به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۴۰۲

گروه واگنر پیشروی خود به سوی مسکو را متوقف کرد

  

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر بعدازظهر شنبه سوم تیر اعلام کرد با پیشنهاد بلاروس برای متوقف کردن پیشروی نیروهایش به سوی مسکو موافقت کرده است. به گفته پریگوژین، نیروهای تحت امر او  در مراکز نظامی پیشین خود مستقر می‌شوند. دفتر رییس جمهور بلاروس از قبول پیشنهاد توقف درگیری‌ها بین ارتش روسیه و گروه واگنر خبر داد.

ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروسبرای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.

ریاست جمهوری بلاروس افزود: پیشنهادی برای حل بحران ارائه شده است که شامل اعطای ضمانت‌های امنیتی به نیروهای واگنر است.

ریاست جمهوری بلاروس تأکید کرد که مذاکرات لوکاشنکو با پریگوژین با هماهنگی رئیس جمهور پوتین و در روز شنبه صورت گرفت.

بنابر اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری بلاورس، مذاکرات در طول روز ادامه داشت. در نتیجه، آنها در مورد غیرقابل قبول بودن کشتار خونین در خاک روسیه به توافق رسیدند.

یوگنی پریگوژین پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو برای توقف حرکت افراد مسلح شرکت واگنر در خاک روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت. در حال حاضر، یک گزینه کاملاً سودآور و قابل قبول برای حل وضعیت روی میز است که تضمین های امنیتی برای جنگجویان واگنر وجود دارد.

اظهارات پریگوژین پس از توافق با لوکاشنکو

یوگنی پریگوژین اعلام کرد که واگنر نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

به گزارش رویترز، رئیس گروه واگنر در یک پیام صوتی اعلام کرد که به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون، مبارزان خود را به پایگاه هایش باز می‌گرداند.

وی افزود: در حالی که در ۲۰۰ کیلومتری مسکو بودیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه، نیروهای واگنر را به اردوگاه های خود برگردانیم. آنها می‌خواستند واگنر را منحل کنند. ما در ۲۳ ژوئن برای “راهپیمایی عدالت” حرکت کردیم. در یک روز فقط در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مسکو راهپیمایی کردیم. در این مدت، ما حتی یک قطره هم نریخته‌ایم.

خبرهای غیررسمی درباره محتوای توافق کرملین با واگنر

منابع غیررسمی و تایید نشده گزارش داده‌اند که کرملین در ازای توقف عملیات گروه واگنر تغییراتی را در ساختار وزارت دفاع روسیه اعمال خواهد کرد. گفته می‌شود «تغییرات پرسنلی» در وزارت دفاع یکی از بندهای توافق با “واگنر”  است. گفته می‌شود به پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، شویگو وزیر دفاع استعفا خواهد داد.

بر اساس توافق پریگوژین و لوکاشنکو، سرگئی سورووکین وزیر دفاع جدید خواهد بود. «واگنر» زیر نظر او فعالیت خواهد کرد. مذاکرات در این مورد با رضایت پاتروشف انجام شد.

پریگوژین بر پروژه‌هایی در آفریقا  تمرکز خواهد کرد. پرونده جنایی علیه پریگوژین خاتمه  می‌یابد، جنگجویان “واگنر” به عنوان اعضای یک عملیات نظامی ویژه مصونیت قانونی خواهند داشت. دوما در آینده نزدیک تصمیمات  مربوطه را اتخاذ خواهد کرد.

رهبری روسیه به پریگوژین و “واگنر” امنیت کامل داده است. پاتروشف در این باره لابی کرد.

تصور غلط پریگوژین از توان خود یا یک نمایش بزرگ

گروه هواداران آلکسی ناوالنی، مخالف دربند پوتین، در توییتر نوشته که عقب‌گرد پریگوژین می‌تواند دو دلیل داشته باشد: یا پریگوژین از توانایی‌هایش تصور غلطی داشت یا سوءظن‌ها موجه بوده و کل این ماجرا نمایش بزرگی است (فعلاً معلوم نیست با چه هدفی).

ولی برآیند آن، انفجار در انبار نفت وُرونِژ، سرنگونی چند فروند بالگرد جنگی، تخریب جاده‌ها در استان لیپتسک و ارعاب مردم غیرنظامی است.

به گفتهٔ این گروه، راهزنان و جنایتکاران جنگی به توافق رسیده‌اند. گفته هرگز نباید انتظار داشت که راهزنان و جانیان جنگی، روسیه را نجات دهند و باید علیه آنها پیوسته مبارزه کرد.

اهم‌ بندهای توافق پوتین و پریگوژین با میانجیگری لوکاشنکو

توقف عملیات گروه واگنر و بازگشت آنها به قرارگاه خود در ازای:

۱- استعفای شویگو وزیر دفاع و انتصاب سرگئی سورووکین به عنوان وزیر دفاع جدید و فعالیت واگنر زیر نظر او (که درخواست اصلی پریگوژین قبل از اقدام به تصرف روستوف بود.)
۲- ایجاد تغییراتی در ساختار وزارت دفاع روسیه
۳- بسته شدن پرونده امنیتی پریگوژین و نیروهای واگنر و مصون ماندن آنها از محاکمه
۴- اعطای مصونیت قانونی به جنگجویان “واگنر” به عنوان اعضای یک عملیات نظامی ویژه روسیه و تضمین امنیت آنها
۵- متمرکز شدن پریگوژین بر پروژه‌های روسیه در آفریقا
۶- اتخاذ تصمیمات لازم‌ در آینده نزدیک توسط دومای روسیه در این رابطه
۷- پذیرش نامزدی ژنرال دومین، آجودان سابق پوتین، فرمانده نیروهای عملیات ویژه و فرماندار منطقه شهر تولا در انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه
که پیشنهاد پریگوژین بود.

ملاحظات: الکساندر لوکاشنکو و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه که با یکدیگر و پریگوژین تلفنی صحبت کردند در جلب رضایت پوتین و پریگوژین و  به ثمر رسیدن این توافق نقش ویژه‌ای داشتند.

به این ترتیب قبیله سنت پترزبورگ در این رقابت برنده شدند و شویگو را که یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری پس از پوتین بود از میدان بدر کردند.
توضیح اینکه پوتین، پاتروشف و پریگوژین اهل سنت پترز بورگ روسیه  و از دوستان قدیمی هستند.
(تلگرام افشار سلیمانی)

بیانیه کرملین پس از توافق با رئیس واگنر

کاخ کرملین شامگاه شنبه ۳ تیر، با بیان این‌که تغییرات در وزارت دفاع روسیه طی مذاکرات با پریگوژین مورد بررسی قرار نگرفته و شورش مسلحانه تاثیری در روند عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین نداشته است، اعلام کرد که از فرمانده گروه واگنر رفع اتهام شده و او به کشور بلاروس خواهد رفت.

بنابر بیانیه کاخ کرملین، سربازان واگنر که علیه پریگوژین نافرمانی کردند با ارتش روسیه قرارداد امضا خواهند کرد. نیروهای واگنر در اوکراین تحت فرماندهی ارتش روسیه درخواهند آمد. نیروهای واگنر در ارج نهادن به فداکاری‌های آنها تحت پیگرد قضایی قرار نخواهند گرفت.

رسانه‌های روسیه شامگاه شنبه ۳ تیر از خروج تانک‌ها و خودروهای زرهی گروه واگنر از شهر روستوف خبر دادند.


منابع گزارش: شبکه‌های اجتماعی

ایران امروز