوری گسترده‌تری را در اختیار رانندگان خودروهای مرسدس قرار می‌دهد.


در طول بازه آزمایشی این طرح که از روز جمعه آغاز شده، مکالمات صورت گرفته با دستیار صوتی مجهز به چت جی‌پی‌تی در خودروهای مرسدس بنز ضبط و توسط کارشناسان این مجموعه بازبینی می‌شود. این شرکت تاکید کرده است داده‌ها را به شکل ناشناس در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

ایران اینترنشنال